Gå til innhold

servicehund

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

http://en.wikipedia.org/wiki/Autism_service_dog

http://4pawsforability.org/autism-assistance-dog/

http://www.pedigree.com/all-things-dog/article-library/therapy-dogs-for-autistic-people-.aspx

http://www.pathfindersforautism.org/docs/Service-Dogs-Aid-People-with-Autism-Pavlides.pdf

Det er egentlig veldig mye om servicehunder og autisme, en mann jeg så fra England, fullførte sin master pga av sin servivehund, han hadde ikke klart det uten, om jeg finner skal jeg legge ut link:-)

Servicehunder hjelper veldig mange med autisme, men i utlandet, USA, Australia, England.

Til Trine: http://poterutengrenser.no/

De hjalp meg med info om servicehund, evt trene for dette.

Jeg kjenner ingen med autisme som ikke elsker dyr, og får god kontakt med dyr, eller som også for meg forenkler kommunikasjon med andre mennesker fordi hunden er i mellom og på den kan man ha felles fokus.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Tusen takk :) Jeg skal se nærmere på dette etterpå. Jeg trener mye hund så det kunne vært et fint prosjekt for meg å prøve å trene opp min egen hund til å bli servicehund. Leste litt om hjelpehund også. Skal titte mer på det når jeg har tid.

For meg er hunden ekstremt viktig i møte med andre mennesker. Hovedgrunnen er, som du også sier, at man har noe å ha fokus på. Det er lettere for meg å være med andre mennesker når hunden min også er med. Uten han blir jeg mye mer stressa og usikker.

Skrevet

Så søt vovse vovs.

Anonymous poster hash: 70f55...15b
Skrevet

Tusen takk :) Jeg skal se nærmere på dette etterpå. Jeg trener mye hund så det kunne vært et fint prosjekt for meg å prøve å trene opp min egen hund til å bli servicehund. Leste litt om hjelpehund også. Skal titte mer på det når jeg har tid.

For meg er hunden ekstremt viktig i møte med andre mennesker. Hovedgrunnen er, som du også sier, at man har noe å ha fokus på. Det er lettere for meg å være med andre mennesker når hunden min også er med. Uten han blir jeg mye mer stressa og usikker.

Hei!

Ja og det er rørende å se hvor mange mange barn og voksne med autisme som får et bedre liv med servicehund:-)

Så du det med den autistiske jenta, straks hun fikk servicehund fikk hun og familien et nytt liv:-)

Skrevet

Hei!

Ja og det er rørende å se hvor mange mange barn og voksne med autisme som får et bedre liv med servicehund:-)

Så du det med den autistiske jenta, straks hun fikk servicehund fikk hun og familien et nytt liv:-)

Ja, så alle jeg :) Veldig rørende. Får meg til å tenke at det var bra mamma og pappa skaffet seg hund da jeg var 2 år.

Skrevet

Ja, så alle jeg :) Veldig rørende. Får meg til å tenke at det var bra mamma og pappa skaffet seg hund da jeg var 2 år.

:)

Oi jeg fikk selv en hund da jeg var 5 år, jeg klarte meg best da.

Da de tok den fra meg raste jeg utfor :angry: gikk ikke ut!

Men så fikk jeg hund igjen fra jeg var 12 år og fra da igjen fungerte jeg bra, trente mye med hunden min, og var lykkelig, trengte absolutt ingen andre.

Tror en grunn til enda ikke forsket og dokumentert, at mine barn med autisme fungerer så bra, er at de har dyr, dyrene er ofte tema når vi er med andre, det forenkler mye.

Skrevet

Oi jeg fikk selv en hund da jeg var 5 år, jeg klarte meg best da.

Da de tok den fra meg raste jeg utfor :angry: gikk ikke ut!

Men så fikk jeg hund igjen fra jeg var 12 år og fra da igjen fungerte jeg bra, trente mye med hunden min, og var lykkelig, trengte absolutt ingen andre.

