Gå til innhold

Slutte å gruble over kjærestens fortid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammen med en fantastisk mann. Han har vært gift og har to barn med eksen. Jeg fikk nettopp vite at han aldri elsket denne damen, men ble med henne for å hjelpe henne.. Etter noen år ble hun gravid og han følte at han måtte bli fordi hun ville lage et helvete hvis han gjorde det slutt. Men så ville hun gifte seg og det gikk han med på. Selvom han ikke elsket henne. Og ikke nok med det, men noen år etter det bestemte de seg for å få enda et barn.. For å "fikse" forholdet.. Og denne damen hadde et barn fra før som hun ikke tok seg av.

De ble sammen i 25 år. Da stakk hun med en mann hun hadde hatt et forhold til lenge. Hun har også vært utro flere ganger som kjæresten min vet om. Deriblant alle kompisene hans..

Jeg fikk sjokk når jeg hørte historien! Og jeg kjenner jeg sliter med å takle dette. Føler jeg har mistet respekten for han. Det er uforståelig for meg at man kan være i et forhold med en man ikke liker noe særlig og som i tillegg er utro mot deg. Og så attpåtil få barn og gifte seg med en man egentlig ikke vil være sammen med. Jeg kunne aldri ha gjort noe sånt og det jeg tenker er: for en ryggradløs, pysete og underdaning mann du er! Men kan selvfølgelig ikke si det høyt.. men det er det jeg tenker:(

Nå har egentlig vi planer om å flytte sammen, men jeg kjenner jeg sliter sånn med disse tankene. Og jeg vet jeg enten må akseptere hans fortid eller gå. Men vet ikke hvordan jeg skal slutte å gruble over det.

Noen råd til hvordan jeg kan komme over dette?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

11

• bergen78

11

• AnonymBruker

7

• Kayia

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er sammen med en fantastisk mann. Han har vært gift og har to barn med eksen. Jeg fikk nettopp vite at han aldri elsket denne damen, men ble med henne for å hjelpe henne.. Etter noen år ble hun gravid og han følte at han måtte bli fordi hun ville lage et helvete hvis han gjorde det slutt. Men så ville hun gifte seg og det gikk han med på. Selvom han ikke elsket henne. Og ikke nok med det, men noen år etter det bestemte de seg for å få enda et barn.. For å "fikse" forholdet.. Og denne damen hadde et barn fra før som hun ikke tok seg av.

De ble sammen i 25 år. Da stakk hun med en mann hun hadde hatt et forhold til lenge. Hun har også vært utro flere ganger som kjæresten min vet om. Deriblant alle kompisene hans..

Jeg fikk sjokk når jeg hørte historien! Og jeg kjenner jeg sliter med å takle dette. Føler jeg har mistet respekten for han. Det er uforståelig for meg at man kan være i et forhold med en man ikke liker noe særlig og som i tillegg er utro mot deg. Og så attpåtil få barn og gifte seg med en man egentlig ikke vil være sammen med. Jeg kunne aldri ha gjort noe sånt og det jeg tenker er: for en ryggradløs, pysete og underdaning mann du er! Men kan selvfølgelig ikke si det høyt.. men det er det jeg tenker:(

Nå har egentlig vi planer om å flytte sammen, men jeg kjenner jeg sliter sånn med disse tankene. Og jeg vet jeg enten må akseptere hans fortid eller gå. Men vet ikke hvordan jeg skal slutte å gruble over det.

Det viktigste er vel hvordan han er nå. Framstår han på samme måte for deg; Som en rygggradløs og underdanig mann?

Skrevet

Du må vel bare bestemme deg for å slutte å gruble over det og sende tankene videre hver gang de dukker opp ;)

Skrevet

Det viktigste er vel hvordan han er nå. Framstår han på samme måte for deg; Som en rygggradløs og underdanig mann?

Enig.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg tror han rekonstruerer fortiden inni hodet sitt, rett og slett. Når et forhold tar slutt har folk et behov for å og si at det var best det gikk som det gikk, og at det egentlig aldri var noe bra uansett. Jeg tror historien hans ville vært helt annerledes om noen spurte ham i starten av forrige forhold.

