Gå til innhold

NAV trosset legeanbefaling

Anbefalte innlegg

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

23

• Toga

17

• ISW

14

• Trine

14

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Bare litt generelt:

Det er en del leger som lever med vrangforestillingen om at deres ord er det endelige ovenfor NAV eller arbeidsgiver. Det er ikke slik at dersom en lege vurderer det på sin måte, så er det identisk med at NAV (eller i visse tilfeller også arbeidsgiver) er forpliktet å utbetale penger. NAV tar sine egne vurderinger. Det er ikke legens jobb å si at "denne personen skal ha AAP" - legen skal gjøre sine medisinske vurderinger og NAV skal bidra med de tiltak som er mest hensiktsmessige.

Dette fører til at leger med sur mage kan komme med oppgulp om at "NAV leker helsepersonell og overprøver den medisinske vurderingen" - der det i stedet dreier seg om en misforstått rolle.

Jeg aner selvsagt ikke om NAV har gjort rett eller feil her. Jeg vet bare at NAV har full rett til å gjøre egne vurderinger selv om legen ikke er enig i disse.

Skrevet

Bare litt generelt:

Det er en del leger som lever med vrangforestillingen om at deres ord er det endelige ovenfor NAV eller arbeidsgiver. Det er ikke slik at dersom en lege vurderer det på sin måte, så er det identisk med at NAV (eller i visse tilfeller også arbeidsgiver) er forpliktet å utbetale penger. NAV tar sine egne vurderinger. Det er ikke legens jobb å si at "denne personen skal ha AAP" - legen skal gjøre sine medisinske vurderinger og NAV skal bidra med de tiltak som er mest hensiktsmessige.

Dette fører til at leger med sur mage kan komme med oppgulp om at "NAV leker helsepersonell og overprøver den medisinske vurderingen" - der det i stedet dreier seg om en misforstått rolle.

Jeg aner selvsagt ikke om NAV har gjort rett eller feil her. Jeg vet bare at NAV har full rett til å gjøre egne vurderinger selv om legen ikke er enig i disse.

Jeg syntes det er skremmende at en nav-saksbehander uten medisinsk utdannelse skal kunne overprøve både lege og psykolog på denne måten.

Kvinnen har vært innlagt på DPS, er sterkt medisinert, sover kun et timer om natten og har sterke smerter. Hennes psykolog har fortalt at NAV-situasjonen må avklares før en videre behandling kan fortsette, ettersom hennes økonomiske bekymringer tar alt fokus.

Advokaten sier: – Jeg merker veldig godt at det har kommet relativt mange henvendelser fra personer som har fått avlag på uførepensjon og avslag på arbeidsavklaringspenger fordi det ikke er tilstrekkelig utprøvd eller fordi de overprøver sykemeldinger og legeerklæringer.

At vurderingen ikke blir tatt til følge opprører fastlegen hennes.

– Jeg opplever at NAV mer og mer blåser i våre legeerklæringer og vet bedre enn oss i flere situasjoner. Det gjelder særlig pasienter med psykologiske problemer, sier Brunovskis.

Anonymous poster hash: c64a7...e04

Skrevet

Jeg syntes det er skremmende at en nav-saksbehander uten medisinsk utdannelse skal kunne overprøve både lege og psykolog på denne måten. Kvinnen har vært innlagt på DPS, er sterkt medisinert, sover kun et timer om natten og har sterke smerter. Hennes psykolog har fortalt at NAV-situasjonen må avklares før en videre behandling kan fortsette, ettersom hennes økonomiske bekymringer tar alt fokus. Advokaten sier: – Jeg merker veldig godt at det har kommet relativt mange henvendelser fra personer som har fått avlag på uførepensjon og avslag på arbeidsavklaringspenger fordi det ikke er tilstrekkelig utprøvd eller fordi de overprøver sykemeldinger og legeerklæringer. At vurderingen ikke blir tatt til følge opprører fastlegen hennes. – Jeg opplever at NAV mer og mer blåser i våre legeerklæringer og vet bedre enn oss i flere situasjoner. Det gjelder særlig pasienter med psykologiske problemer, sier Brunovskis.   Anonymous poster hash: c64a7...e04

Jeg sier som sagt ikke at NAV har gjort rett her. Det kan ingen her på DOL uttale seg om.

Men jeg sier bare at det er NAV, og ikke legen, som skal vurdere hvilke støttetiltak som gis. Det er ikke slik at det er legen som innvilget dette og NAV bare skal utbetale. Så NAV har ikke overprøvd legen. De har bare gjort en selvstendig vurdering, som både kan være rett og gal.

Skrevet

Jeg sier som sagt ikke at NAV har gjort rett her. Det kan ingen her på DOL uttale seg om.

Men jeg sier bare at det er NAV, og ikke legen, som skal vurdere hvilke støttetiltak som gis. Det er ikke slik at det er legen som innvilget dette og NAV bare skal utbetale. Så NAV har ikke overprøvd legen. De har bare gjort en selvstendig vurdering, som både kan være rett og gal.

De har overprøvd både lege og psykolog. Lurer på hvilken kompetanse et gjennomsnittlig nav-ansatt har i slike kompliserte medisinske saker. Det "sikkerhetsnettet" vi har blitt lurt til å tro vi har her i landet har relativt store hull.

Skrevet

De har overprøvd både lege og psykolog. Lurer på hvilken kompetanse et gjennomsnittlig nav-ansatt har i slike kompliserte medisinske saker. Det "sikkerhetsnettet" vi har blitt lurt til å tro vi har her i landet har relativt store hull. Anonymous poster hash: c64a7...e04

Det er fortsatt ikke snakk om en overprøving. Det er snakk om at NAV har gjort et vedtak (som selvsagt kan være galt).

