Gå til innhold

Angst kun i form av kjeve/nakkeplager og utmattelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg forstår helt hva angst og depresjon er eller hva det kan innebære. Da jeg var yngre hadde jeg en meget forenklet og naiv oppfattelse: Angst = frykt, depresjon = sorg. Definisjonen min var altså begrenset til kun en følelsesmessig tilstand. Jeg vet nå at det ikke er så enkelt. Jeg har hatt en del angst oppgjennom. Noen ganger syns jeg det er vanskelig å skille mellom hva som er angst og hva som er en del av min naturlig bekymringsfulle personlighet. Derfor har jeg aldri vært helt sikker på om jeg faktisk har en reell angstlidelse. Men i følge fastlege og psykolog har jeg definitivt angst.

I motsetning til min opprinnelige oppfatning av lettere psykiske lidelser var rene emosjonelle problemer, kommer min egen angst til uttrykk i form av fysiske plager. Det startet med kroniske søvnproblemer. Etter hvert kom kjeveplagene. Deretter begynte utmattelsen å ta overhånd samtidig som kjeveplagene spredde seg til nakken. Det er relativt diffuse plager og det går veldig opp og ned. Jeg kan ha store svingninger i løpet av bare en dag. Fra å være helt utmattet til plutselig å føle meg bra igjen og så rett i kjellern igjen. Jeg kan være så sliten i nakken og kjeven og utmattet inni kroppen at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Ofte finner jeg ikke noen direkte sammenheng mellom min mentale og fysiske tilstand. Jeg føler at jeg har mindre følelsesmessig angst enn jeg hadde før, mens den fysiske delen blir verre og verre. Det har blitt så ille at jeg faktisk har begynt å bekymre meg for at jeg har en alvorlig fysisk sykdom. Ikke at jeg vet hva det kunne ha vært, det bare kjennes faktisk ut som kroppen holder på å gi opp. Jeg har altså utviklet en ganske sterk helseangst pga min ellers nokså beskjedne "normale" angst.

Er det noen andre som har vært borti noe av det samme?

Det er jo ganske utrolig at man kan ende opp i en slik selvforsterkende ond sirkel. Innen dataprogrammering er "evig løkke" et velkjent fenomen som kan oppstå av feil i koden. Dette resulterer ofte i at programmet stopper fordi den evige løkken til slutt har brukt opp alle ressursene. Dette ligner jo litt på hva angst kan gjøre med et menneske...dårlig design!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...