Kanskje dette til og med er et tåpelig forsøk på å tekkes deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kanskje han bare er sammen med deg fordi han synes synd på deg?

Skrevet

Han er en veldig snill mann og jeg har måttet gi han beskjed noen ganger om at han må ta mer plass i forholdet. Jeg vil ikke ha en nikkedukke. Han må si hva han mener, hva han vil og tåle at jeg ikke er enig. Det betyr ikke slutten på forholdet av den grunn.

Burde kanskje synes mer synd på han som har hatt det så kjipt i så mange år og tatt til takke med en dårlig partner.. Men så kommer fort tankene om at han har jo bestemt dette selv! Han har hatt nok av muligheter til å gå ut av forholdet. Hele 5 ganger har han gjort det slutt med henne, men tydeligvis så synes han så synd på henne at han har tatt henne tilbake hver gang. Og da er det absurd at det var hun som valgte å gå og ikke han.. Han hadde nok fortsatt vært sammen med henne hvis hun ikke hadde gått.

Skrevet

Han er en veldig snill mann og jeg har måttet gi han beskjed noen ganger om at han må ta mer plass i forholdet. Jeg vil ikke ha en nikkedukke. 

Voksne mennesker endrer ikke personlighet, kun små justeringer.  Det høres ikke ut som han er den rette for deg? Eller du for ham. 

Skrevet

Voksne mennesker endrer ikke personlighet, kun små justeringer.  

Hvordan er det da mulig å bli "kurert" for personlighetsforstyrrelser når man er voksen?

Anonymous poster hash: 99ba1...ebf

Gjest Gargamel
Skrevet

Han er en veldig snill mann og jeg har måttet gi han beskjed noen ganger om at han må ta mer plass i forholdet. Jeg vil ikke ha en nikkedukke. Han må si hva han mener, hva han vil og tåle at jeg ikke er enig. Det betyr ikke slutten på forholdet av den grunn.

Burde kanskje synes mer synd på han som har hatt det så kjipt i så mange år og tatt til takke med en dårlig partner.. Men så kommer fort tankene om at han har jo bestemt dette selv! Han har hatt nok av muligheter til å gå ut av forholdet. Hele 5 ganger har han gjort det slutt med henne, men tydeligvis så synes han så synd på henne at han har tatt henne tilbake hver gang. Og da er det absurd at det var hun som valgte å gå og ikke han.. Han hadde nok fortsatt vært sammen med henne hvis hun ikke hadde gått.

Jeg synes ikke det er mye å bygge et forhold på at du synes synd på ham heller. Jeg synes det er veldig vanskelig å tro at noen kan få to barn med en kvinne uten å ha noen følelser for henne. Hvordan skal man unngå det?

Allikevel bekrefter du jo nå at han er veldig underdanig. Det er også veldig rart å fraskrive seg hele forhistorien sin og ikke kunne stå for noe man har gjort.

Jeg tror du gjør ham en stor tjeneste hvis du forteller nøyaktig hva du føler om historien hans, nemlig at han virker totalt fri for ryggrad og at du ikke blir veldig tent av akkurat det. Jeg vet ikke om det akkurat redder forholdet deres, men han trenger å tenke nøye gjennom hva slags partner han er. Kanskje han klarer å justere seg inn litt. 

Skrevet

Ser han at han har noe å jobbe med, eller opplever han at alt er ok?

Skrevet

Han vil bare at vi skal la fortid være fortid og heller tenke på vår framtid sammen. Og det har han selvfølgelig rett i, men som sagt så sliter jeg med at mitt syn på han har endret seg. Trodde han var tøffere enn dette. Og eksen hans liker å stikke kjepper i hjulene våre.. Så derfor kjenner jeg ofte på frustrasjonen over at han har vært sammen med henne. Føler det er så ansvarsløst av han. Og føler jo også det er kjipt gjort av han å gifte seg med henne hvis han ikke så for seg et langt liv med henne. Gjorde det bare for å tekkes henne og for å unngå problemer med ungene hvis han sa nei.

