Gå til innhold

Så lei av pms-plager.

Anbefalte innlegg

Jeg har hormoner selv,

Så det tror jeg ikke på!

Min mann sier også at pms er bare noe tull, så vi er enige.

Alle har hormoner, men vi reagerer forskjellig.  Svært mange gravide kvinner blir kvalme som en reaksjon på svangerskapshormonene.  Men det gjelder ikke alle, og testene deres blir positive og svangerskapene går bra allikevel.  Så hormonene er der, men de får ikke den samme reaksjonen. 

Jeg synes ikke menn skal være sannhetsvitner på PMS. 

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

18

• Nicklusheletida

10

• Trine

5

• AnonymBruker

4

Ok, så da har ikke jeg vondt i magen nå da, det er bare noe jeg innbiller meg?

Det er ikke det jeg skriver,

jeg skriver at du har ikke grunn til å klage, ingen frisk kvinne = flertallet, kanskje 90 %, har ikke noe å klage over som sex.

Vi er som kvinner født som sex er 100% friske , sett på flertalls og gruppenivå, jeg tenker ikke da på alvorlige psykisk sykdom, blindhet, fysiske plager som pmdd,

jeg snakker som gruppe, så er alle kvinner (flertallet) født frisk UTEN et eneste problem. (sånn rent hormonelt og naturlig)

Men det fins en % tror mellom 3-6 % som virkelig har smerter de har pmdd.

Om du har pmdd vet ikke jeg.

Men videre kan du google pms ang culture ....etc, så får du litt syn på hva dette også kan være.

Alle har hormoner, men vi reagerer forskjellig.  Svært mange gravide kvinner blir kvalme som en reaksjon på svangerskapshormonene.  Men det gjelder ikke alle, og testene deres blir positive og svangerskapene går bra allikevel.  Så hormonene er der, men de får ikke den samme reaksjonen. 

Jeg synes ikke menn skal være sannhetsvitner på PMS. 

OK.

Men glem ikke at jeg er tross alt hans kvinne, som har blitt gravid, hatt mine mnd sykluser, født barn,hjemme og selvstendig, , ammet osv...

heldigvis at jeg aldri har hatt en venninne som har kunnet innbille meg at noe i denne syklusen var sykt,

det holder med en hjerneorganisk forstyrrelse, heldigvis som kvinne, har jeg ingen problemer, alt tikker og går, som en klokke,

vel, kunne jeg bli bittelitt kvalm av å være gravid, ruset av å amme etc... men klagde jeg? Nei,

Det gikk over ved å gå på jobb og spise tørre kjeks og drikke coca cola.

jeg har bare en utvikliklingsforstyrrelse ikke noe problemer med min naturlige biologi!

Akkurat det takker jeg skogen for, eller biologien for.

Madelnemie :Jeg tror ikke du skal høres så mye på hva din mann sier når det gjelder den saken her :)

ÅÅ

Men JEG, er jo tross alt kvinne som deg!

Bare helt uten en kvinnevenn!

Jeg har fått en kvinnevenn/to, bella dotte, men jeg har aldri opplevd syting og klaging fra henne, og kan det være fordi hun heller ikke har venninner?

Jeg skulle ønske dere skjønte hva jeg mener?

Jeg mener ikke noe om deg, som kanskje virkelig har problemer, men om vanlige kvinner som syter, så jeg mister all matlyst om sin mnd syklus, da tenker jeg at "for noe vås og tull",

Men dette er ikke imot de som virkelig har problemer!

Annonse

Jeg har dessuten ikke hodepine eller smerter noe sted.

Ok,

Men jeg skal ikke skrive mer om det!

Men mot deg og de få, som har problemer med hormonene, er ikke dette ment, jeg mangler jo selv feks oxytocin.

Likevel fødte jeg hjemme og ammet jeg alle barna helt enkelt og greit.

Nicklusheletida

Madelenemie : Det din mann da sier er at - du - ikke sliter med hormoner.

I mitt første svangerskap kastet jeg opp så mye at da jeg var 3 måneder på vei, veide jeg 3 kilo mindre enn jeg gjorde i utgangspunktet.

Det er ikke sikkert du kjenner kroppen din godt nok heller. Du virker ofte litt deprimert her inne ( mer enn de fleste ) for så å virke helt i orden igjen etter en stund.

Det å kjenne sin egen psyke og kropp kan være en fordel.

