Gå til innhold

Så lei av pms-plager.

Anbefalte innlegg

Er det normalt å ha så store plager som det jeg har ?

Jeg er i stabilt godt humør det meste av tiden, bortsett fra ca 1 uke i måneden. Det kan variere noe. Noen måneder merker jeg mindre til det og andre måneder er plagene større. Denne måneden har vært slitsom. Hele 14 dager herjet hormonene med meg.  Som regel er det en kjempelettelse når mensen kommer. Det er som å stikke hull på en ballong. Jeg klarer å kontrollere meg så jeg ikke blir utagerende når det står på, men jeg går konstant med lysten til å gråte og det er kjempeslitsomt å skulle holde igjen tårene.

Jeg strever så hardt med det.  Jeg blir stille og dyster.  Det er  synd fordi jeg har verdens beste kjæreste som ikke fortjener at jeg skal være sånn. Han har stor tålmodighet med meg heldigvis og sier at han har sett verre pms, men jeg merker at det påvirker han slik at han også blir stille. Vi har det helt klart mye bedre sammen når jeg er normal.

Det som er det verste ( flaut problem) er at etter sex greier jeg ikke å holde tårene tilbake lenger. Det er som en slags gedigen utløsning med masse snørr og tårer og jeg må forsikre kjæresten om at det ikke har noe med han å gjøre. At jeg ikke er lei meg for noe spesielt osv, men at jeg bare er sånn under pms. Det kan da ikke være normalt å ha det slik ?

Jeg blir så sliten av å være sånn. Har prøvd Cipralex, men savnet sexlysten så det er uaktuelt.

Noe annet jeg kan prøve ?

Jeg er 48 år og trener og er i fin form ellers.

Anonymous poster hash: db1ef...d2a
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404111-s%C3%A5-lei-av-pms-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

18

• Nicklusheletida

10

• Trine

5

• AnonymBruker

4

Hei!

Det fins jo selvsagt kvinner som lider av sine ovarier og menn som lider av sin prostata!

Men normalt og naturlig er det ikke!

PMS er i følge meg sutring og tull! det fins noe som heter pmdd det er noe annet,

En sunn og frisk kvinne har ingen sykelighet i sin syklus, men selvsagt er enkelte mennesker syke, disse klage-pms-kvinnene, har psykiske problemer, ikke først og fremst fysiske. men selvsagt kan man sutre seg fysisk syk.

Det fins en ukultur blant kvinner, den er å "klage over tull, sånn at det ødelegger hele lunsjen min!"

Det er ukultur, ikke problemer,

men denne pmdd, er selvsagt et problem, en god miks av fysiologi og psykisk.

Dette er noe som er et anerkjent og reellt problem, sutring håper jeg aldri blir en diagnose!

Gjest gjesteleser

Hver eneste gang noen nevner pms her inne venter jeg på det obligatoriske "pms er bare sutring og fins ikke"-innlegget fra deg. Vanligvis ser jeg på deg som både kunnskapsrik og intelligent, men på noen områder er du bare vrang. Om det virkelig ikke er mulig for deg å skjønne at MANGE kvinner faktisk har problemer med pms, at det er reelle problemer, og at det for dem faktisk påvirker hverdagen deres, så forslår jeg at du heretter unngår å kommentere på pms-tråder. At du ikke opplever problemer i forhold til din syklus er flott for deg, men det betyr ikke at de samme premisser gjelder for alle andre.

Din virkelighet er din og bare din Madelenemie, det betyr ikke at den virkeligheten gjelder for alle andre!

Annonse

Hver eneste gang noen nevner pms her inne venter jeg på det obligatoriske "pms er bare sutring og fins ikke"-innlegget fra deg. Vanligvis ser jeg på deg som både kunnskapsrik og intelligent, men på noen områder er du bare vrang. Om det virkelig ikke er mulig for deg å skjønne at MANGE kvinner faktisk har problemer med pms, at det er reelle problemer, og at det for dem faktisk påvirker hverdagen deres, så forslår jeg at du heretter unngår å kommentere på pms-tråder. At du ikke opplever problemer i forhold til din syklus er flott for deg, men det betyr ikke at de samme premisser gjelder for alle andre.

Din virkelighet er din og bare din Madelenemie, det betyr ikke at den virkeligheten gjelder for alle andre!

Ja ja,

jeg har selv bedt meg selv holde meg unna pms tråder:-(

Men nå bare "måtte" jeg:-(

Jeg mener ikke dette mot dere som virkelig har pms og da er det kanskje mer tale om pmdd!!?

