Gå til innhold

Slavearbeid i regi av NAV?

Anbefalte innlegg

Friske folk i ordinær jobb har lovrettet rett til (minst) 4 ukers ferie. Folk med helseproblemer på AAP som er i arbeidspraksis i regi av NAV har derimot ikke rett til ferie i det hele tatt, og forventes å jobbe 12 månder i året.

Hva mener folket om det?

Anonymous poster hash: 18db2...53e
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404089-slavearbeid-i-regi-av-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymousDoler

@Anonymous poster hash: 0b246...299 

Praksis har jo ikke noe med jobb å gjøre. Praksis er "yt det du klarer", og alle klarer å yte det en klarer å yte.. ligger litt i definisjonen. Om det er på et nivå arbeidgivere er villig til å betale for er noe helt annent :)

Endret av AnonymousDoler

vis du klarer å jobbe 12måneder i året mens du er på AAP mener jeg kanskje du ikke burde vært på AAP?

hvorfor ikke bare jobbe vanlig da?

Det er mange som går på AAP-arbeidspraksis i årevis uten å få ordinær jobb.

Annonse

AnonymBruker, on 17 Feb 2015 - 16:49, said:

Friske folk i ordinær jobb har lovrettet rett til (minst) 4 ukers ferie. Folk med helseproblemer på AAP som er i arbeidspraksis i regi av NAV har derimot ikke rett til ferie i det hele tatt, og forventes å jobbe 12 månder i året.

Hva mener folket om det?

Jeg har selv vært 2 år på tiltak. Jobbet like mye som de andre 37,5 timer i uken en periode og gikk på skole en periode. Fikk ikke ferie, men saksbehandleren gjorde det slik at jeg fikk en kort pause mellom to tiltak så jeg fikk være med familien på en liten tur.

Hva jeg synes om det? Jeg lurte veldig på hvorfor friske hadde plikt til å ta 4 uker ferie, mens jeg ikke hadde rett på noe. Jeg synes det var vanskelig å sitte i pausen å høre på alle ferier de andre var og skulle på. Det forverret hele situasjonen for meg. Når jeg forstod jeg ikke skulle få ferie til sommeren gjemte jeg meg bort på jobb og gråt. Ringte legen som lovet å skrive sykemelding hvis det var behov for det til sommeren. Så dette sendte meg rett ned i kjelleren. Heldigvis så hadde jeg en del annet positivt som klarte å få meg opp igjen. Jeg er glad for disse to årene jeg fikk med tiltak og er delvis i ordinært arbeid i dag. Men jeg skulle ønske jeg var foruten den opplevelsen. Det ga meg i tillegg en veldig mindreverdighetsfølelse. Anonymous poster hash: 0a2f5...503

AnonymBruker, on 17 Feb 2015 - 17:14, said:

vis du klarer å jobbe 12måneder i året mens du er på AAP mener jeg kanskje du ikke burde vært på AAP?

hvorfor ikke bare jobbe vanlig da?

Anonymous poster hash: 0b246...299

Det er mange grunner for å havne på AAP. Jeg var for syk til å klare meg selv. Hadde sannsynligvis aldri kommet i arbeid hvis jeg ikke fikk den hjelpen jeg fikk, selv om jeg var i tiltak i 24 mnd. Anonymous poster hash: 0a2f5...503

Friske folk i ordinær jobb har lovrettet rett til (minst) 4 ukers ferie. Folk med helseproblemer på AAP som er i arbeidspraksis i regi av NAV har derimot ikke rett til ferie i det hele tatt, og forventes å jobbe 12 månder i året.

Hva mener folket om det?

Jeg synes de burde fått ferie de også, skulle bare mangle og det er rart de ikke får det.

Hva mener folket om det?

Jeg synes de som går på AAP over lenger tid, bør ha "ordinære" ferierettigheter.

Jeg har hørt mange historier om saksbehandlere som forteller folk at det er greit at de tar ferie - og at de i så fall skal fylle ut sine meldekort som om de deltok på tiltaket som vanlig. Dette synes jeg er hårreisende, da folk instrueres i nærmest å lyve fordi systemet ikke er tilpasset slike situasjoner.

