Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det ha effekt når det ligger så lavt eller kan jeg like godt være uten?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan ha effekt, men mest sannsynlig ikke/svært dårlig.

Du bør øke dosen med 50%.

Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 19.2.2015 den 19.16):

Er det ikke vanlig at legen gir beskjed når det ligger for lavt? Jeg spurte bare etter utskrift på svaret for å ta med til psykiateren neste gang jeg skal dit, da jeg så den var lav.

Skrevet

Vil tro legen tenker det er psykiateren som skal justere medisinene dine. Det er vel derfor du går dit?

Anonymous poster hash: 612eb...593
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2015 den 19.59):

Vil tro legen tenker det er psykiateren som skal justere medisinene dine. Det er vel derfor du går dit? Anonymous poster hash: 612eb...593

Jeg går ikke så ofte til psykiateren. Så når det ligger utenfor det det bør være så burde jeg vel få beskjed. Psykiateren får ikke automatisk beskjed om resultatet. Det passer jeg på selv. Og det kan være lenge til jeg skal der.

Anonymous poster hash: 3629b...786

Skrevet

Det er ikke så viktig hva som er det vanlige.

Det viktige er at du og legen din blir enige om at svaret alltid skal sendes til deg med en gang det kommer, og med en anbefaling.

Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 19.2.2015 den 20.41):

Det er ikke så viktig hva som er det vanlige.

Det viktige er at du og legen din blir enige om at svaret alltid skal sendes til deg med en gang det kommer, og med en anbefaling.

Det er ikke for ingenting jeg har lest om sykdom og medisiner og stoler mest på meg selv. At jeg ikke overlater alt til legen men følger med og setter meg inn i alt selv. Selv om mange her mener jeg ikke skal gjøre det.

Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 19.2.2015 den 19.16):

Jeg begynte å tenke på en ting. Jeg tar 42x2

på morgenen og 42x1 på kvelden. Tar blodprøven 12 timer etter kveldsdosen. Men den er jo bare det halve av morgendosen.

Kan det være grunnen til at blodprøven viser så lave verdier? At det egentlig ligger høyere?

Skrevet
  eller skrev (På 19.2.2015 den 20.53):

Det er ikke for ingenting jeg har lest om sykdom og medisiner og stoler mest på meg selv. At jeg ikke overlater alt til legen men følger med og setter meg inn i alt selv. Selv om mange her mener jeg ikke skal gjøre det.

Legen min sa til meg: "Hva skal du egentlig med meg? Du kan jo nesten mer om dette enn meg!".

Det er ikke en hedersbetegnelse. For det skal ikke være sånn. Jeg skjønner veldig godt hva du mener for jeg er på samme måte selv.

Men det er ikke lurt. Henviser igjen til det veldig kloke svaret jeg fikk av dr. Barexstein på Lommelegen en gang for mange år siden:

"Jeg ønsker for eksempel ikke å bruke min knapt tilmålte tid på jord på å lese om Toyotamotorer, når der finnes personer som kan alt om dette allerede, på merkeverkstedet mitt. Jeg ville jo uansett ikke bli like flink som gutta på merkeverkstedet allikevel, og velger derfor heller det å nyte det å bare sette bilen fra seg, stole på det de sier og gjør, og hente bilen igjen og kjøre videre, inntil evt nye symptomer fra bilen forteller meg at jeg bør ta den på verksted igjen.
Når jeg velger å forholde meg slik til dette, så vet jeg samtidig meget godt at de kan faktisk overse noe, de kan utføre en reparasjon dårlig, og jeg kan kjøre utfor og bli drept på vei hjem fra merkeverkstedet pga slike forhold. Denne usikkerheten må jeg, dvs velger jeg faktisk å leve med, bl.a. fordi jeg tenker at jeg uansett ikke har noe særlig større sjanse for å få gjort korrekte vurderinger og reparasjoner enn nettopp på et merkeverksted."
Skrevet
  eller skrev (På 19.2.2015 den 21.41):

på morgenen og 42x1 på kvelden. Tar blodprøven 12 timer etter kveldsdosen. Men den er jo bare det halve av morgendosen.

Kan det være grunnen til at blodprøven viser så lave verdier? At det egentlig ligger høyere?

Nei alle på litium tar to ganger i døgnet

Skrevet
  missmas skrev (På 20.2.2015 den 11.08):

Nei alle på litium tar to ganger i døgnet

Jeg vet det. Men når jeg tar 2 tabletter på morgenen og en på kvelden, så ville jeg tro at blodprøven viste høyere hvis jeg tok den 12 timer etter morgendosen.

Skrevet
  eller skrev (På 19.2.2015 den 21.41):

Det kan gi en noe "falsk" lav verdi. Jeg trekker derfor tilbake det med 50% økning og erstatter det med 33%.

Dvs at du går opp til 84 mg både morgen og kveld.

Skrevet (endret)
  issomethingwrong skrev (På 20.2.2015 den 10.44):

Legen min sa til meg: "Hva skal du egentlig med meg? Du kan jo nesten mer om dette enn meg!".

Det er ikke en hedersbetegnelse. For det skal ikke være sånn. Jeg skjønner veldig godt hva du mener for jeg er på samme måte selv.

Men det er ikke lurt. Henviser igjen til det veldig kloke svaret jeg fikk av dr. Barexstein på Lommelegen en gang for mange år siden:

"Jeg ønsker for eksempel ikke å bruke min knapt tilmålte tid på jord på å lese om Toyotamotorer, når der finnes personer som kan alt om dette allerede, på merkeverkstedet mitt. Jeg ville jo uansett ikke bli like flink som gutta på merkeverkstedet allikevel, og velger derfor heller det å nyte det å bare sette bilen fra seg, stole på det de sier og gjør, og hente bilen igjen og kjøre videre, inntil evt nye symptomer fra bilen forteller meg at jeg bør ta den på verksted igjen.
Når jeg velger å forholde meg slik til dette, så vet jeg samtidig meget godt at de kan faktisk overse noe, de kan utføre en reparasjon dårlig, og jeg kan kjøre utfor og bli drept på vei hjem fra merkeverkstedet pga slike forhold. Denne usikkerheten må jeg, dvs velger jeg faktisk å leve med, bl.a. fordi jeg tenker at jeg uansett ikke har noe særlig større sjanse for å få gjort korrekte vurderinger og reparasjoner enn nettopp på et merkeverksted."

Skal jeg stole på bilverksted så må jeg i det minste kunne stole på at jeg får beskjed hvis det er noe.  Og at de setter seg skikkelig inn i hva som er problemet med bilen.  

Vi er mange forskjellige mennesker på dol.  Vi har forskjellige problemstillinger og diagnoser.  Vi går til forskjellige leger med hver sine interessefelt  Vi har forskjellig oppfølging. Så det er ikke sikkert at det som er best for deg er best for meg.

Jeg har kommet frem til at det er best å følge med selv også.  Det er heller ikke så lett som å levere bilen på verksted.  Vi må sammen med behandler komme frem til hva som er best.  Det er bare vi selv som kjenner hvordan vi har det, og kan forklare det.

Men jeg er enig i at alt med måte.  Og der har jeg nok et problem.

Endret av eller
Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 20.2.2015 den 13.35):

Det kan gi en noe "falsk" lav verdi. Jeg trekker derfor tilbake det med 50% økning og erstatter det med 33%.

Dvs at du går opp til 84 mg både morgen og kveld.

Ok

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...