Skrevet

Han vil bare at vi skal la fortid være fortid og heller tenke på vår framtid sammen. Og det har han selvfølgelig rett i, men som sagt så sliter jeg med at mitt syn på han har endret seg. Trodde han var tøffere enn dette. Og eksen hans liker å stikke kjepper i hjulene våre.. Så derfor kjenner jeg ofte på frustrasjonen over at han har vært sammen med henne. Føler det er så ansvarsløst av han. Og føler jo også det er kjipt gjort av han å gifte seg med henne hvis han ikke så for seg et langt liv med henne. Gjorde det bare for å tekkes henne og for å unngå problemer med ungene hvis han sa nei.

Skrevet

Skrevet

De flyttesammen-planene hadde jeg lagt på is for øyeblikket om jeg var deg. Jeg er ellers enig i det Gargamel skriver.

Nicklusheletida
Skrevet

Dette synes jeg høres ut som en skikkelig røverhistorie som ikke jeg hadde svelget sånn uten videre.

Et tips når en skal velge partner : Se på hvordan han behandler sin mor og sine x-er. Behandler han dem med respekt er han noe å satse på.

En som sier han aldri har vært glad i en han har vært sammen med i 25 år ville jeg vært meget skeptisk til.

Skrevet

Jeg er litt skeptisk til forholdet deres. Ikke først og fremst på grunn av han, men på grunn av deg. Den perfekte mann finnes ikke. Det som er viktig i et forhold er kjærlighet og å vite at en kan leve med parterens svakheter. Det er sjelden noen klarer å endre på andre. Ta tiden til hjelp for å finne ut om det er verdt å satse på.

Anonymous poster hash: 42c71...129

Skrevet

Jeg tror jaggu han har tatt en hvit en eller flere når han forteller deg om fortiden sin med henne. Han tror  sikkert det er det du vil høre. Jeg elsket henne aldri, jeg syntes bare synd på henne...Ingen vender tilbake til noen fem ganger fordi de synes synd på.

Anonymous poster hash: 67d2f...670
Skrevet

Jeg tror jaggu han har tatt en hvit en eller flere når han forteller deg om fortiden sin med henne. Han tror  sikkert det er det du vil høre. Jeg elsket henne aldri, jeg syntes bare synd på henne...Ingen vender tilbake til noen fem ganger fordi de synes synd på.

Anonymous poster hash: 67d2f...670

Han tror sikkert det er det du vil høre. -Jeg tror ingen vil høre at ens kjæreste aldri elsket sin ex men kun var sammen med henne fordi han hadde vondt av henne.

Ingen vender tilbake til noen fem ganger fordi de synes synd på. -Jo dessverre, de finnes.

Skrevet

Jeg er litt skeptisk til forholdet deres. Ikke først og fremst på grunn av han, men på grunn av deg. Den perfekte mann finnes ikke. Det som er viktig i et forhold er kjærlighet og å vite at en kan leve med parterens svakheter. Det er sjelden noen klarer å endre på andre. Ta tiden til hjelp for å finne ut om det er verdt å satse på.

Anonymous poster hash: 42c71...129

Det er vel egentlig ikke snakk om å være perfekt eller ikke, når man er blitt voksen vet man at slikt ikke finnes og har vel egentlig erfart at det perfekte ligger faktisk i det uperfekte. Jeg har ikke inntrykk av at dette er et par på noen og tyve. Kjærligheten i et forhold vokser seg ikke sterkere av å skulle tie i frykt for å skape konflikter eller ubehag.

Jeg har lite sans for å holde en persons fortid mot ham/henne, problemet er at dette er høyst sannsynlig ikke kun fortid men også nåtid. Jeg hadde aldri satset på dette med mindre vedkommende selv erkjente at han hadde problemer og for sin egen del ønsket å gjøre endringer, noe det ikke ser ut til at trådstarters kjæreste gjør med sin uttalelse om å bare skulle se fremover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...