Tror en grunn til enda ikke forsket og dokumentert, at mine barn med autisme fungerer så bra, er at de har dyr, dyrene er ofte tema når vi er med andre, det forenkler mye.

Ja, dyr hjelper mye. Jeg kunnet pratet i mange timer om hund, men jeg vet at andre ikke liker det så jeg lar være. Hadde det ikke vært for hunden min hadde jeg omtrent ikke sett andre mennesker og enda mindre pratet med dem. Selv om jeg helst sulle bodd langt unna alle andre og ikke liker å være sosial, så gjør han så at jeg ihvertfall overlever det. Barna dine er heldige som har så mange dyr.

Skrevet

Ja, dyr hjelper mye. Jeg kunnet pratet i mange timer om hund, men jeg vet at andre ikke liker det så jeg lar være. Hadde det ikke vært for hunden min hadde jeg omtrent ikke sett andre mennesker og enda mindre pratet med dem. Selv om jeg helst sulle bodd langt unna alle andre og ikke liker å være sosial, så gjør han så at jeg ihvertfall overlever det. Barna dine er heldige som har så mange dyr.

Fortell meg når du kontakter poter uten grenser, og hva som skjer videre.

Jeg er interessert i dette, har bare ikke tid til å trene opp en servicehund nå.

Skrevet

Bra du minnet meg på det. Sendte de en mail nå.

Ok:-)

Skal fortsette å minne deg:-)

Har du eksekutive funksjonsvansker som majoriteten av autister har?

Skrevet

Ok:-)

Skal fortsette å minne deg:-)

Har du eksekutive funksjonsvansker som majoriteten av autister har?

Hva mener du med eksklusive funksjonsvansker?

Skrevet

Virker ikke som det går an å trene opp egen hund og få den godkjent som servicehund. Jeg sendte mail til poter uten grenser og de ba meg kontakte en førerhundskole. I følge Veiviseren så hverken trener eller godkjenner de private hunder, så samme hvor mye jeg trener hunden min vil han ikke kunne bli offentlig godkjent servicehund :(

Skrevet

Virker ikke som det går an å trene opp egen hund og få den godkjent som servicehund. Jeg sendte mail til poter uten grenser og de ba meg kontakte en førerhundskole. I følge Veiviseren så hverken trener eller godkjenner de private hunder, så samme hvor mye jeg trener hunden min vil han ikke kunne bli offentlig godkjent servicehund :(

Det tror jeg stemmer.

Skrevet

Hva mener du med eksklusive funksjonsvansker?

Hei!

Det er vansker med feks organisering og strukturering av livet sitt.

Dette kan man ha uten autisme også, det er en funksjonsvanske med for lite fokus.

Man vil da streve på områder som skole og utdanning, jobb og privat, man roter fælt, kort oppsummert.

Feks ha vansker med å komme i gang, ikke forstå hvor starte, starte feil sted, feilberegne tid, ha vansker med å holde tidsfrister, ikke klare holde tidsfrister...jeg er ikke så god på å forklare dette..men det er eks på hva eksekutive funksjonsvansker kan medføre. Det er vanlig ved tilstander som autisme.

Hjelp er: Lære strukturering og organisering, og forstå viktigheten av å leve livet sitt mer etter et skjema/dagsplan.

Nav burde sette seg inn i dette, noe de ikke gjør, svært mange mennesker med feks gode evner kan ha dette, da klarer de kanskje ikke en gang nyttiggjøre seg sin egen høye IQ, da de eksekutive funksjonsvanskene skaper trøbbel.

Man kan lære seg strategier for å leve bedre med dette, men for voksne fins det lite hjelp, og barn er avhengig av ressurssterke foreldre eller en mer alvorlig diagnose i bunn, feks autisme, da får man hjelp med sånt.

Skrevet

Hm rart.

Min venn (han er blind) trente opp sin egen hund til førerhund!! (han er gift med en seende dame, men han trente den mest selv)

Dvs først hjelpehund så søkte han om å få den godkjent som førerhund, noe han fikk.

Dette er i Danmark.

Du kan fortsette å søke på hjelpehund, terapihund etc... 

