Gå til innhold

Nok et eksempel på at helsevesent diskriminer folk med Asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver dag oppleves som et mareritt for en kvinne fra Halden.

– Jeg trodde jeg skulle få hjelp, men i stedet blir jeg sakte, men sikkert ødelagt av byråkratene på NAV, sier hun.

Kvinnen i 30-årene har en bachelorgrad, men det var med et nødskrik hun klarte å fullføre.

Det siste året av høyskolestudiet var mange ganger et mareritt, men hun presset seg til å fullføre utdannelsen.

Til slutt fikk hun kontakt med leger som stilte følgende diagnose:

«Du lider av Aspergers, PTSD (Posttraumatisk stressyndrom) og ME, utmattelsessyndrom»

I dag har det gått tre år uten at hun opplever å ha fått nødvendig hjelp fra NAV eller helsevesenet bortsett fra sin egen fastlege.

– Jeg ble en ufrivillig kasteball mellom DPS Halden og kommunepsykiatrien. Takket være min Aspergers er jeg tydeligvis for intelligent for lovverket. Jeg er en intelligent kvinne med et vanskelig og problemfylt liv, som har behov for hjelp. Jeg er psykisk og fysisk syk. Jeg føler meg diskriminert på grunn av min intelligens og mitt utseende. Man er jo ikke psykisk syk hvis man ikke ser ut som en boms, og er dum i hue! hevder kvinnen.

– Vårt velferdssystem gjør meg til et offer. Systemet og saksbehandlerne som ikke tar meg alvorlig, har rett og slett gjort meg sykere og sykere, sier kvinnen.

– Hverdagen min består av å sitte i en stol hele dagen, for så å gå og legge meg. Jeg er totalt isolert hver eneste dag. Jeg blir sykere og sykere og er svært apatisk, sier kvinnen, som også har selvmordstanker.

– I stedet for å hjelpe meg tilbake i en jobb ønsker tydeligvis byråkratene at jeg blir en varig mottaker av stønad.
Skrevet

Slike historier synes jeg alltid det er leit å lese om. Men jeg lurer samtidig på hva slags hjelp hun ønsker? Hvis hun har både Asperger, ME og ptsd, så vil det vel være vanskelig å finne behandling som er hensiktsmessig. Hennes tolkning av hva som er årsak til den manglende hjelpen (hun føler seg diskriminert pga sitt utseende og sin intelligens) synes jeg uttrykker liten selvinnsikt.

Hva tror du kunne vært til hjelp i et slikt tilfelle?

Skrevet

Slike historier synes jeg alltid det er leit å lese om. Men jeg lurer samtidig på hva slags hjelp hun ønsker? Hvis hun har både Asperger, ME og ptsd, så vil det vel være vanskelig å finne behandling som er hensiktsmessig. Hennes tolkning av hva som er årsak til den manglende hjelpen (hun føler seg diskriminert pga sitt utseende og sin intelligens) synes jeg uttrykker liten selvinnsikt.

Hva tror du kunne vært til hjelp i et slikt tilfelle?

Jeg vet ikke, er hverken lege eller asperger-spesialist. Jeg reagerer på at man bare blir stuet bort fordi "man ikke kan gjøre noe".

Skrevet

Ja, hun sier:

"Jeg føler meg diskriminert på grunn av min intelligens og mitt utseende. Man er jo ikke psykisk syk hvis man ikke ser ut som en boms, og er dum i hue! hevder kvinnen."

Hva er det egentlig hun tenker om andre i lignende situasjon?

Skrevet

Jeg vet ikke, er hverken lege eller asperger-spesialist. Jeg reagerer på at man bare blir stuet bort fordi "man ikke kan gjøre noe".

Det er alltid trist når man ikke finner virksom behandling. Dersom hun overhodet ikke har fått et tilbud om samtaler på DPS, så synes jeg det er feil. Selv om prognosen kanskje er dårlig, så synes jeg man bør gi folk en mulighet og så etter en stund vurdere om vedkommende klarer å nyttiggjøre seg behandling.

Det som er dumt med slike avisoppslag, er etter min mening at det sjelden fremgår hvilke løsninger folk ønsker seg. Avisene liker best å fremme kritikk.

Skrevet

Ja, hun sier:

"Jeg føler meg diskriminert på grunn av min intelligens og mitt utseende. Man er jo ikke psykisk syk hvis man ikke ser ut som en boms, og er dum i hue! hevder kvinnen."

At psykisk syke vanligvis ser ut som uflidde lassiser?

Skrevet (endret)

At psykisk syke vanligvis ser ut som uflidde lassiser?

At det er et unntak psykiatriske pasienter ikke er dumme og ser skitne ut?

Jo takk for den. Nå fikk jeg veldig tiltro til din beskrivelse av situasjonen.

Endret av Toga
Skrevet

At det er et unntak at folk på AAP ikke er dumme og ser skitne ut?

