Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke funksjoner er det servicehunden kan utføre for autister? På hvilken måte tenker du at du ville hatt nytte av den f.eks. på universitetet?

Mannen min hadde for øvrig servicehund:-)

Hei!

Servicehunden er som en ekstra hånd å holde i.

Når man strever med sanseforstyrrelser, blir man ofte blind på en måte, delvis døv, det er som om alle sanser skrus av og på og av og til blander seg når man gir helt opp, da, når man gir opp, er det et ekstremt lydhav, lysinferno og støynivå som slår inn, som skaper en opplevelse av at trappen er "borte", veien, "ser man ikke", da er man overlatt til sitt eget mot og sin egen tanke om at, "trappen og veiene var der når jeg gikk inn, den er der nå også, det er bare nå sansene forstyrrer for meg"

Jeg har derfor klart meg, men det koster meg et slit som er lite forenlig med å klare å fullføre feks et studie.

Når jeg har en hånd å holde i, enten jeg er på kjøpesenter eller skal på et kontor er jeg i vertfall opp mot 80-90% mindre sliten etterpå. Men jeg har jo ikke et menneske som kan følge meg rundt, jeg vil og må klare ting selv, og straks jeg har hunden min der med meg, leder han meg, finner vei, og uansett hvor mye støy det er finner han veien ut, opp trappene, over veien, osv...

(men min hund er ikke trent og sertifiert godt nok til å bli godkjent servicehund jeg er ikke flink med trening av hund, men jeg har god nytte av hjelpen en hund er)

Jeg skal finne link senere og legge ut, til deg og slabbedask og Trine.

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

23

• Caylee

17

• Toga

14

• gråstein

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei!

Servicehunden er som en ekstra hånd å holde i.

Når man strever med sanseforstyrrelser, blir man ofte blind på en måte, delvis døv, det er som om alle sanser skrus av og på og av og til blander seg når man gir helt opp, da, når man gir opp, er det et ekstremt lydhav, lysinferno og støynivå som slår inn, som skaper en opplevelse av at trappen er "borte", veien, "ser man ikke", da er man overlatt til sitt eget mot og sin egen tanke om at, "trappen og veiene var der når jeg gikk inn, den er der nå også, det er bare nå sansene forstyrrer for meg"

Jeg har derfor klart meg, men det koster meg et slit som er lite forenlig med å klare å fullføre feks et studie.

Når jeg har en hånd å holde i, enten jeg er på kjøpesenter eller skal på et kontor er jeg i vertfall opp mot 80-90% mindre sliten etterpå. Men jeg har jo ikke et menneske som kan følge meg rundt, jeg vil og må klare ting selv, og straks jeg har hunden min der med meg, leder han meg, finner vei, og uansett hvor mye støy det er finner han veien ut, opp trappene, over veien, osv...

(men min hund er ikke trent og sertifiert godt nok til å bli godkjent servicehund jeg er ikke flink med trening av hund, men jeg har god nytte av hjelpen en hund er)

Jeg skal finne link senere og legge ut, til deg og slabbedask og Trine.

Det virker som man i Norge så langt ikke har prioritert servicehunder til mennesker med autisme. Så langt har jeg mest sett beskrevet fysisk funksjonsnedsettelse og anfallslidelser som kriterium for tildeling.

Skrevet

Det virker som man i Norge så langt ikke har prioritert servicehunder til mennesker med autisme. Så langt har jeg mest sett beskrevet fysisk funksjonsnedsettelse og anfallslidelser som kriterium for tildeling.

Hei!

Ja det stemmer.

Jeg kunne stå på en liste, men den rykket jeg ikke fram i køen i:-)

Jeg kjøpte meg så hund, men uten servicehund trening og tittel kan han ikke få dekken og sertifikasjon.

Men damen i Trondheim kunne hjelpe meg med trening, men det er jo langt for meg, hvor skal jeg bo? hos nhd?

Så da må jeg klare meg uten.

Skrevet

Hei!

Ja det stemmer.

Jeg kjøpte meg så hund, men uten servicehund trening og tittel kan han ikke få dekken og sertifikasjon.

Men damen i Trondheim kunne hjelpe meg med trening, men det er jo langt for meg, hvor skal jeg bo? hos nhd?

I Norge er det vel Veiviseren som har trent de fleste servicehundene. Ser at de skriver på sin nettside at kun hunder trent gjennom dem og dekket av "det offentlige" kan gis godkjenning:

http://www.veiviseren.org/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=18&lang=nb

Det kan se ut som om autismeforeningen eller tilsvarende bør kjempe for at mennesker med omfattende sanseforstyrrelser gis rett til servicehund. Muligens vil det være lurere å forsøke å bli sidestilt med blinde og svaksynte enn andre brukere av servicehunder.

Skrevet

I Norge er det vel Veiviseren som har trent de fleste servicehundene. Ser at de skriver på sin nettside at kun hunder trent gjennom dem og dekket av "det offentlige" kan gis godkjenning:

http://www.veiviseren.org/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=18&lang=nb

Det kan se ut som om autismeforeningen eller tilsvarende bør kjempe for at mennesker med omfattende sanseforstyrrelser gis rett til servicehund. Muligens vil det være lurere å forsøke å bli sidestilt med blinde og svaksynte enn andre brukere av servicehunder.

Hei!

Jeg snakket med blindeforbundet og de visste mer om dette enn jeg trodde,

De sa at de visste servicehunder for autisme var en bra ting, men at de hadde for mange blinde i kø, noe jeg forstod.

Ja kanskje autismeforeningen burde det, jeg var jo med en gang...

skal tenke på det, jeg burde jo kjempe for noe som kan hjelpe andre autister.

Gjest Gargamel
Skrevet

Ingen kommenterte mitt innlegg... (litt fornærmet....)

Men greit nok det.

Stakkars deg da. Det var til og med et langt og fint innlegg. Kan vel oppsummeres med at ambisjonen din er å ha det godt?

Skrevet

Hei!

Ja det stemmer.

Kunne sikkert bodd hos nhd ja, hehe :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...