Siden det er for få servicehunder førerhunder utdannet av det jeg tror heter førerhundskolen eller veieviseren, det er mange, har jeg hørt man kan få godkjent egne trente hunder som servicehunder.

Jeg vet at Catosenteret hjelper med å søke på hjelpehund/servicehund, de kan kjenne bedre til mulighetene.

En hjelpehund kan godt kalles en service hund. 

Har lyst til å fortelle litt om denne typen hunder. 

Først vilken hunder som kan brukes: 

- alle raser også blandingshunder. 

- dersom bruker har hund kan denne testes for 

ev. trening. 

- hunden må vre frisk, både fysisk og psykisk. 

- den må ikke være over 6 år når treningen 

starter, helst yngre en dette. 

- den må vise normal sosial atferd. 

hunden skal ikke tjenestegjøre før den er 2 år. 

- hannhunder bør kastreres. 

- hund og bruker skal passe til hverandre. 

- størrelse vurderes ut fra hva den skal brukes 

til. 

Så over til, krav til hunden: 

- den må kunne omgås eller ignorere andre hunder. 

- omgås alle typer mennesker. 

- kunne gå uten bånd. 

- være med overalt. 

- kunne grunnleggende lydighet. 

Kan ikke hunden dette fra før, så må det læres inn før man begynner å utdanne hunden. 

Gruppen for hjelpehunder trener alle typer hjelpehunder bortsett fra førerhunder. 

Hunden blir også utdannet sammen med bruker i dennes hjem og nærmiljø. 

Grunnen til dette er: 

- det blir billiger for brukeren (pri dag 

må brukeren betale dette selv, men opp- 

fordres til å søke støtte). 

- hunden knytter seg til bruker og ikke til 

treneren. 

- det er brukeren som selv jobber med inn- 

innlæringen og treningen. Brukeren får 

dermed innsikt i treningen av hunden og 

behovet for ettertrening blir mindre. 

- treneren hjelper til , støtter og insi- 

rerer. 

- bare dersom det finnes fysiske hindringer 

er det treneren som trener hunden. 

- aktiviteten øker hos bruker og hund når 

de trener sammen. 

- selvtillit og følelsen av egenkontroll 

som er viktig øker. 

Hva kan hundene gjøre: 

- være psykisk og fysisk støtte 

- hjelpe ved innkjøp 

- av og påkledning 

- plukke opp ting 

- hente ting 

- ta telefonen. 

- åpne/lukke dører. 

- gi signal 

- og mye, mye mer. 

Hvem kan ha nytte av en slik hund: 

- rullestolbrukere. 

- andre typer begrenset beveglighet. 

- døve/tunghørte 

- mennesker med psykiske lidelser 

- institusjoner. 

- osv. 

Hvordan blir hundene trent. 

- det blir brukt positive innlærings metoder. 

- tar hensyn til hundens naturlige adferd. 

Dette ble mye dere. Men håper det er litt interessant, jeg syns det:-)) 

gruppen for hjelpehunder har egen hjemside, det er der jeg har fakset en del fra. 

etter en nakkeoperasjon og kan ikke bøye seg, bære noe tyngre enn kaffekopper, åpne tunge dører, etc. Hun hadde hund inntil i fjor sommer (en gammel labrador) og planen har hele tiden vært å få en ny når hun blir litt mer restituert. Men å ha en hund som er til nytte, i tillegg til glede, er jo det optimale. Hun har på Cato-senteret fått et søknadsskjema til å søke på service-/assistanse-/hjelpehund (til førerhundskolen ???) men fikk beskjed om at det fantes så få hunder under utdanning at sjansene var ikke så veldig store. 

Men hvis det finnes andre organisasjoner som utdanner hunder eller annet, så er hun jo selvsagt like interessert i det. Og jo mer vi får vite, jo bedre - så kommer dere på noe mer, så skriv gjerne igjen. 

