Gå til innhold

Arbeidsledighet og rus latskap eller sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker?
Hei!

Her beskriver jeg tre forskjellige personer, som sliter med å få mat på bordet, jeg lurer på om noen kan forklare meg hvem som fortjener hva av mat/penger/annet av samfunnet og hvorfor.

Man kan for eksempel fortjene akkurat nok penger til å holde seg i live etter å ha solgt alle sine eiendeler og levd på oppsparte midler først, man kan få en anstendig sum penger og lov til å styre livet sitt selv, en kan få nakkeskudd, en kan få spark i baken eller andre reaksjoner dere synes er passende, alle meninger er aksepterte her

1. Frisk person får seg ikke jobb, det er 15% arbeidsledighet i landet, personen klarte ikke å fullføre skolen han lærer ting veldig tregt, han er heller ikke veldig sterk fysisk. Med en slik enorm kamp om jobbene er det nødvendigvis noen som havner nederst i bunken og som går en lang tid som arbeidsledig i møte. Han føler han gjør alt han kan for å få seg jobb og sender minst 50 jobbsøknader i uka alle spesialtilpasset til arbeidsplass. Han har vert i samme situasjon i over 5 år nå og det er ikke tegn til at situasjonen skal bedres

2. Syk person får seg ikke jobb. Har autisme, klarer å handle mat og stelle seg selv sålenge han har penger på konto men mestrer ikke arbeidslivets krav

3. Rusavhengig person som gjennom årevis har mislykket alle avrusningsforsøk og som helsevesenet i praksis har gitt opp. De kan rett og slett ikke bruke mer penger på mislykkede avrusningsforsøk for denne personen. Han har en vilje, men viljestyrken er ikke sterk nok for denne personen til å overvinne draget mot rusen, og arbeidsforhold feiler gang på gang grunnet rusrelaterte problemer. Han har ikke nok vilje til å slutte og det er ingen tegn til bedring

Noe av grunnen til at jeg spør er fordi jeg personlig mener at alle disse fortjener like mye penger til mat og klær og at de alle fortjener å leve verdige liv på tross av at de ikke kommer seg inn i arbeidslivet. Jeg ser at det ikke er den oppfatningen det Norske samfunnet har, og å få belyst bakgrunnen for dette ville være veldig berikende for meg, så takker for alle innspill

Fortsetter under...

AnonymBruker?

Det baseres vel på hvem som har mulighet til å ta seg sammen, eller ikke. Og jeg antar svaret er borgerlønn?

Anonymous poster hash: d73fa...65b

Antar du tenker på fordommer om hvem som kan "ta seg sammen", denne rusavhengige klarer ihvertfall ikke det, uansett om han settes på sosialen resten av livet (slik de gjør i Norge idag). Borgerlønn vet jeg ikke, borgerlønn til de utenfor arbeid hadde vel vært lettere å gjøre en overgang til, og å slutte å bruke fordommer/overtro til å vurdere hvem som såvidt skal få overleve og hvem som skal få verdige liv kunne vært en ide ?

Det er ikke akkurat 15% arbeidsledighet her til lands. Rundt 3% hvis jeg husker riktig.

Tenkte egentlig ikke på arbeidsledigheten i Norge, men siden vi er inne på temaet så er det vel minst 15% av Norges befolkning som skulle ønske de var i arbeid uten at de er det, men mange av dem har jo gitt opp slik at det blir litt mindre konkurranse selvsagt. Så sånn sett kan man jo alltids argumentere for det ene og det andre. Men uansett, så er det jo litt merkelig at hvor mange som har "vondt i vilja" avhenger så mye av hvilken situasjon landet er i ? I europa er det ihvertfall en ekstrem mangel på vilje 30%+ ungdomsledighet og andre godsaker enkelte steder, men det kan jo ha noe med samfunnet å gjøre ikke bare enkeltpersoner som er late, ikke vet jeg bare synser

Endret av AnonymBruker?
AnonymBruker?

edit* mente at det var bedre å være garantert penger opp til en minstesats "x" istedenfor et flatt beløp som gis til alle, da blir det mindre stress å innføre. Men da kalles det vel ikke "borgerlønn" men vet ikke hva de forskjellige ordene betyr :)

Hvis alle, helt uavhengig av diagnoser og helse, skulle ha minimum f.eks. 10k i måneden, så ville det være meningsløst å jobbe med mindre man tjente f.eks. 15k... da ville nok mange flere enn i dag meldt seg ut av arbeidslivet. For hvorfor jobbe så man tjener 12k, når man ellers kunne fått 10k fra staten?

Anonymous poster hash: 7fb34...6d8

Annonse

AnonymBruker?

Hvis alle, helt uavhengig av diagnoser og helse, skulle ha minimum f.eks. 10k i måneden, så ville det være meningsløst å jobbe med mindre man tjente f.eks. 15k... da ville nok mange flere enn i dag meldt seg ut av arbeidslivet. For hvorfor jobbe så man tjener 12k, når man ellers kunne fått 10k fra staten?

Etter hva jeg har forstått så er det ved prøveforsøk med borgerlønn enkelte steder indikasjoner på at produktiviteten stiger ikke synker for samfunnet som helhet. Men dette vet jeg ikke noe særlig om da. Men det som ihvertfall er sikkert er at de 3 personene som er nevnt her ikke slutter i jobben sin hvis det blir innført borgerlønn, fordi de er arbeidsledige uansett ;)

Endret av AnonymBruker?

Etter hva jeg har forstått så er det ved prøveforsøk med borgerlønn enkelte steder indikasjoner på at produktiviteten stiger ikke synker. Men dette er litt utenfor hovedspørsmålet da de 3 personene får jo ikke jobb, borgerlønn eller ei, men hvis det er noen borgerlønnaktivister her så får de bare kjøre på =D

Hvem vet, kanskje det hadde blitt flere deltidsstillinger. Kanskje det hadde blitt lettere for den rusmisbrukeren din å få en stilling på 20%, og beholde den. Da ville vedkommende fått det bedre med seg selv, blitt mer respektert i samfunnet - og hvem vet, det disse moralistpolitikerne snakker om er jo nærmest av arbeidet er saliggjørende, kanskje de har litt rett i det; hva om vedkommende hadde blitt frisk eller friskere.

(Men borgerlønn er som du sier noe annet enn det jeg skisserte, det går jo på en fast utbetaling til alle. På den måten ville det lønne seg å jobbe selv la oss si 10%.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...