Det er rettet mot allmenn kvinneklaging!

De fleste av oss er født helt friske, uten et eneste problem, i vertfall ikke pga av vårt sex,

men selvsagt, jeg vet det fins kvinner OG menn som strever med sine eggstokker og hormoner og prostatakjertel m.m.

dere som virkelig har problemer, er det ikke jeg skriver imot, det er den allmenne klaging,

jeg tror ikke det er å ta hardt i om jeg sier at 90% av kvinner er friske og raske 30-31 dager pr mnd,

den gjenstående % har mest å hente og bli forstått på, om de som sutrer slutter med det!

Håper du forstår?

Nicklusheletida

Madelenemie : Siden det er deg blir jeg verken provosert eller fornærmet :D

MEN jeg må få lov til å si at du virkelig ikke har greie på hva du uttaler deg om. Du er klok, men du har ikke greie på alt mulig av den grunn. Jeg vet best selv og kjenner meg selv og min kropp og psyke godt nok til å vite at dette er et reelt problem for meg og nei har ingen psykiske problemer over hodet.

Det du sier blir like teit som om jeg skulle sagt at du bare sutrer over din Asperger. Asperger finnes ikke, men jeg gjør ikke det for jeg skjønner at det er et reelt problem for deg.

Jeg bruker dessuten ikke min pms som unnskyldning for noe. Tvert i mot så prøver jeg å kjempe i mot og oppføre meg mest mulig normalt akkurat slik du gjør med din asperger. :)

Madelenemie : Siden det er deg blir jeg verken provosert eller fornærmet :D

MEN jeg må få lov til å si at du virkelig ikke har greie på hva du uttaler deg om. Du er klok, men du har ikke greie på alt mulig av den grunn. Jeg vet best selv og kjenner meg selv og min kropp og psyke godt nok til å vite at dette er et reelt problem for meg og nei har ingen psykiske problemer over hodet.

Det du sier blir like teit som om jeg skulle sagt at du bare sutrer over din Asperger. Asperger finnes ikke, men jeg gjør ikke det for jeg skjønner at det er et reelt problem for deg.

Jeg bruker dessuten ikke min pms som unnskyldning for noe. Tvert i mot så prøver jeg å kjempe i mot og oppføre meg mest mulig normalt akkurat slik du gjør med din asperger. :)

Hei!

Takk!

Det er snilt av deg!

Det er mulig jeg ikke har mye kunnskap om dette, men jeg har lest nok til å forstå at den der Mette Moen, har noen helt "egne meninger"....

I følge WHO er det slett ikke så mange kvinner som virkelig har pms,

så mulig forveksler man seriøse problemer som pmdd med psykisk klaging=pms,

jeg vet ikke,

men det er jo synd at de som virkelig lider og strever, skal bli sett på som sytete.

Det er bare "for meg" betenkelig at franske kvinner som har hyppig sex har så lite hodepine og pms.

Jeg holder fast ved at ingen kvinner i kraft av sitt sex er født syke/svake/ynkelige /klagete.

Pms er betenkelig mye avhengig av kultur...

har du tenkt på det?

Nicklusheletida

Du står altså fast på at dette bare er syting. Jeg forstår ikke hvor du sier at ingen er født til å syte. Hva har det med saken å gjøre og hvorfor syter du da så mye over alle problemene med asperger ? Det burde du jo ikke gjøre siden du ikke er født til å syte :P

Pms har ingenting med hyppigheten av sex å gjøre. Nå er jeg fortsatt relativt nyforelsket og har mye sex, men pms har ikke endret seg i forhold til da jeg var uten kjæreste.

Hva WHO og Mette Moen måtte si er helt uinteressant for meg.

Jeg er godt voksen og kjenner meg selv :-)

Hei!

Takk!

Det er snilt av deg!

Det er mulig jeg ikke har mye kunnskap om dette, men jeg har lest nok til å forstå at den der Mette Moen, har noen helt "egne meninger"....

I følge WHO er det slett ikke så mange kvinner som virkelig har pms,

så mulig forveksler man seriøse problemer som pmdd med psykisk klaging=pms,

jeg vet ikke,

men det er jo synd at de som virkelig lider og strever, skal bli sett på som sytete.

Det er bare "for meg" betenkelig at franske kvinner som har hyppig sex har så lite hodepine og pms.

Jeg holder fast ved at ingen kvinner i kraft av sitt sex er født syke/svake/ynkelige /klagete.

Pms er betenkelig mye avhengig av kultur...

har du tenkt på det?