Jeg vet at gruppen jobber med at hjelpehunder skal få lik støtte fra det offentlige på lik linje som førerhunder får. Hvordan dette ligger an i dag det vet jeg ikke. Lenge siden jeg snakket med noen som driver med dette. Gruppen har kontaktpersoner for hele landet. 

adressen er: mamut.no/GTHjelpehund/ 

I første omgang ville jeg kontaktet ei som 

driver Kvistmyra`Kennel og Hundeskole. 

Hun heter Grethe Karin Rødberg (tidl.Solberg) 

Hun har e-mail adresse. [email protected] 

Kontakt henne, hun er et alle tiders menneske og lett å prate med. 

Har vært på ukeskurs hos henne og kan anbefalle henne. 

Jeg har faktisk i fremtiden tenkt på å få til en hjelpehund til meg selv. Det blir ikke før om noen år. Jeg også har funksjonshemning som på sikt kan gjøre meg til rullestolbruker. 

Hvis du går inn på vg.no/pub/vgart.hbs?artid=187196 

kan du lese om en hjelpehund. 

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=7303

Det står masse masse om dette på nettet, 

jeg tror å trene en førerhund koster flere hundre tusen, man får ca dekket 200 000 kr av Nav,

derfor har det vært snakk om at om man kan klare trene hjelpehund selv, så kan man søke om å få denne godkjent som servicehund,

jeg tror ikke det er umulig, men jeg tror de vil se på helhet, på funksjonssvikt, på hva hunden gjør, 

altså at man ikke får godkjent en veldressert hund, det tror jeg ikke, den må ha oppgaver som hjelper den funksjonshemmede.

Jeg har ikke tid å hjelpe deg så mye med det,

men søk på hjelpehund, servicehund, terapihund, jeg fikk selv tilbud om hjelp til å trene og søke på å få den godkjent som servicehund, men jeg greier ikke trene hund selv. 

Men det ville da være snakk om en hund med klare mål om hva den skulle hjelpe med i hverdagen, 

Skrevet

Hei!

Det er vansker med feks organisering og strukturering av livet sitt.

Hmm...vet ikke, da jeg jobbet var jeg veldig nøye på avtalte tider og kundene sa det var mye lettere med meg enn de andre for jeg overholdt avtaler. Men om noe ikke gikk helt som planlagt, noe det forøvrig omtrent aldri gjør i min jobb, så ble jeg ekstremt stressa. Eller om jeg måtte redde ræva til en kollega som hadde dobbeltbooket. Jeg prøvde så godt jeg kunne å skjule det, men jeg ble veldig frustrert og sint og stressa. Så jeg var veldig opptatt av å planlegge dagene slik at jeg var sikker på at det skulle gå og ble fullstendig ødelagt om noen gjorde om eller krevde at jeg skulle gjøre om på planene jeg hadde lagt. Hjemme må jeg ha system, alt må ha faste plasser. Før hadde jeg fast dag for husarbeid, nå kan jeg ikke det fordi føttene mine noen ganger er så vonde at jeg ikke får gjort husarbeid. Men å planlegge middag f.eks, det klarer jeg ikke. Først når jeg er så sulten at jeg blir dårlig forstår jeg at jeg må spise. Men da orker jeg ikke begynne å lage middag. Ting jeg skal undersøke sliter jeg med å få gjort, vet ikke om det er fordi jeg bruker så lang tid på det eller om det er fordi jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Jeg merker at andre bare gjør ting, mens jeg må tenke og vurdere før jeg gjør noe og innen jeg finner ut hvordan jeg skal gjøre det så dukker det opp andre ting som jeg heller gjør. Nå f.eks er det noe jeg skal kjøpe, men jeg vet ikke om jeg skal bestille på nett eller dra i butikken, så da blir det aldri gjort. Jeg forstår ikke hvorfor jeg engang vurderer å dra i butikken for jeg hater butikker, men jeg vil ikke hente på posten heller for han som jobber der er rar og han vet hvem jeg er og jeg vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg. Jeg vet ikke, men lurer på om problemet mitt er at jeg skal tenke igjennom alt så mye at det ender med at jeg ikke får gjort det jeg skal. Ellerså mister jeg fokus og begynner på noe helt annet enn det jeg skulle gjøre. Jeg fungerte, for andre, bra i jobben min. Men ingen så hvor ødelagt jeg var inni meg. Skole får jeg ikke til for jeg er så redd for å ikke lære meg det jeg skal at det tar alt fokuset. Jeg klarer ikke fokusere på de riktige tingene. Med unntak av når jeg trener hunden min, da klarer jeg stenge ute alt annet og bare fokusere på han. Eller, ikke alltid, om det er andre rundt meg som jeg mistenker ser på oss så roter jeg det til, men om jeg får holde på alene så er fokuset på rett sted. Slik var det i jobben også, om noen så på mens jeg jobbet klarte jeg ikke konsentrere meg. 