Jeg har ikke PMDD, bare PMS og det er helt normalt. Jeg syns også det er litt ovenpå av MM å mene at en hel legebestand tar feil. Jeg reagerer veldig på hormonforandringer, merket dette spesielt godt da jeg gikk på kortison.
Jeg syns dette forklarer det godt:

PMS (premenstruelt syndrom) er ulike plager som gjentar seg måned for måned i tiden mellom eggløsning start av menstruasjon, altså i opp til 14 dager. Det er helt klart relatert til den del av syklus hvor det produseres hormonet progesteron.  

Progesteron er nødvendig for å forberede livmorslimhinnen på en evt. graviditet. Den egentlige mekanisme for PMS kjenner man ikke, kanskje en slags overfølsomhet for progesteron eller dets nedbrytningsprodukt? Plagene kan være så mangt: irritasjon, aggresjon, depresjon, ømme bryster, hodepine, søvnproblem, øket tretthet, vektøkning, endret  matlyst osv. Hos den enkelte kvinne er det gjerne gjentakelse av samme symptom fra måned til måned. Ca 90 % av alle kvinner merker noe eller litt, men 3-5% er så ille plaget at de søker hjelp. Hvis disse symptomer kommer på toppen av en stresset tilværelse, kan det bli ekstra ille. Kvinner reagerer ulikt på hormonpåvirkninger, f.eks. med hensyn til svangerskapskvalme eller hetetokter i overgangsalderen.

Hva er så naturens mening med dette? Naturen er ikke alltid hensiktsmessig. Kanskje man kan forestille seg at kvinnen holder mannen på avstand når han har oppfylt sin biologiske plikt med å forsøke å gjøre henne gravid? Når eggløsningen er overstått og progesteron dannes, så er det ikke mulighet for å bli gravid. Hvis kvinnen er blitt gravid, kan hun få en hvilepause fra sex med de beste muligheter for at graviditeten kan få ro til å feste seg i livmoren? Det er bare en hypotese.

Det er forsøkt ulike metoder for å avhjelpe plagsom PMS. Noen p-piller kan hjelpe, lykkepiller er det som har gitt best resultat, men med bivirkninger. Hormonbehandling kan stoppe eggstokkfunksjonen og dannelse av progesteron, men det gir klimakterielle plager i stedet. Endret livstil med mer tid til avslapning og mer søvn, evt mosjon kan hos noen avhjelpe symptomene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Madelenemie : Det din mann da sier er at - du - ikke sliter med hormoner.

I mitt første svangerskap kastet jeg opp så mye at da jeg var 3 måneder på vei, veide jeg 3 kilo mindre enn jeg gjorde i utgangspunktet.

Det er ikke sikkert du kjenner kroppen din godt nok heller. Du virker ofte litt deprimert her inne ( mer enn de fleste ) for så å virke helt i orden igjen etter en stund.

Det å kjenne sin egen psyke og kropp kan være en fordel.

ja,

ok,

jeg er noen ganger ensom,

men det er fordi jeg forstår at jeg har autisme, og ikke kan bli kvitt det:-(

Men jeg skal ikke ødelegge tråden med å bringe feil emne inn, men jeg har vært lei meg lenge nå, derfor ikke jeg var på dol,

Jeg er ensom, også ble jeg bra igjen., da jeg fant en løsning, og den var, hold deg unna mennesker.

Da sydde jeg karnevallskostymer til barna, og de vant karnevalet og jeg ble glad.

Hei!

Det fins jo selvsagt kvinner som lider av sine ovarier og menn som lider av sin prostata!

Men normalt og naturlig er det ikke!

PMS er i følge meg sutring og tull! det fins noe som heter pmdd det er noe annet,

En sunn og frisk kvinne har ingen sykelighet i sin syklus, men selvsagt er enkelte mennesker syke, disse klage-pms-kvinnene, har psykiske problemer, ikke først og fremst fysiske. men selvsagt kan man sutre seg fysisk syk.

Det fins en ukultur blant kvinner, den er å "klage over tull, sånn at det ødelegger hele lunsjen min!"

Det er ukultur, ikke problemer,

men denne pmdd, er selvsagt et problem, en god miks av fysiologi og psykisk.

Dette er noe som er et anerkjent og reellt problem, sutring håper jeg aldri blir en diagnose!

Asperger er i følge meg sutring og tull! Det fins noe som heter autisme, det er noe annet.

En kvinne med Asperger har ingen sykelighet, men selvsagt er enkelte mennesker syke, disse klage-Asperger-kvinnene, har psykiske problemer, ikke først og fremst fysiske. Men selvsagt kan man sutre seg fysisk syk.

Det fins en ukultur blant kvinner, den er å "klage over tull, sånn at det ødelegger hele lunsjen min!"

Det er ukultur, ikke problemer.

Men denne autismen, er selvsagt et problem, en god miks av fysiologi og psykisk.

