Gå til innhold

Bertrands metode tv3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat sett programmet, kjenet meg så utrolig igjen i deltakeren som var med. En som hadde resignert over livet og trakk dyna over hodet fordi livet var uten mål og mening.

Synes det var et veldig godt program, smilte når jeg så på, og har sansen for Betrand!

For min del hadde det hjulpet mye mer enn å sitte og bare prate om vonde ting i et terapirom. Jeg trenger en coach som oppmuntrer og styrker meg.

Hva mener andre, og hva synes du NHD om den type "terapi"?

Skrevet

Har akkurat sett programmet, kjenet meg så utrolig igjen i deltakeren som var med. En som hadde resignert over livet og trakk dyna over hodet fordi livet var uten mål og mening.

Synes det var et veldig godt program, smilte når jeg så på, og har sansen for Betrand!

For min del hadde det hjulpet mye mer enn å sitte og bare prate om vonde ting i et terapirom. Jeg trenger en coach som oppmuntrer og styrker meg.

Hva mener andre, og hva synes du NHD om den type "terapi"?

For noen kan det v ære et kickstart, akkurat som en lavkaolri suppekur med cambridge for den som slanker seg. For deltakerene begynner jobben når kameralampen er slukket. 

"Jeg trenger en coach som oppmuntrer og styrker meg." Hvorfor ikke heller lære hvordan du kan oppmuntre og styrke deg selv? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror det er meget bra. Jeg har lest boka hans to ganger med stor glede.

"Prateomløstogfastterapier" har jeg ingen tro på.

Skrevet

For noen kan det v ære et kickstart, akkurat som en lavkaolri suppekur med cambridge for den som slanker seg. For deltakerene begynner jobben når kameralampen er slukket. 

"Jeg trenger en coach som oppmuntrer og styrker meg." Hvorfor ikke heller lære hvordan du kan oppmuntre og styrke deg selv? 

Jo, men jeg trenger et spark bak. Tror nesten jeg hadde hatt mer nytte av en coach enn psykolog. Jeg må få det inn i kroppen som en vane, og da trenger jeg litt hjelp på veien.

Skrevet

Jeg tror det er meget bra. Jeg har lest boka hans to ganger med stor glede.

"Prateomløstogfastterapier" har jeg ingen tro på.

Så kult. Trodde dere som var psykiatere kanskje tenkte at det var litt "for enkelt". Men der har jeg sikkert feil holdning.

Jeg er så lei av å grave med ned i problemer. Jeg vil framover. Da må jeg lese boka:)

Skrevet

Jo, men jeg trenger et spark bak. Tror nesten jeg hadde hatt mer nytte av en coach enn psykolog. Jeg må få det inn i kroppen som en vane, og da trenger jeg litt hjelp på veien.

Det er jeg helt enig med deg i, gode vaner/rutiner er viktig om man ønsker endring. Jeg liker spesielt godt at han ikke kun bruker hodet og prater, han drar også med hele kroppen.

Skrevet

Helt enig. Og så er han direkte og og bruker hele kroppspråket og speiler følelsen deltakeren har. Det var illustrerende at deltakeren fysisk måtte klatre opp en grop i "helevetesløypa", finne viljestyrken på tunge dager når en f.eks. ikke vil opp av senga å gå på jobb.

Nå skal jeg se flere episoder på nett-tv. Likte han altså:)

Skrevet (endret)

Så fyren på Skavlan og fikk bare nok av "Ai så "på" og overblid og ekkelt flørtende" - lenge mellom jeg syns noen framstår så usj. Et sveip innom tv forsterket inntrykket.

Mulig metoden er ok, men for meg - nei. Nei.

Men - om andre får noe ut av det - supert. Vi er alle ulike :)

Endret av Kayia
Skrevet

Jeg tror jeg så ca 30 sek av en episode. Hvorfor skal alle i sånne serier snakke på en så ekstremt rar måte? De blir ikke mer interessante av det. Det er jo ingen som snakker sånn normalt. Minner meg om Hellstrøm.

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke sett programmet, men så en promo på youtube,

virket helt ok på meg, og jeg tenkte at jammen vet jeg ikke om jeg har gått til psykiater eller coach.

Jo jeg vet min psykiater er psykiater, men uten coachen som var i henne og i vår relasjon, hadde jeg ikke kommet så langt.

Vi var løsningsorienterte, alltid.

Derfor er jeg blitt en frisk og selvstendig autist, når jeg møter veggen gjør jeg det stadig med bedre stil!

Skrevet

Jeg tror jeg så ca 30 sek av en episode. Hvorfor skal alle i sånne serier snakke på en så ekstremt rar måte? De blir ikke mer interessante av det. Det er jo ingen som snakker sånn normalt. Minner meg om Hellstrøm.

Det er en grunn til at man aldri ser på tv.

Skrevet

Det er en grunn til at man aldri ser på tv.

Haha...ja, jeg kommer på det hver gang jeg setter på tven :P

Skrevet

Er det kanskje dette som er forskjellen på indrestyrt og ytrestyrt motivasjon?

Jeg tror selv jeg hovedsaklig har indrestyrt motivasjon.  Det holder lenge for meg at jeg er fornøyd.  Kjenner raskt indre glede over å utføre oppgaver/klare ting, og dette motiverer meg.  En masete Bertrand ville forvirret og irritert meg.

Tror at de som motiveres lettest fra utsiden kanskje trenger/har glede av metoder som Bertrands.  

Skrevet

Er det kanskje dette som er forskjellen på indrestyrt og ytrestyrt motivasjon?