Vet ikke om dette har noe med eksekutive funksjonsvansker å gjøre. Men at fokuset mitt til stadighet er på feil sted, det er det ihvertfall ingen tvil om.

Skrevet

Hmm...vet ikke, da jeg jobbet var jeg veldig nøye på avtalte tider og kundene sa det var mye lettere med meg enn de andre for jeg overholdt avtaler. Men om noe ikke gikk helt som planlagt, noe det forøvrig omtrent aldri gjør i min jobb, så ble jeg ekstremt stressa. Eller om jeg måtte redde ræva til en kollega som hadde dobbeltbooket. Jeg prøvde så godt jeg kunne å skjule det, men jeg ble veldig frustrert og sint og stressa. Så jeg var veldig opptatt av å planlegge dagene slik at jeg var sikker på at det skulle gå og ble fullstendig ødelagt om noen gjorde om eller krevde at jeg skulle gjøre om på planene jeg hadde lagt. Hjemme må jeg ha system, alt må ha faste plasser. Før hadde jeg fast dag for husarbeid, nå kan jeg ikke det fordi føttene mine noen ganger er så vonde at jeg ikke får gjort husarbeid. Men å planlegge middag f.eks, det klarer jeg ikke. Først når jeg er så sulten at jeg blir dårlig forstår jeg at jeg må spise. Men da orker jeg ikke begynne å lage middag. Ting jeg skal undersøke sliter jeg med å få gjort, vet ikke om det er fordi jeg bruker så lang tid på det eller om det er fordi jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Jeg merker at andre bare gjør ting, mens jeg må tenke og vurdere før jeg gjør noe og innen jeg finner ut hvordan jeg skal gjøre det så dukker det opp andre ting som jeg heller gjør. Nå f.eks er det noe jeg skal kjøpe, men jeg vet ikke om jeg skal bestille på nett eller dra i butikken, så da blir det aldri gjort. Jeg forstår ikke hvorfor jeg engang vurderer å dra i butikken for jeg hater butikker, men jeg vil ikke hente på posten heller for han som jobber der er rar og han vet hvem jeg er og jeg vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg. Jeg vet ikke, men lurer på om problemet mitt er at jeg skal tenke igjennom alt så mye at det ender med at jeg ikke får gjort det jeg skal. Ellerså mister jeg fokus og begynner på noe helt annet enn det jeg skulle gjøre. Jeg fungerte, for andre, bra i jobben min. Men ingen så hvor ødelagt jeg var inni meg. Skole får jeg ikke til for jeg er så redd for å ikke lære meg det jeg skal at det tar alt fokuset. Jeg klarer ikke fokusere på de riktige tingene. Med unntak av når jeg trener hunden min, da klarer jeg stenge ute alt annet og bare fokusere på han. Eller, ikke alltid, om det er andre rundt meg som jeg mistenker ser på oss så roter jeg det til, men om jeg får holde på alene så er fokuset på rett sted. Slik var det i jobben også, om noen så på mens jeg jobbet klarte jeg ikke konsentrere meg. 

Vet ikke om dette har noe med eksekutive funksjonsvansker å gjøre. Men at fokuset mitt til stadighet er på feil sted, det er det ihvertfall ingen tvil om.

mm

det holder at fokuset ditt stadig er på feil sted tror jeg.

