Gå til innhold

Delvis uføretrygd og ekstra arbeid

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å få jobben unnagjort for tiden. Vet ikke om jeg må jobbe ekstra en periode for å klare det. Men jeg er delvis uføretrygdet og er usikker på hvordan det blir. Før kunne vi tjene et ekstrabeløp uten å gjøre noe mer med det. Men etter de nye reglene må en vel gi beskjed fra første ekstratime. Må jeg begynne med meldekort da? Noen som vet hvordan det fungerer?

Anonymous poster hash: 1fc41...efa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404103-delvis-uf%C3%B8retrygd-og-ekstra-arbeid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan logge deg inn på nva.no og sette inn endringene og da får du tilbakemelding om hvordan den nye inntekten din vil innvirke på uføretrygden din. Du får oversikt over dette før du trenger å melde inntektsendringen.

Med 100% uføretrygd er fribeløpet for lønnsinntekt kr 60.000 før uføretrygden reduseres.

Dessuten har du fått et informasjonsbrev fra NAV om den nye uføretrygden, der kan du lese om de nye reglene.

Høstløv, on 18 Feb 2015 - 16:12, said:

Du kan logge deg inn på nva.no og sette inn endringene og da får du tilbakemelding om hvordan den nye inntekten din vil innvirke på uføretrygden din. Du får oversikt over dette før du trenger å melde inntektsendringen.

Med 100% uføretrygd er fribeløpet for lønnsinntekt kr 60.000 før uføretrygden reduseres.

Dessuten har du fått et informasjonsbrev fra NAV om den nye uføretrygden, der kan du lese om de nye reglene.

Hvis fribeløpet er så høyt så tror jeg ikke jeg trenger å tenke på det. Infobrevet vet jeg ikke hvor jeg har. Det var ikke aktuelt å jobbe ekstra når jeg fikk det. Hvis jeg går ekstra så vil jeg ikke på forhånd vite hvor mye jeg går. Det vil variere etter formen. Og blir bare en liten periode. Jeg vet heller ikke om jeg kan logge inn på nav. Anonymous poster hash: 1fc41...efa

Hvis fribeløpet er så høyt så tror jeg ikke jeg trenger å tenke på det. Infobrevet vet jeg ikke hvor jeg har. Det var ikke aktuelt å jobbe ekstra når jeg fikk det. Hvis jeg går ekstra så vil jeg ikke på forhånd vite hvor mye jeg går. Det vil variere etter formen. Og blir bare en liten periode. Jeg vet heller ikke om jeg kan logge inn på nav. Anonymous poster hash: 1fc41...efa

Jeg kjenner ikke til hva fribeløpet for din del er, for det settes individuelt for de som får delvis uføretrygd.

Du kan logge deg inn på NAV med Min ID eller BankID med kodebrikke.

Høstløv, on 18 Feb 2015 - 18:19, said:

Jeg kjenner ikke til hva fribeløpet for din del er, for det settes individuelt for de som får delvis uføretrygd.

Du kan logge deg inn på NAV med Min ID eller BankID med kodebrikke.

Ok Anonymous poster hash: 1fc41...efa

Annonse

Trygdeprosenten reduseres ikke selv om utbetalingen fra NAV reduseres om du tjener over grensa. Du beholder prosenten (og ytelsen) uansett hvor mye du tjener. Dette er nye regler fra 01. jan 2015.

Men kan man tjene så mye som 60000 uten kutt? Trodde det var 0,4G, ca 35000?

• Du som mottar gradert uførepensjon, og får pensjonen omregnet til uføretrygd, har en inntektsgrense på 60 000 kroner i tillegg til inntekt etter uførhet. Denne inntekten er individuell og står i vedtaksbrevet ditt. Summen av inntekt etter uførhet og beløpsgrensen utgjør til sammen inntektsgrensen.
  • Beløpsgrensen på 60 000 kroner vil gjelde i en overgangsperiode frem til 31. desember 2018. Fra 2019 vil beløpsgrensen din bli på 40 prosent av folketrygdens grunnbeløp (0,4 G)40 prosent av folketrygdens grunnbeløp (G). Dette er den fastsatte beløpsgrensen for de som får uføretrygd etter 1. januar 2015. Det betyr at fra 2019 vil beløpsgrensen være lik for alle.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/Jobb+med+gradert+uf%C3%B8retrygd.401346.cms

• Du som mottar gradert uførepensjon, og får pensjonen omregnet til uføretrygd, har en inntektsgrense på 60 000 kroner i tillegg til inntekt etter uførhet. Denne inntekten er individuell og står i vedtaksbrevet ditt. Summen av inntekt etter uførhet og beløpsgrensen utgjør til sammen inntektsgrensen.
  • Beløpsgrensen på 60 000 kroner vil gjelde i en overgangsperiode frem til 31. desember 2018. Fra 2019 vil beløpsgrensen din bli på 40 prosent av folketrygdens grunnbeløp (0,4 G)40 prosent av folketrygdens grunnbeløp (G). Dette er den fastsatte beløpsgrensen for de som får uføretrygd etter 1. januar 2015. Det betyr at fra 2019 vil beløpsgrensen være lik for alle.
https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/Jobb+med+gradert+uføretrygd.401346.cms

Urettferdig!

Urettferdig!

Hm, ja det er det jo igrunn. Det er også en annen måte å beregne på, som hovedsakelig går ut på at den nye beregnes ut i fra inntekten i de 3 beste åra av de 5 siste åra før uføretidspunktet, mens den gamle ble beregnet ut fra de 20 siste totalt sett.

Hm, ja det er det jo igrunn. Det er også en annen måte å beregne på, som hovedsakelig går ut på at den nye beregnes ut i fra inntekten i de 3 beste åra av de 5 siste åra før uføretidspunktet, mens den gamle ble beregnet ut fra de 20 siste totalt sett.

Kommer man gjennomsnittlig bedre eller dårligere ut da? Det betyr nå at aap og uføre utbetaling bør bli omtrent det samme.

Men når du sier uføretidspunket regner jeg med at man mener før man ble sykmeldt? For ellers kommer man definitivt dårligere ut hvis man har gått fire år på aap.

Annonse

Kommer man gjennomsnittlig bedre eller dårligere ut da? Det betyr nå at aap og uføre utbetaling bør bli omtrent det samme.

Men når du sier uføretidspunket regner jeg med at man mener før man ble sykmeldt? For ellers kommer man definitivt dårligere ut hvis man har gått fire år på aap.

"De" sier de fleste får mer med denne beregningsmetoden, men "de" sa også de fleste ville få mer utbetalt når det ble skattet som inntekt. Det tror jeg har vist seg feil.

Ja, det er ikke tidspunkt for trygding. Jeg vet ikke helt hvordan de setter det, men det er bakover i tid, i alle fall.

Hvis trygden reduseres får du vel likevel mer utbetalt? Ser ikke problemet. Spørsmålet bør vel heller være om du klarer den økte belastningen.

Det er heller ikke det som er problemet. Jeg har problemer med å forholde meg til nav og meldekort, derfor lurte jeg på hvordan det fungerte. Om jeg klarer den økte belastningen vet jeg ikke. Men det er belastene slik det er nå også.

Anonymous poster hash: 1fc41...efa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...