Dette er noe som er et anerkjent og reellt problem, Asperger skulle jeg ønske aldri hadde blitt en diagnose!

Anonymous poster hash: dd9b3...e7d

Madelenemie : Du skriver om vanlige kvinner som syter.

Jeg synes du skal forsøke å gå litt inn i deg selv :)

Jeg husker blant annet hva du har skrevet om ditt forhold til mensen her.

:angry:

Jeg tåler ikke blod!

Jeg er redd for blod, jeg dør inni meg av det for blir kvalm, og min mann hjelper meg fordi han syns synd på meg og er mindre redd enn meg, men også han er redd for blodprøve. Nå er det ferdig skrevet om.

Annonse

Asperger er i følge meg sutring og tull! Det fins noe som heter autisme, det er noe annet.

En kvinne med Asperger har ingen sykelighet, men selvsagt er enkelte mennesker syke, disse klage-Asperger-kvinnene, har psykiske problemer, ikke først og fremst fysiske. Men selvsagt kan man sutre seg fysisk syk.

Men denne autismen, er selvsagt et problem, en god miks av fysiologi og psykisk.

Dette er noe som er et anerkjent og reellt problem, Asperger skulle jeg ønske aldri hadde blitt en diagnose!

:D

Jeg vet ikke fjeset jeg bør sette på...men jeg smilte jo:-)

Endret av Madelenemie
Gjest gjesteleser

Jeg har selv sluppet unna både PMS og svangerskapskvalme, men det kunne ikke falle meg inn å påstå at disse plagene ikke eksisterer av den grunn.  Begge deler har mye med reaksjoner på hormoner å gjøre, og dette er faktisk ikke likt for alle mennesker.

Tenk på hvor følsom du selv er for lyd og andre sanseinntrykk som andre takler helt greit - folk er faktisk forskjellige.   

Helt glimrende sammenligning!

Merk deg denne Madelenemie, akkurat sånn er det. For DEG er det stort problem med "lyd inn i ørene", hver gang du skriver om det blir du møtt med forståelse selv om ingen av oss har samme problem. Vi er likevel i stand til å forstå at det påvirker deg. Her må du bare ta innover deg at andre har problemer med PMS, og at det er reelle problemer, selv om det ikke er et problem for deg.

Fint at du fikk med deg graden av dumhet. Det er omtrent så dumt å lese det du skriver om PMS hver eneste gang.

?

Jeg fikk ikke med meg grad av dumhet,

jeg lo, det = humor,

Hvilken grad av dumhet var det du mente jeg burde få med meg?

Helt glimrende sammenligning!

Merk deg denne Madelenemie, akkurat sånn er det. For DEG er det stort problem med "lyd inn i ørene", hver gang du skriver om det blir du møtt med forståelse selv om ingen av oss har samme problem. Vi er likevel i stand til å forstå at det påvirker deg. Her må du bare ta innover deg at andre har problemer med PMS, og at det er reelle problemer, selv om det ikke er et problem for deg.

Ja ja ja

jeg har aldri benektet at 3-6 % har problemer,

jeg stiller med skeptisk til sykeliggjøringen av mitt eget kjønn.

Tror jeg ikke er god på å få frem akkurat det...uff... :mellow: ...jeg forklarer og forklarer, og det blir bare verre og verre :(

Jeg er veldig glad for forståelsen av mine lydvansker, det er hyggelig ;)

selv forstår jeg nesten alltid kun det jeg selv har opplevd som et problem, det kan man si er et problem, i seg selv :huh:

Det skaper irritasjon, som jeg ikke merker, men får videreformidlet av snille mennesker.

(ca sånn er det) ( et eks på et slikt snilt menneske er nicklausheletida)

Har du PU?

Anonymous poster hash: 738e1...8d5

En kvinne med Asperger har ingen sykelighet, men selvsagt er enkelte mennesker syke, disse klage-Asperger-kvinnene, har psykiske problemer, ikke først og fremst fysiske. 

Asperger har veldig lite å gjøre med fysiske problemer, der har du misforstått, lille mor. Så mye dumt du skriver forstår jeg at du velger å være anonym.

De sentrale kjennetegnene er dårlige sosiale og kommunikative ferdigheter samt stereotypier. Snevre, stereotype atferdsmønstre og interesser er et viktig kriterium for diagnosen. Diagnosen skilte seg fra andre autismespekterforstyrrelser ved relativt god språklig og kognitiv utvikling.

Mange har også psykiske problemer som angst og depresjon, det skal du ha.

Ellers kan jeg glede deg med at asperger vil bli slå sammen med autimse-diagnosen i nær fremtid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...