Legen kan ikke innvilge AAP. Det kan heller ikke psykologen.

Skrevet

Det er fortsatt ikke snakk om en overprøving. Det er snakk om at NAV har gjort et vedtak (som selvsagt kan være galt).

NAV ignorer den medisinske vurdering/anbefaling fra lege og psykolog. På hvilket faglig grunnlag?

Skrevet

NAV ignorer den medisinske vurdering/anbefaling fra lege og psykolog. På hvilket faglig grunnlag? Anonymous poster hash: c64a7...e04

Hvilket grunnlag dette er gjort på kan jeg selvsagt ikke uttale meg om siden jeg ikke kjenner saken. Og misforstå meg rett, jeg sier ikke at jeg er enig i deres vurdering. Jeg forklarer bare at det er NAV som innvilger penger og tiltak, ikke legen.

Skrevet

Hvem er best egnet til å vurdere hva personen klarer? Det er ikke NAV sine penger. Det er penger det norske folk betaler bl. A. For at vi skal ha økonomisk trygghet hvis vi blir syke. Nav har rett til å vurdere. Men når jeg hører om slik tilfeller så lurer jeg på om det er rett at de har det. Om de faktisk har god nok kompetanse til det.

Anonymous poster hash: 29b1a...592

Skrevet

Hvilket grunnlag dette er gjort på kan jeg selvsagt ikke uttale meg om siden jeg ikke kjenner saken. Og misforstå meg rett, jeg sier ikke at jeg er enig i deres vurdering. Jeg forklarer bare at det er NAV som innvilger penger og tiltak, ikke legen.

Vi har forstått det. Men hvilken medisinsk kompetanse har vanlig nav-saksbehandler?

Skrevet

Det er jo en overprøving dersom legen og psykologen sier at pasienten ikke er i stand til å jobbe, mens nav mener pasienten er det. Det vil si at nav mener de har større kompetanse til å vurdere en persons helse enn det leger har. De overprøver legens anbefalling.

Skrevet

Det er jo en overprøving dersom legen og psykologen sier at pasienten ikke er i stand til å jobbe, mens nav mener pasienten er det. Det vil si at nav mener de har større kompetanse til å vurdere en persons helse enn det leger har. De overprøver legens anbefalling.

I følge han er det sikkert mer helseskadelig å være sykmeldt enn å jobbe når man er syk.

Anonymous poster hash: 6f8b4...ac4

Skrevet

Hvem er best egnet til å vurdere hva personen klarer? Det er ikke NAV sine penger. Det er penger det norske folk betaler bl. A. For at vi skal ha økonomisk trygghet hvis vi blir syke. Nav har rett til å vurdere. Men når jeg hører om slik tilfeller så lurer jeg på om det er rett at de har det. Om de faktisk har god nok kompetanse til det.

Anonymous poster hash: 29b1a...592

Sannsynligvis er kjernen i denne konflikten at NAV mener at sykemelding har blitt benyttet som løsning på en arbeidskonflikt. Dermed mener de at vedkommende bør skifte jobb.

Skrevet

Leger har ikke nødvendigvis noen stor kompetanse på arbeidsevnevurdering.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er ekstremt tilbakeholden med sykemelding ved arbeidskonflikter. Synes ofte ønsket om sykemelding kommer som "fordi jeg fortjener det" enn fordi arbeidsevnen er redusert.

Skrevet

Det kan være forhold her som NAV vet om som ikke kommer frem i saken.

Eksempelvis: Jeg bestred en gang en sykmelding fordi vedkommende for fjerde året på rad tok tre uker sykmelding direkte etter sommerferien, og sendte samtidig et postkort fra ferien hn hadde tatt. Vedkommende måtte til annen lege, fikk ikke sykmelding og jeg klaget inn legen som skrev den opprinnelige sykmeldingen.

De instanser som skal betale pengene (NAV, arbeidsgiver) må ha anledning til å stille spørsmål. Hvis ikke blir systemet gjennomført utnyttet. Det er selvsagt en avveining mellom brukeropplevelse og kontroll, akkurat som det i samfunnet er en avveining mellom kontroll og risiko for terror.

Skrevet

Jeg er ekstremt tilbakeholden med sykemelding ved arbeidskonflikter. Synes ofte ønsket om sykemelding kommer som "fordi jeg fortjener det" enn fordi arbeidsevnen er redusert.

Det virker som du har et fornuftig forhold til sykmeldinger. Dessverre er det mange leger som ikke har det.

Skrevet

Nils Håvard Dahl, psykiater, on 18 Feb 2015 - 22:29, said:

Så hvis en blir for syk til å jobbe etter en arbeidskonflikt så blir det vanskeligere å få sykemelding. Ikke på grunn av at du ikke er for syk til å jobbe, men på grunn av årsaken. Har du lest artikkelen? Anonymous poster hash: 29b1a...592
Skrevet

Så hvis en blir for syk til å jobbe etter en arbeidskonflikt så blir det vanskeligere å få sykemelding. Ikke på grunn av at du ikke er for syk til å jobbe, men på grunn av årsaken. Har du lest artikkelen? Anonymous poster hash: 29b1a...592

Det NAV hevder er tilfellet i denne saken, er at vedkommende ikke lenger kan jobbe på sin tidligere arbeidsplass, men er frisk nok til å kunne jobbe et annet sted. Ideelt sett burde det vel være en slags løsning med en overgangsordning i slike tilfeller. Det virker brutalt at vedkommende plutselig - etter lang tids sykemelding mm - ikke får AAP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...