Gå til innhold

Hva er forskjellen på sosial angst og unnvikende pf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er anbefalt behanding forskjellig?

Anonymous poster hash: adec7...430
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mange mener at det kun er en gradsforskjell. Noe sier at sosial fobi er mer "egodyston", mens unnvikende pf er mer "egosynton".

Sosial fobi kan ofte kureres med psykoterapi med eller uten SSRI.

Ved unnvikende pf må pasienten i langt større grad ut og eksponere seg i RL. En blir ikke bra "på terapeutens kontor".

Skrevet (endret)

Er det vanlig å ha disse to samtidig?

Jeg tror det blir akkurat som forholdet mellom tvangslidelse og tvangspreget personlighetsforstyrrelse, hvor tvangslidelse er mer "egodyston" enn tvangspreget personlighetsforstyrrelse. Av mennesker med tvangslidelse har flere tvangspreget personlighetsforstyrrelse enn mennesker uten tvangslidelse. Men om det er direkte vanlig å ha lidelsene sammen, er jeg usikker på.

Bare en liten oversettelse også:

Egodyston = Noe (tanker, følelser, oppførsel) som bryter mot din personlighet eller den du ønsker å være. For eksempel er tvangstanker, angst, depresjon*, osv. egodystone, du ønsker ikke å tenke slik eller føle deg slik.

Egosynton = I tråd med din personlighet eller den du ønsker å være. Hvis jeg har tvangspreget PF, synes jeg det er helt greit å ha det andre kaller overdreven struktur, orden, osv.

* = selve depresjonen er egodyston, men tankene kan være i tråd med stemningsleiet og av den grunn ganske egosyntone (tror jeg)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Egosynton = I tråd med din personlighet eller den du ønsker å være. Hvis jeg har tvangspreget PF, synes jeg det er helt greit å ha det andre kaller overdreven struktur, orden, osv.

Derfor vil jeg tro behandling er vanskelig?

Skrevet

Derfor vil jeg tro behandling er vanskelig?

Det stemmer. 

Det er jo problemet ved behandling av egosyntone tanker.

For eksempel:

Spiseforstyrrelse: Problemet er ikke at jeg kaster opp, problemet er at jeg er feit!

Generalisert angst: Problemet er ikke at jeg bekymrer meg for mye, problemet er alt galt som kan skje!

Tvangspreget PF: Det er ikke jeg som krever for mye struktur, det er alle andre som ikke har orden, det er de som har et problem!

Dette er selvsagt satt på spissen, men man har jo helt klart en annen agenda enn behandler. Så det er vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...