Jeg har feks aldri glemt en legetime, avtale, jeg er nazi! på tider og klokkeslett :)

Det er andre mennesker som kaller med nazi jeg selv syns det er punktlighet, nøyaktighet og god moral!

Likevel har jeg eksekutive funksjonsvansker, rekkefølgen på det jeg gjør kan skape problemer....

det samme med å komme i gang, jeg kan ikke bare starte med noe, først må jeg tenke meg grundig om.

Jeg skal starte på et grusomt prosjekt i dag, da min mann kom for fort mot meg i dag tidlig og sa "ja skal vi starte?"

ble jeg skikkelig fortvilt og sa "starte, hva? før jeg har tenkt?" så begynte han å stresse meg, men da sa jeg "nei".

Han skjønte så at det var en del ting jeg må tenke gjennom først. Jeg sa dette også "Nei nei jeg må jo tenke, det er mye jeg på tenke gjennom først", da skjønte han at nå burde han ta det mer med ro.

Jeg tenker på det hele tiden nesten, jeg måtte bare ha en pause, for jeg gruer meg så fælt.

Skrevet

Hm rart.

Min venn (han er blind) trente opp sin egen hund til førerhund!! (han er gift med en seende dame, men han trente den mest selv)

Dvs først hjelpehund så søkte han om å få den godkjent som førerhund, noe han fikk.

Dette er i Danmark.

Du kan fortsette å søke på hjelpehund, terapihund etc... 

Siden det er for få servicehunder førerhunder utdannet av det jeg tror heter førerhundskolen eller veieviseren, det er mange, har jeg hørt man kan få godkjent egne trente hunder som servicehunder.

Jeg vet at Catosenteret hjelper med å søke på hjelpehund/servicehund, de kan kjenne bedre til mulighetene.

En hjelpehund kan godt kalles en service hund. 

Har lyst til å fortelle litt om denne typen hunder. 

Først vilken hunder som kan brukes: 

- alle raser også blandingshunder. 

- dersom bruker har hund kan denne testes for 

ev. trening. 

- hunden må vre frisk, både fysisk og psykisk. 

- den må ikke være over 6 år når treningen 

starter, helst yngre en dette. 

- den må vise normal sosial atferd. 

hunden skal ikke tjenestegjøre før den er 2 år. 

- hannhunder bør kastreres. 

- hund og bruker skal passe til hverandre. 

- størrelse vurderes ut fra hva den skal brukes 

til. 

Så over til, krav til hunden: 

- den må kunne omgås eller ignorere andre hunder. 

- omgås alle typer mennesker. 

- kunne gå uten bånd. 

- være med overalt. 

- kunne grunnleggende lydighet. 

Kan ikke hunden dette fra før, så må det læres inn før man begynner å utdanne hunden. 

Gruppen for hjelpehunder trener alle typer hjelpehunder bortsett fra førerhunder. 

Hunden blir også utdannet sammen med bruker i dennes hjem og nærmiljø. 

Grunnen til dette er: 

- det blir billiger for brukeren (pri dag 

må brukeren betale dette selv, men opp- 

fordres til å søke støtte). 

- hunden knytter seg til bruker og ikke til 

treneren. 

- det er brukeren som selv jobber med inn- 

innlæringen og treningen. Brukeren får 

dermed innsikt i treningen av hunden og 

behovet for ettertrening blir mindre. 

- treneren hjelper til , støtter og insi- 

rerer. 

- bare dersom det finnes fysiske hindringer 

er det treneren som trener hunden. 

- aktiviteten øker hos bruker og hund når 

de trener sammen. 

- selvtillit og følelsen av egenkontroll 

som er viktig øker. 

Hva kan hundene gjøre: 

- være psykisk og fysisk støtte 

- hjelpe ved innkjøp 

- av og påkledning 

- plukke opp ting 

- hente ting 

- ta telefonen. 

- åpne/lukke dører. 

- gi signal 

- og mye, mye mer. 

Hvem kan ha nytte av en slik hund: 

- rullestolbrukere. 

