Gå til innhold

Må barnet ditt erstatte ting det mister?

Anbefalte innlegg

Barnet mitt glemte igjen en gjenstand på toget, som h*n hadde fått ansvar for å huske. Jeg sa at da får barnet erstatte tingen med sine egne penger. Det er snakk om 2-300 kroner. Barnet er 12 år.

Var jeg for streng? Er det andre foreldre her som lar barnet få bære konsekvensen av å miste ting?

Anonymous poster hash: a996c...a65

Fortsetter under...

Barnet mitt glemte igjen en gjenstand på toget, som h*n hadde fått ansvar for å huske. Jeg sa at da får barnet erstatte tingen med sine egne penger. Det er snakk om 2-300 kroner. Barnet er 12 år.

Var jeg for streng? Er det andre foreldre her som lar barnet få bære konsekvensen av å miste ting?

Jeg synes det er for strengt, i motsetning til frosken. Ingen glemmer noe med vilje og jeg betviler at dette er en lærepenge som vil forårsake at man ikke glemmer i framtiden. Har en sønn som glemmer ting ofte. "Straffen" er at vi ikke kan erstatte alt han legger igjen.

Mine unger har måtte kjøpe nye nøkler selv etter å ha mistet det tredje nøkkelknippe.  Og siden mistet de aldri det igjen.  Veldig, veldig kjedelig å komme hjem og så vente utenfor døren til noen andre kommer.  Og de har ikke ventet lenge, men kanskje et kvarter.

Jeg syns du kommer med for lite info. Det du spør om avhenger av hvorvidt det er første eller ørt-og-fjørtigende gang h*n glemmer ting, og om det er sløvhet/ latskap eller ignoranse det er snakk om tenker jeg. Ikke sort/ hvitt men grånyanser også her mao.

Annonse

Det kommer an på sammenhengen. Hvis dette var første gangen det hadde skjedd, hadde jeg trolig ventet noen uker med å erstatte tingen, og så erstattet den. Hadde barnet vært en notorisk slurver med å passe på tingene sine, hadde han/hun trolig måtte være uten tingen noen uker, og så måtte betalt for den selv.

13-åringen hadde rotet bort mobilen sin her etter nyttår, og vi sa helt klart at hun ikke fikk ny, og fikk heller ikke kjøpe ny før hun hadde lett ordentlig, og var helt sikker på at den ikke var i huset. Hun var da tre uker uten mobil, til jeg fant den... Hadde den vært helt borte, hadde vi trolig foreslått et spleiselag på ny mobil.

Hei!

Som Mrs D skriver vil jeg vel tenke det har noe med det å gjøre.

Mine mister sjelden noe, så jeg syns et sånt straffetiltak ville vært et overgrep.

Det må innordnes en stødig rutine og innebygd selvdisiplin før foreldre kan tenke slike tanker.

Og man må utelukke andre grunner som feks adhd/add, slike barn og voksne glemmer uten særlig forbedringspotensiale sine ting, overalt.

Barnet er nok det som beskrives ovenfor, "en notorisk slurver med å passe på tingene sine". Barnet har ikke ADHD el likn. Jeg syns det er viktig å gi konsekvenser for å prøve å skjerpe barnet. Vi må kjøpe en ny ting med en gang fordi det er noe vi trenger på daglig basis. 

Skjønner ikke at dette er strengt. Dette er jo en god måte å lære å passe på tingene sine på. Om vi bare kjøper nytt, fordi vi kan det, så lærer jo barna ingen verdens ting. Slik er det jo dessverre blitt i dagens samfunn

Hvis dette er første gang ift. at h*n må erstatte ting som mistes og barnet ble veldig lei seg for å ha mistet det, så syns jeg det er litt strengt. Da blir det på en måte dobbel straff for å være uoppmerksom. Da ville jeg ev. sagt klart ifra om at det skal gå for denne gang, men neste gang det skjer så må h*n erstatte det selv. Har h*n derimot fått denne advarselen før, der h*n har fått sluppet unna, så syns jeg det er rett å få den straffen no. Hard lærdom, men når de er blitt såpass gammel så er jo det kanskje tid for å lære seg konsekvensene ved å miste ting.

Endret av MMT123

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...