Gå til innhold

NAV trosset legeanbefaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ekstremt tilbakeholden med sykemelding ved arbeidskonflikter. Synes ofte ønsket om sykemelding kommer som "fordi jeg fortjener det" enn fordi arbeidsevnen er redusert.

Hva legger du i "fordi jeg fortjener det"?

Har spekulert litt på det :)

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

23

• Toga

17

• ISW

14

• Trine

14

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, det finnes ikke ubegrensede midler.

For å sette det veldig på spissen så er den som utøver denne formen for politikk, nødt til å velge en av følgende strategier:

- Vi må gjøre det så vanskelig som mulig å få stønad fra det offentlige.

- Vi må gjøre det så lite lukrativt som mulig å få stønad fra det offentlige.

Grunnen til at disse må velges, er å sikre at de som har arbeidsevne faktisk arbeider. I dag har vi en situasjon hvor det faktisk er mer lønnsomt å være sykmeldt enn å jobbe (gitt at du tjener under ca. 500.000 i året), og siden det stort sett er mer behagelig å se VM på ski (eller noe annet) enn det er å dra på jobb, så er det ikke rart at etterspørselen etter sykmeldinger er stor.

Vi velger altså ikke strategi nr 2 i nevneverdig grad, altså er man i bunn og grunn tvunget til strategi nr 1. Problemet da er at det må settes en grense et sted. Sett at i 100 søknader om stønad fra det offentlige, er 80 stk berettiget og 20 stk burde vært unngått. Det finnes dessverre ikke en metode for å 100% sikkert finne disse 80 og 20. En "snill" praksis vil gi nesten alle 80 som skal ha stønad positivt svar, men vil også gi positivt svar til for mange av de 20 som ikke skal ha det. En streng praksis vil fjerne nesten alle de 20, men vil også gi noen av de 80 negativt svar.

Så hvor skal grensen settes?

Jeg vet ikke..

Skrevet

Han mener vel at folk er late og ikke har viljestryrke.

Anonymous poster hash: c64a7...e04

Skrevet

Han mener vel at folk er late og ikke har viljestryrke. Anonymous poster hash: c64a7...e04

Virkelig???

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sykemelding skal gis ut fra arebidevne/nedsatt arbeidsevne pga sykdom, skade, lyte.

Mange som har opplevd noe trist eller skremmende har en oppfatning at de har rett til sykemelding som en slags kompensasjon fra samfunnet for det triste de har opplevd. En slags erstatning. Det er det jeg mener med "fordi jeg fortjener det".

Skrevet

Sykemelding skal gis ut fra arebidevne/nedsatt arbeidsevne pga sykdom, skade, lyte.

Mange som har opplevd noe trist eller skremmende har en oppfatning at de har rett til sykemelding som en slags kompensasjon fra samfunnet for det triste de har opplevd. En slags erstatning. Det er det jeg mener med "fordi jeg fortjener det".

Er det virkelig noen som mener det? Jaja, noen mener jo at de har rett til å bruke opp alle egenmeldingsdagene også, selv om de ikke er syke.

Men jeg syns at dersom det har skjedd noe tragisk, at hele livssituasjonen har endret seg og man av den grunn ikke klarer fokusere på jobben, sove om natten eller har blitt utslitt av det så er man syk, selv om årsaken er at man har opplevd noe trist eller skremmende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...