- andre typer begrenset beveglighet. 

- døve/tunghørte 

- mennesker med psykiske lidelser 

- institusjoner. 

- osv. 

Hvordan blir hundene trent. 

- det blir brukt positive innlærings metoder. 

- tar hensyn til hundens naturlige adferd. 

Dette ble mye dere. Men håper det er litt interessant, jeg syns det:-)) 

gruppen for hjelpehunder har egen hjemside, det er der jeg har fakset en del fra. 

etter en nakkeoperasjon og kan ikke bøye seg, bære noe tyngre enn kaffekopper, åpne tunge dører, etc. Hun hadde hund inntil i fjor sommer (en gammel labrador) og planen har hele tiden vært å få en ny når hun blir litt mer restituert. Men å ha en hund som er til nytte, i tillegg til glede, er jo det optimale. Hun har på Cato-senteret fått et søknadsskjema til å søke på service-/assistanse-/hjelpehund (til førerhundskolen ???) men fikk beskjed om at det fantes så få hunder under utdanning at sjansene var ikke så veldig store. 

Men hvis det finnes andre organisasjoner som utdanner hunder eller annet, så er hun jo selvsagt like interessert i det. Og jo mer vi får vite, jo bedre - så kommer dere på noe mer, så skriv gjerne igjen. 

Jeg vet at gruppen jobber med at hjelpehunder skal få lik støtte fra det offentlige på lik linje som førerhunder får. Hvordan dette ligger an i dag det vet jeg ikke. Lenge siden jeg snakket med noen som driver med dette. Gruppen har kontaktpersoner for hele landet. 

adressen er: mamut.no/GTHjelpehund/ 

I første omgang ville jeg kontaktet ei som 

driver Kvistmyra`Kennel og Hundeskole. 

Hun heter Grethe Karin Rødberg (tidl.Solberg) 

Hun har e-mail adresse. [email protected] 

Kontakt henne, hun er et alle tiders menneske og lett å prate med. 

Har vært på ukeskurs hos henne og kan anbefalle henne. 

Jeg har faktisk i fremtiden tenkt på å få til en hjelpehund til meg selv. Det blir ikke før om noen år. Jeg også har funksjonshemning som på sikt kan gjøre meg til rullestolbruker. 

Hvis du går inn på vg.no/pub/vgart.hbs?artid=187196 

kan du lese om en hjelpehund. 

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=7303

Det står masse masse om dette på nettet, 

jeg tror å trene en førerhund koster flere hundre tusen, man får ca dekket 200 000 kr av Nav,

derfor har det vært snakk om at om man kan klare trene hjelpehund selv, så kan man søke om å få denne godkjent som servicehund,

jeg tror ikke det er umulig, men jeg tror de vil se på helhet, på funksjonssvikt, på hva hunden gjør, 

altså at man ikke får godkjent en veldressert hund, det tror jeg ikke, den må ha oppgaver som hjelper den funksjonshemmede.

Jeg har ikke tid å hjelpe deg så mye med det,

men søk på hjelpehund, servicehund, terapihund, jeg fikk selv tilbud om hjelp til å trene og søke på å få den godkjent som servicehund, men jeg greier ikke trene hund selv. 

Men det ville da være snakk om en hund med klare mål om hva den skulle hjelpe med i hverdagen, 

Den som sannsynligvis best kan svare på spørsmål vedr. muligheter til å få godkjent en egentrent hund som servicehund, er daglig leder for Veiviseren. På deres hjemmesider står følgende: "Kun hunder som kommer gjennom vår skole og treningsprogram kan få offentlig godkjenning og få tilgang til offentlige steder og transport i Norge." , men nettsiden er datert i 2011, så de kan jo ha skjedd endringer eller vært gjort unntak.

