Gå til innhold

NHD - Opplever du oftere at NAV trosser legeanbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se denne saken:

En 50 år gammel kvinne på Vest-Karmøy har vært uten noen form for økonomiske ytelser siden i fjor høst etter at NAV valgte å se bort fra en legeanbefaling om avklaringspenger.

Ikke siden tidlig i fjor høst har hun fått en eneste krone i økonomiske ytelser fra NAV Karmøy. Dette til tross for at hennes fastlege har vurdet det slik at hun på nåværende tidspunkt ikke er i stand til å utføre noen form for arbeid.

– Jeg har tydelig anbefalt avklaringspenger inntil at man er ferdig med å behandle henne, sier hennes lege, Per Bruovskis.

Situasjonen har ført til innleggels hos Haugaland DPS og hennes psykolog har fortalt at NAV-situasjonen må avklares før en videre behandling kan fortsette.

– Psykologen mente at man måtte få orden på dette med NAV først, ettersom hennes økonomiske bekymringer tar alt fokus, sier Brunovskis.

Både kvinnen og hennes lege fastholder at hun ikke er i stand til å utføre ordniært arbeid før hun eventuelt har vært gjennom en omfattende behandling for sine helseplager.

– Jeg opplever at NAV mer og mer blåser i våre legeerklæringer og vet bedre enn oss i flere situasjoner. Det gjelder særlig pasienter med psykologiske problemer, sier Brunovskis.

Advokaten forteller at 50-åringen ikke er den eneste som henvender seg til advokatkontoret på Åkra om utfordringer med det lokale NAV-systemet.

– Jeg merker veldig godt at det har kommet relativt mange henvendelser fra personer som har fått avlag på uførepensjon og avslag på arbeidsavklaringspenger fordi det ikke er tilstrekkelig utprøvd eller fordi de overprøver sykemeldinger og legeerklæringer.

– Jeg gjør meg mange tanker om det og stiller meg ofte spørsmål om dette skyldes ivaretakelse av en politisk vilje og at det er det som styrer beslutningene selv om regelverket ikke er endret. Det gjør meg veldig bekymret at vi har et system som kan se ut som ikke har det sikkerhetsnettet som jeg trodde var der, ut fra min forståelse for regelverket.

http://karmoynytt.no/2015/02/18/nav-trosset-legeanbefaling-mistet-pengestotte/

Anonymous poster hash: 27480...5dd
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg opplever det ikke ofte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...