Hunder syter ikke for å syte. Det kan vi vel være enige om? Hvorfor er det da så mange tisper som til de grader endrer personlighet før løpetid og blir sure og grinete etter løpetid?

Hunder syter ikke for å syte. Det kan vi vel være enige om? Hvorfor er det da så mange tisper som til de grader endrer personlighet før løpetid og blir sure og grinete etter løpetid?

Kan det ha noe med at de har kvinnelige eiere? ;)

Min tispe hadde ingen problemer, ikke har kattene mine det heller,

men den ene katten fikk det da den flyttet til en kvinne på Gjøvik, da fikk katten pms symptomer....

det gir meg noen tanker om hva dette skyldes,

(for nte gang ment allmenn klaging ikke de få, få som sliter med reelle plager)

Endret av Madelenemie

Annonse

Kan det ha noe med at de har kvinnelige eiere? ;)

Min tispe hadde ingen problemer, ikke har kattene mine det heller,

men den ene katten fikk det da den flyttet til en kvinne på Gjøvik, da fikk katten pms symptomer....

det gir meg noen tanker om hva dette skyldes,

(for nte gang ment allmenn klaging ikke de få, få som sliter med reelle plager)

Det har en sammenheng med hormoner, ikke hva slags eier de har ;)

Nicklusheletida

Hva står pmdd for ?

Jeg trodde jeg hadde beskrevet ganske klart hva mine problemer går ut på ?

Det føles som et indre trykk. Jeg får masse vann i kroppen i den perioden. Trening hjelper noe selvsagt, men noen måneder er likevel problemene større enn andre måneder.

Dette indre trykket kjennes slik at jeg konstant har tårer som presser på uten at jeg har noen grunn til det. Jeg vet ikke hvordan jeg bedre skal forklare det.

Ellers lever jeg jo som normalt . Jeg har f.eks aldri noen sykedager i forbindelse med pms.

Det har en sammenheng med hormoner, ikke hva slags eier de har ;)

;)

Jeg har hormoner selv,

Så det tror jeg ikke på!

Min mann sier også at pms er bare noe tull, så vi er enige.

Jeg har ikke mange flere venner enn han...

også min psykiater, som er pensjonist,

også dyrene mine, men vi har samme hormoner.

;)

Jeg har hormoner selv,

Så det tror jeg ikke på!

Min mann sier også at pms er bare noe tull, så vi er enige.

Jeg har ikke mange flere venner enn han...

også min psykiater, som er pensjonist,

også dyrene mine, men vi har samme hormoner.

Ok, så da har ikke jeg vondt i magen nå da, det er bare noe jeg innbiller meg?

PMS er i følge meg sutring og tull! det fins noe som heter pmdd det er noe annet,

En sunn og frisk kvinne har ingen sykelighet i sin syklus, men selvsagt er enkelte mennesker syke, disse klage-pms-kvinnene, har psykiske problemer, ikke først og fremst fysiske. men selvsagt kan man sutre seg fysisk syk.

Det fins en ukultur blant kvinner, den er å "klage over tull, sånn at det ødelegger hele lunsjen min!"

Det er ukultur, ikke problemer.

Jeg har selv sluppet unna både PMS og svangerskapskvalme, men det kunne ikke falle meg inn å påstå at disse plagene ikke eksisterer av den grunn.  Begge deler har mye med reaksjoner på hormoner å gjøre, og dette er faktisk ikke likt for alle mennesker.

Tenk på hvor følsom du selv er for lyd og andre sanseinntrykk som andre takler helt greit - folk er faktisk forskjellige.   

Hva står pmdd for ?

Jeg trodde jeg hadde beskrevet ganske klart hva mine problemer går ut på ?

Det føles som et indre trykk. Jeg får masse vann i kroppen i den perioden. Trening hjelper noe selvsagt, men noen måneder er likevel problemene større enn andre måneder.

Dette indre trykket kjennes slik at jeg konstant har tårer som presser på uten at jeg har noen grunn til det. Jeg vet ikke hvordan jeg bedre skal forklare det.

Ellers lever jeg jo som normalt . Jeg har f.eks aldri noen sykedager i forbindelse med pms.

Hei!

Premenstruell dysphoric disorder, ca noe sånt.

Det er mer alvorlig, og en grunn til å klage,

også¨enkelte menn har problemer med sine hormoner, min skråsikre oppfatning er at intet sex av en art er født sykelig.

Det er kulturellt, bare google pms,

men seriøse problemer, dvs der det er virkelig smerter og plager involvert går under pmdd, ca 3 % av kvinner har dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...