Daglig leder for Veiviseren, Neal Wallis, har vært med fra oppstart av servicehundtreningen i Norge, og har også hatt ansvar for opptreningen av mange av servicehundene. Han kjenner sikkert til nåværende muligheter. http://www.veiviseren.org/index.php?option=com_content&view=article&id=29&Itemid=34&lang=nb

Skrevet

Den som sannsynligvis best kan svare på spørsmål vedr. muligheter til å få godkjent en egentrent hund som servicehund, er daglig leder for Veiviseren. På deres hjemmesider står følgende: "Kun hunder som kommer gjennom vår skole og treningsprogram kan få offentlig godkjenning og få tilgang til offentlige steder og transport i Norge." , men nettsiden er datert i 2011, så de kan jo ha skjedd endringer eller vært gjort unntak.

Daglig leder for Veiviseren, Neal Wallis, har vært med fra oppstart av servicehundtreningen i Norge, og har også hatt ansvar for opptreningen av mange av servicehundene. Han kjenner sikkert til nåværende muligheter. http://www.veiviseren.org/index.php?option=com_content&view=article&id=29&Itemid=34&lang=nb

Hei!

Og han har jeg snakket med.

og kanskje var det han som sa at jeg kunne få veiledning og hjelp med å trene hund, pga av ressursproblemer som jeg nevnte i veiviseren. Og norges førerhundskole, jeg snakket også med blindeforbundet, men jeg er jo ikke blind så jeg ble forvirret av rotsnakket deres. (det er ikke enkelt å snakke med menneske som "bare" er blinde, og som ikke tar hensyn til forsinket prosisering og gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Vi har jo i Norge noe som heter autismeforeningen, det er en koseklubb for foreldre og pratmakere, sånne som liker jamre seg, de gjør ingenting for oss autister, så jeg er IKKE medlem, de mobbet meg jo ut, så det er jo avklart.

Dvs at det fins mange hjelpe/servicehunder i Norge, men mange mangler sertifisering og kan feks ikke følge med inn på tog.

De kan likevel være en god støtte i hverdagen,

USA er jo på det området også england et foregangsland, altså der når funksjonshemmede 

Skrevet

mm

det holder at fokuset ditt stadig er på feil sted tror jeg.

Jeg har feks aldri glemt en legetime, avtale, jeg er nazi! på tider og klokkeslett :)

Det er andre mennesker som kaller med nazi jeg selv syns det er punktlighet, nøyaktighet og god moral!

Likevel har jeg eksekutive funksjonsvansker, rekkefølgen på det jeg gjør kan skape problemer....

det samme med å komme i gang, jeg kan ikke bare starte med noe, først må jeg tenke meg grundig om.

Jeg skal starte på et grusomt prosjekt i dag, da min mann kom for fort mot meg i dag tidlig og sa "ja skal vi starte?"

ble jeg skikkelig fortvilt og sa "starte, hva? før jeg har tenkt?" så begynte han å stresse meg, men da sa jeg "nei".

Han skjønte så at det var en del ting jeg må tenke gjennom først. Jeg sa dette også "Nei nei jeg må jo tenke, det er mye jeg på tenke gjennom først", da skjønte han at nå burde han ta det mer med ro.

Jeg tenker på det hele tiden nesten, jeg måtte bare ha en pause, for jeg gruer meg så fælt.

Haha...jeg har også blitt kalt nazi, men det har vært i jobbsammenheng. Jeg kommer heller for tidlig enn for sent. Jeg mener man skal gjøre jobben sin ordentlig og man skal ikke slurve unna. Det er så mange som slurver og det liker jeg ikke, men man må det for ellerså tar det for lang tid. Jeg kan plutselig starte med noe, jeg må starte når motivasjonen for det er der, men da har jeg allerede tenkt ferdig. Ellerså er det noe som det ikke er noe vits i å tenke på. Jeg måtte få hjelp av pappa til å handle inn noe jeg trengte i huset for jeg visste ikke hva jeg skulle ha og hva det het og jeg kan ikke bare gå i butikken og se om de har det jeg ser for meg i hodet, også var det så mange forskjellige mål og jeg fikk det bare aldri til. For pappa var det lett som bare det. Også må jeg bli ferdig med det jeg har begynt på, kan ikke gå fra det halvferdig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...