Endret av frosken
Gjest gjesteleser

Det gjorde min saksbehandler i fjor sommar, frosken. Jeg skulle avslutte praksis fordi praksisplassen ikke hadde jobb å gi meg slik de hadde lovet, så saksbehandleren ba meg jobbe ut juni, ta ferie i juli og fylle ut meldekort som om jeg ikke hadde ferie. Begrunnelsen var at de ikke bruker å ha folk i praksis i juli fordi det er mange arbeidsgivere som bruker oss istedenfor å ta inn sommervikarer, men at de ikke kaller det ferie. På samme måte som man ikke skal merke av at man er syk dersom man er det, man blir instruert til å lyve.

Det gjorde min saksbehandler i fjor sommar, frosken. Jeg skulle avslutte praksis fordi praksisplassen ikke hadde jobb å gi meg slik de hadde lovet, så saksbehandleren ba meg jobbe ut juni, ta ferie i juli og fylle ut meldekort som om jeg ikke hadde ferie. Begrunnelsen var at de ikke bruker å ha folk i praksis i juli fordi det er mange arbeidsgivere som bruker oss istedenfor å ta inn sommervikarer, men at de ikke kaller det ferie. På samme måte som man ikke skal merke av at man er syk dersom man er det, man blir instruert til å lyve.

Av og til lurer jeg på om noen har undersøkt om noen av de som på et senere tidspunkt blir tatt for trygdesvindel, på et tidligere tidspunkt har blitt instruert i å svare på en slik "tilpasset" måte. Kanskje ikke så rart om folk da heller ikke synes det kan være så viktig om de bor eller ikke bor sammen med en barnefar osv...

Annonse

Men man har vel rett på AAP selv om man ikke er på tiltak? En kan jo være i behandling. Så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være ulovlig/feil å få AAP på "ferie". Jeg husker ikke hvordan jeg krysset av meldekortet på den tiden jeg, men det var i alle fall perioder med tiltak (og behandling), og perioder med (bare) behandling.

Men man har vel rett på AAP selv om man ikke er på tiltak? En kan jo være i behandling. Så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være ulovlig/feil å få AAP på "ferie". Jeg husker ikke hvordan jeg krysset av meldekortet på den tiden jeg, men det var i alle fall perioder med tiltak (og behandling), og perioder med (bare) behandling.

Gjelder vel de som ikke er i behandling?

Anonymous poster hash: 1d8a1...c67

Trodde ikke det var sånn enten/eller det der... alle på AAP har vel helseproblemer i en eller annen form, og da går de vel til legen på et eller annet vis?

Om man går til lege for å få medisiner etc betyr vel ikke man går til "behandling"?

Anonymous poster hash: 1d8a1...c67

Jeg fikk beskjed om at man kan ta normalt mye ferie. Altså 4-5 uker. Dette skal avtales med saksbehandler og det er ikke feil da å krysse av på at man har deltatt på avtalt aktivitet fordi ferien er en avtalt aktivitet. Men nå husker jeg ikke om man skulle krysse ja eller nei på det. Jeg er ikke i noen aktivitet så jeg krysser nei uansett. Men uansett hva man skal krysse av så er det jo ikke løgn. Det kommer an på hvordan man tolker det. Jeg forsto det slik at man har krav på feie selv om man går på AAP.

Jeg fikk beskjed om at man kan ta normalt mye ferie. Altså 4-5 uker. Dette skal avtales med saksbehandler og det er ikke feil da å krysse av på at man har deltatt på avtalt aktivitet fordi ferien er en avtalt aktivitet. Men nå husker jeg ikke om man skulle krysse ja eller nei på det. Jeg er ikke i noen aktivitet så jeg krysser nei uansett. Men uansett hva man skal krysse av så er det jo ikke løgn. Det kommer an på hvordan man tolker det. Jeg forsto det slik at man har krav på feie selv om man går på AAP.

Tydeligvis forskjellig praksis fra NAV-kontor til NAV-kontor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...