Jo takk for den. Nå fikk jeg veldig tiltro til din beskrivelse av situasjonen.

JEG mener jo ikke det da! Men det kan virke som om denne dama gjør det?

Skrevet

JEG mener jo ikke det da! Men det kan virke som om denne dama gjør det?

Ja det jeg mente.

Skrevet

Det er alltid trist når man ikke finner virksom behandling. Dersom hun overhodet ikke har fått et tilbud om samtaler på DPS, så synes jeg det er feil. Selv om prognosen kanskje er dårlig, så synes jeg man bør gi folk en mulighet og så etter en stund vurdere om vedkommende klarer å nyttiggjøre seg behandling.

Det som er dumt med slike avisoppslag, er etter min mening at det sjelden fremgår hvilke løsninger folk ønsker seg. Avisene liker best å fremme kritikk.

Dessverre hjelper det ikke alltid å si ifra om hva man ønsker seg av behandling med Asperger-diagnose. Det er en forutinntatt mening blant de lærde at AS-pasienter ikke greier å nyttiggjøre seg noen form for terapi, heller ikke vanlig støtteterapi til hjelp i hverdagen. Synes man bør være mindre bastant og tenke at mennesker med AS er like forskjellige som andre. Man kan ikke kategorisk si at AS-pasienter ikke nyttiggjør seg terapi. 

Skriver dette pga erfaring.

Anonymous poster hash: b54ad...806

Skrevet

Dessverre hjelper det ikke alltid å si ifra om hva man ønsker seg av behandling med Asperger-diagnose. Det er en forutinntatt mening blant de lærde at AS-pasienter ikke greier å nyttiggjøre seg noen form for terapi, heller ikke vanlig støtteterapi til hjelp i hverdagen. Synes man bør være mindre bastant og tenke at mennesker med AS er like forskjellige som andre. Man kan ikke kategorisk si at AS-pasienter ikke nyttiggjør seg terapi. 

Skriver dette pga erfaring.

Anonymous poster hash: b54ad...806

Ja, jeg mener også at man bør gi hvert individ en sjanse dersom deres plager er like store som andre pasientgrupper som tilbys behandling. Kanskje burde fastleger være mer aktive i å bistå folk med klage dersom de får avslag på behandling, og muligens også i større grad benytte seg av rettet til fritt sykehusvalg.

Skrevet

Ja det jeg mente.

Hva er det du beskylder meg for da?

Skrevet

Hva er det du beskylder meg for da?

Ingenting. Når jeg sier "Jo takk for den. Nå fikk jeg veldig tiltro til din beskrivelse av situasjonen." så sier jeg det liksom til henne.

Skrevet

Ingenting. Når jeg sier "Jo takk for den. Nå fikk jeg veldig tiltro til din beskrivelse av situasjonen." så sier jeg det liksom til henne.

OK, da ser du hvor treig jeg er i oppfattelsen...

Skrevet

OK, da ser du hvor treig jeg er i oppfattelsen...

Neida, det var kanskje litt klønete av meg. Jeg er litt rar sosialt sett. Ofte bruker jeg ironi der ingen skjønner det.

AnonymousDoler
Skrevet

Ja, hun sier:

klarer en å vaske sin egen kropp klarer en å vaske en annens kropp også

klarer en å vaske sitt hus klarer en å vaske en annens hus også

det er jo delvis sant da ...

men man skal vaske ganske mange hus eller kropper for å kunne leve av det, og det glemmer hun tydeligvis

Skrevet

klarer en å vaske sin egen kropp klarer en å vaske en annens kropp også

klarer en å vaske sitt hus klarer en å vaske en annens hus også

det er jo delvis sant da ...

men man skal vaske ganske mange hus eller kropper for å kunne leve av det, og det glemmer hun tydeligvis

Nei nå er jeg ikke med på tankerekkene her. :)

AnonymousDoler
Skrevet

Nei nå er jeg ikke med på tankerekkene her. :)

skitten = klarer ikke vaske seg = klarer ikke vaske andre ting = klarer ingen ting = klarer ikke "arbeid"

ren = klarer  å vaske seg = klarer å vaske andre ting = klarer "arbeid"

Jeg sa ikke at tankerekken var logisk, så at du ikke følger med er trolig positivt for din del ;)

Skrevet (endret)

skitten = klarer ikke vaske seg = klarer ikke vaske andre ting = klarer ingen ting = klarer ikke "arbeid"

Jeg bruker kanskje en time eller to på vasking av hus i måneden. Finnes det vaskejobber med så små stillingsprosenter? 

Eller kanskje jeg misforstod igjen. Hvem vet.

Endret av gråstein
Skrevet

Jeg sa ikke at tankerekken var logisk, så at du ikke følger med er trolig positivt for din del ;)

Ja, det der skjønte jeg. Det jeg ikke skjønte var relevansen. Og hvorfor dette var noe hun hadde "glemt".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...