Gå til innhold

Efexor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Går nå på 60mg fontex, 300lamictal

Men grunnet økt angst har legen min skrevet ut 75mg efexor som tillegsmedisin

Er denne kombinasjonen bra?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke noe galt med kombinasjonen, men på den annen side har jeg litt problemer med å se hva det skal være godt for.

I så lav dose som 75 mg er Efexor et SSRI. Å legge et SSRI (Efexor) til et annet (Fontex) fører sjelden til noe annet enn om en hadde økt dosen av det ene.

Skrevet

Vil det si at dosen på efexor burde bli trappet opp for å få virkning?

Skrevet

Vil det si at dosen på efexor burde bli trappet opp for å få virkning?

Kor høg dose må man opp i før efexor blir snri?

Skrevet

Kor høg dose må man opp i før efexor blir snri?

Minst 150mg, tror jeg.

Skrevet

Er det noen andre som har hatt kombinasjon med fontex og noe for angst?

Har ikkje lyst å slutte på fontex siden den har fungert så godt på tvang

Skrevet (endret)

I stedet for å legge ett SSRI på et annet SSRI, så ville jeg eventuelt heller tenkt i retning av f.eks Tolvon eller Remeron. Forstår det slik at du har en fysisk krevende jobb, så da tåler du sannsynligvis litt ekstra apetitt, som du får av disse medisinene.

(Jeg er ikke helsepersonell, snakker kun ut fra hva som har fungert for meg selv).

Hvordan tvangslidelse har du forresten? Tvangstanker eller tvangshandlinger primært?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Har både tvang handlinger og tanker, men dette har fontexen hjelpt veldige på

Men har fortsatt mye angst. Sliter på jobb med å snakke med kunder arbeida kolleger osv

Skrevet

Har ingen ting å sei om du ikke er helsepersonell, eg liker godt å høre om erfaringer tillegg:)

Skrevet

Har ingen ting å sei om du ikke er helsepersonell, eg liker godt å høre om erfaringer tillegg:)

Tror teriapi er det beste mot angst.

Anonymous poster hash: df428...4da

Skrevet

Går i terapi:)

Valium da?

Anonymous poster hash: df428...4da

Skrevet

Jeg tenker at det naturlige da er å legge på et antidepressiv med litt annen virkemåte, f.eks Remeron eller Tolvon, i stedet for å legge et SSRI på et annet SSRI.

Hvis man ikke kommer til mål med dette, så er jo en lav dose av et nyere antipsykotikum brukbart mot tvang. Det er det jeg bruker, og jeg har god effekt av det, både mot tvang og angst.

Skrevet

Remeron eller tolvon mot angsten då?

Valium å andre B preparater er uaktuelt ;)

Skrevet

Men vis legen har tenkt å øke efexor til dosen så får efexor til å bli et snri

Blir det då en bedre kombinasjon?

Skrevet

Men vis legen har tenkt å øke efexor til dosen så får efexor til å bli et snri

Blir det då en bedre kombinasjon?

Jeg tror ikke N'en (noradrenalinreopptakshemning) er det som gir mest effekt mot angst. Det har heller en virkning mot visse depresjoner. Hvis du ser i Felleskatalogen så ser du at dosene som gjør Efexor til et SNRI brukes mot depresjon, ikke mot angst.

Skrevet

Remeron eller tolvon mot angsten då?

Tror ikke disse har spesielt god effekt på angst. Snarere tvert om. Det er ihvertfall min erfaring.

Skrevet

Så efexor og fontexen er en totalt unyttig kombo det da, forstår ikkje Ka legen min har tenkt på her

Han vil jo øke dosen på efexor og

Skrevet

Så efexor og fontexen er en totalt unyttig kombo det da, forstår ikkje Ka legen min har tenkt på her

Han vil jo øke dosen på efexor og

Du så jo at legen her også stilte et spørsmålstegn om hvorfor det skulle legges på Efexor.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg fikk fin angstdemping av Remeron. Måtte slutte med den pga vektoppgang, imidlertid. Men det trenger ikke gjelde alle.

Skrevet

Blei mye mas nå men...

Noen som har prøvd fluanxol? Erfaringer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...