Gå til innhold

Atenolol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått utskrevet atenolol for essensiel tremor, har ikkje noen virkning på denne har øket fra 25 til 50mg.

Må dosen økes enda mer?

Hadde en annen type betablokkere før som hadde kjempe godt effekt, men legen fant ikkje igjen navnet på denne, men han meinte at virkningen skulle vere den samme uansett hvilken betablokkere eg brukte?

Jobber son snekker så har veldige store problemer med skruing etc pga store skjelvinger.

Finnes det noen betablokkere eg kan bruke fast?

Skrevet

Her er det mange leger som gjør feil, synes jeg.

Atenolol, metoprolol, bisoprolol, osv. er alle betablokkere som er kardioselektive. Det vil si at de (nesten) kun har virkning på hjertet, i form av å senke pulsen (og blodtrykket) og hindre hjerterytmeforstyrrelser.

Den eneste ikke-kardioselektive betablokkeren på markedet, og følgelig den som er best mot tremor, svetting, m.m. er propranolol, som selges hhv. som Pranolol og en lengrevirkende depottablett som heter Inderal Retard. Det skulle ikke forundre meg om det var denne du hadde effekt av sist.

Skrevet

Takk for svar Issomethingwrong:) tenker du da på at det kan var at det var pranonol eg kan ha hatt?

Vett du om det er muligt å bruke noen av desse dagligt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Benign essensiell tremor: Voksne: Startdose 20 mg 2-3 ganger daglig. Med 1 ukes mellomrom økes døgndosen med 20-40 mg. Vanlig vedlikeholdsdose 40 mg 3 ganger daglig. Eldre pasienter bør ha en døgndose under 120 mg.

Før du bruker Propranolol, må legen din sjekke at du ikke har sykdommer der bruk kan være farlig. Dette gjelder først og fremst hjertesykdom, astma, kols og diabetes.

Det er absolutt mulig å bruke den daglig.

Skrevet (endret)

Takk for svar Issomethingwrong:) tenker du da på at det kan var at det var pranonol eg kan ha hatt?

Vett du om det er muligt å bruke noen av desse dagligt?

Nå svarte jo legen på dette. Hvis du skal bruke de fast er egentlig Inderal depottabletter bedre, så slipper du å ta de tre ganger om dagen. Pranolol har kort halveringstid. En kamerat av meg bruker det mot essensiell tremor, og for han holder det faktisk med 10 mg morgen (til tross for den korte halveringstiden) men han har veldig lite skjelvinger. Du må nok prøve deg litt fram.

Ja, propranolol er vel eneste betablokker som har essensiell tremor som indikasjon, så sannsynligvis var det den du brukte før. Dette med at "betablokker er betablokker" er litt som å si at "gulost er gulost" ref reklamen for Jarlsberg. Bare propranolol er propranolol :-)

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Så vidt jeg vet er Inderal depot ikke lenger på markedet i Norge.

Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet er Inderal depot ikke lenger på markedet i Norge.

Beklager. Det har du rett i. Jeg er visst ikke helt oppdatert på dette, siden jeg ikke bruker Pranolol lengre :-)

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...