Gå til innhold

NHD: kan antidep utløse:

Anbefalte innlegg

Skrevet

- hypomani (evt en latent bipolar lidelse)

- alkoholisme

?

Og henger disse to tingene sammen? Er det slik at bipolare (bipolar 2) har økt risiko for å bli avhengig av alkohol?

Anonymous poster hash: ea3f1...f1a
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Antidepressiva kan utløse hypomani hos disponerte.

Derimot kan de ikke gi alkoholisme.

Ja. personer med BP2 har økt risiko for å utvikle alkoholisme, men det har ingenting med bruk av AD å gjøre.

Skrevet

Okei... Så det at jeg ble hypoman kort tid etter oppstart av antidepressiva, og deretter utviklet et problem med alkohol (tidligere overspising/bulimi) har ingen sammenheng?

Skrevet

Det har en sammenheng. Det henger sammen med din disposisjon for BP.

Det henger ikke sammen med at du tok AD.

Skrevet

Så om det viser seg at jeg er BP så er jeg etter all sannsynlighet feilmedisinert? Fikk antidep hovedsakelig grunnet bulimi, men også tilbakevendende depresjoner. Kan ikke huske noen spesifikke hypomane episoder før den jeg fikk kort tid etter oppstart av AD.

Jeg synes dette er interessant siden jeg er i ferd med å kanskje (forhåpentligvis) finne ut hva jeg egentlig har strevd med siden tenårene.

Skrevet

Når du nå sannsynligvis har en BP IIIb, vil det være feil å behandle deg kun med AD. Et stemningsstabiliserende medikament bør ligge i bunnen f. eks Lamictal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...