Jeg tror selv jeg hovedsaklig har indrestyrt motivasjon.  Det holder lenge for meg at jeg er fornøyd.  Kjenner raskt indre glede over å utføre oppgaver/klare ting, og dette motiverer meg.  En masete Bertrand ville forvirret og irritert meg.

Tror at de som motiveres lettest fra utsiden kanskje trenger/har glede av metoder som Bertrands.  

Jeg er enig. Vi presterer gjerne bedre på lang sikt dersom vi er indrestyrt, det er heldigvis også noe man kan øve seg opp på å bli flinkere til å være, men mange trenger ikke mer enn et kickstart/ytrestyrt motivasjon for virkelig å komme i gang. Kombinasjonen av de begge fungerer jo som krutt de gangene det virkelig klaffer.

Skrevet

Så fyren på Skavlan og fikk bare nok av "Ai så "på" og overblid og ekkelt flørtende" - lenge mellom jeg syns noen framstår så usj. Et sveip innom tv forsterket inntrykket.

Mulig metoden er ok, men for meg - nei. Nei.

Men - om andre får noe ut av det - supert. Vi er alle ulike :)

Jeg leste noe han (tror jeg) hadde sagt om at den første tanken i hodet når du våkner om morgenen skulle være :

TENK AT DU ER EN KRIGER.

Du. ER. En. KRIGER. 

Og så skulle man liksom da være veldig peppa for en ny dag. Da ramlet jeg litt av merket jeg, jeg har salig nok med å finne tøflene og få satt på kaffe`n.... det blir litt for heavy for meg med å krige på det tidspunktet der. 

Men ok fyr synes jeg, mye vettugt, bare ikke om morgenen for min del..

Skrevet

Jeg leste boken og likte den veldig godt, men jeg ble så skuffa over programmet. Trodde det skulle være omtrent som boka, med klartekst og lite dulling, men de to episodene jeg har sett var fryktelige. Det var mer kom igjen'a Beate, du er en fantastisk kvinne, du er så verdifull atte, du har hatt det fælt du, du fortjener det beste, si etter meg, du fortjener det beste, rop det høyt, du er så skjønn at det går nesten ikke an! Først trodde jeg det var en slags parodi på noe, men det var visst alvor. Jeg gidder ikke å se flere episoder.

Skrevet (endret)

Jeg leste noe han (tror jeg) hadde sagt om at den første tanken i hodet når du våkner om morgenen skulle være :

TENK AT DU ER EN KRIGER.

Du. ER. En. KRIGER. 

Og så skulle man liksom da være veldig peppa for en ny dag. Da ramlet jeg litt av merket jeg, jeg har salig nok med å finne tøflene og få satt på kaffe`n.... det blir litt for heavy for meg med å krige på det tidspunktet der. 

Men ok fyr synes jeg, mye vettugt, bare ikke om morgenen for min del..

Huff, ja - både fyren og metoden blir litt for preget av overtenning for min del. Jeg får alltid rykk i munnviken av sånne optimaliserings-budskap, det er liksom ikke greit nok å bare være god nok. Har således mye mer sansen for budskapet til feks Anita Krohn Traaseth i "Godt nok for de svina", og tror flere har vel så godt av å lære seg å si at nok er nok...

Når jeg har uttalt meg i forhold til det med nåtidens mat- og treningsregime handler det om det samme egentlig. Også mosjonister skal liksom optimalisere som om de skal gå for gull i Falun hver gang de spenner på seg et steikdyrt par ski, preppet i familiens egen smørebod... Dette gjenspeiler seg i måten vi snakker om trening på også merker jeg, alle tar liksom ei seriøs treningsøkt med dertilhørende optimalisert kosthold i for- og etterkant, men dette er jo bare tull når man strengt tatt har tatt en lett joggetur/ rask spasertur. Er det virkelig så ute å tenke at mosjon er bra nok, og at det en selv driver med er nettopp dét?

Jeg spissformulerer selvfølgelig nå, det kommer selvfølgelig hvem som har behov for hva også. Opplever man å sitte i hengemyra kan det godt være at Bertrands metode er super, men for meg - nope. Og Bertrand på Skavland ble det kleineste puteøyeblikket på lenge for min del ;)

Endret av Kayia
Skrevet

Jeg har lest begge bøkene uten at de har gjort så mye fra eller til - selv om, som i de fleste slike bøker, er en del tips som kan overføres i egen hverdag.

Jeg synes programmet er et typisk formelprogram. Har du sett ett, så har du på en måte sett alle. Kjedelig.

Skrevet

Jeg har hørt ham live. Motivasjonsforedrag på jobb. Jeg ble ikke imponert.For meg fremstår han som en som er veldig høy på seg selv.

Nå skal det sies at jeg har vokst opp i forsvaret,med en brøleape av en offiserfar,og har vel utviklet en kronisk allergi for folk med forsvarsbakgrunn, så jeg kan ikke se bort i fra at det farger mitt syn på ham. Han fokuserte mye på sin militærbakgrunn i foredraget.

Tilbakemeldingene fra mine kolleger var delte, noen reagerte som meg, andre syntes det var bra. Kan jo være han er annerledes når man møter ham i individuelle samtaler enn i et foredrag hvor han skal fremføre sitt budskap og gi oppdragsgiver valuta for pengene.

Skrevet

For min del handler det om at jeg trenger noen som booster meg med energi når jeg har vært så langt nede som jeg har vært en stund nå. Jeg har tilbrakt en dag sammen med en gammel kompis ( nå høres jeg ut som en mann), som har samme egenskaper som Bertrand, han er dønn ærlig og rett på og utrolig god til å se meg og forstå meg. Det var en skikkelig opptur å være sammen med han en hel dag. Føler meg verdifull igjen:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...