Gå til innhold

servicehund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den som sannsynligvis best kan svare på spørsmål vedr. muligheter til å få godkjent en egentrent hund som servicehund, er daglig leder for Veiviseren. På deres hjemmesider står følgende: "Kun hunder som kommer gjennom vår skole og treningsprogram kan få offentlig godkjenning og få tilgang til offentlige steder og transport i Norge." , men nettsiden er datert i 2011, så de kan jo ha skjedd endringer eller vært gjort unntak.

Daglig leder for Veiviseren, Neal Wallis, har vært med fra oppstart av servicehundtreningen i Norge, og har også hatt ansvar for opptreningen av mange av servicehundene. Han kjenner sikkert til nåværende muligheter. http://www.veiviseren.org/index.php?option=com_content&view=article&id=29&Itemid=34&lang=nb

Den diskusjonen i Canis er jo fra 2003 og hjemmesiden til den gruppen for hjelpehunder som de snakker om virker ikke særlig oppdatert. Men jeg vet ikke. Orker ikke undersøke mer, blir bare forvirra. Jeg tror ikke jeg kan trene hunden min slik at den kan være med meg på offentlige steder, når jeg trenger det. Eller jeg kan trene hunden min til det, men jeg vil jo aldri kunne få ta den med uansett, så det er ikke noe vits for meg å tenke mer på det tror jeg.

Skrevet

Dvs at det fins mange hjelpe/servicehunder i Norge, men mange mangler sertifisering og kan feks ikke følge med inn på tog.

De kan likevel være en god støtte i hverdagen,

USA er jo på det området også england et foregangsland, altså der når funksjonshemmede 

Jeg trenger ikke trene hunden min som hjelpehund om den uansett ikke får være med på offentlige steder, det er jo det jeg trenger, ellers så er han jo med uansett.

Skrevet

Haha...jeg har også blitt kalt nazi, men det har vært i jobbsammenheng. Jeg kommer heller for tidlig enn for sent. Jeg mener man skal gjøre jobben sin ordentlig og man skal ikke slurve unna. Det er så mange som slurver og det liker jeg ikke, men man må det for ellerså tar det for lang tid. Jeg kan plutselig starte med noe, jeg må starte når motivasjonen for det er der, men da har jeg allerede tenkt ferdig. Ellerså er det noe som det ikke er noe vits i å tenke på. Jeg måtte få hjelp av pappa til å handle inn noe jeg trengte i huset for jeg visste ikke hva jeg skulle ha og hva det het og jeg kan ikke bare gå i butikken og se om de har det jeg ser for meg i hodet, også var det så mange forskjellige mål og jeg fikk det bare aldri til. For pappa var det lett som bare det. Også må jeg bli ferdig med det jeg har begynt på, kan ikke gå fra det halvferdig.

:)

Jeg gleder meg til å høre hva du "lider av" :lol:

Jeg tror jo du har autisme, men det kan jeg jo ikke mene så mye om, for jeg har jo misjoneringsforbud :D

Jeg kjenner meg mye igjen i ting du skriver, du er sær, vrang, vrien, irriterende, morsom, direkte, glad i natur, glad i hunder, ufølsom, ikke PK, med mer,

jeg syns det er bra!

;)

Viktigst er det å ikke juge, lyve, jukse, bedra, være sleip, og fandenivolsk, eller hva det heter (husker ikke, det er ca sånn fandenivoldks) (vrient ord det der)

Skrevet

:)

Jeg gleder meg til å høre hva du "lider av" :lol:

Jeg tror jo du har autisme, men det kan jeg jo ikke mene så mye om, for jeg har jo misjoneringsforbud :D

Jeg kjenner meg mye igjen i ting du skriver, du er sær, vrang, vrien, irriterende, morsom, direkte, glad i natur, glad i hunder, ufølsom, ikke PK, med mer,

jeg syns det er bra!

;)

Viktigst er det å ikke juge, lyve, jukse, bedra, være sleip, og fandenivolsk, eller hva det heter (husker ikke, det er ca sånn fandenivoldks) (vrient ord det der)

Under 3 uker til første time nå :)

Om du har rett så skal jeg sørge for å få det forbudet opphevet, for uten deg hadde jeg nok nektet og trodd sykepleieren var spik spenna hakke gal da hun foreslo asperger :P Ikke sikkert jeg hadde vært 3 uker unna en start på utredning, om du ikke hadde informert meg så mye. Jeg er jo tross alt ganske sta og var sikker på at jeg ihvertfall ikke hadde asperger. Nå tror jeg nok at jeg er et eller annet sted på spekteret.

Haha...takk for komplimentene, eller noe sånt ;). Pappa sa "vi trodde du bare var sær og sta, men nå skjønner vi at det kanskje er en grunn til det".

Hva er PK? Jeg er ikke så direkte i virkeligheten som jeg er når jeg skriver. Jeg bruker for lang tid på å formulere meg og, tro det eller ei, jeg hater å såre andre mennesker. Så ofte går jeg for det enkle "mm" som jo egentlig ikke betyr noe som helst annet enn "jeg hører hva du sier, men aner ikke hva jeg skal svare". Eller det er ihvertfall det jeg har bestemt meg for at det betyr. Jeg har blitt såret så mange ganger fordi jeg har sagt det jeg mener fordi jeg trodde man skulle være ærlig, så nå tør jeg nesten ikke si noenting i en muntlig samtale. Jeg vet ikke når jeg skal si det jeg mener og ikke. Men jeg er nok irriterende ja, når jeg sier noe så opplever jeg at ingen hører på og begynner å snakke med andre istede. Det er litt trist. Når man skriver så går det ikke an å bli avbrutt.

Jeg så en episode av en serie som har begynt på svensk tv om asperger. Jeg har ikke bestemt meg enda for hva jeg syns om den, men den var ihvertfall interessant.

Tror det heter fandenivoldsk :)

Skrevet

Hei!

Og han har jeg snakket med.

og kanskje var det han som sa at jeg kunne få veiledning og hjelp med å trene hund, pga av ressursproblemer som jeg nevnte i veiviseren. Og norges førerhundskole, jeg snakket også med blindeforbundet, men jeg er jo ikke blind så jeg ble forvirret av rotsnakket deres. (det er ikke enkelt å snakke med menneske som "bare" er blinde, og som ikke tar hensyn til forsinket prosisering og gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Vi har jo i Norge noe som heter autismeforeningen, det er en koseklubb for foreldre og pratmakere, sånne som liker jamre seg, de gjør ingenting for oss autister, så jeg er IKKE medlem, de mobbet meg jo ut, så det er jo avklart.

Dvs at det fins mange hjelpe/servicehunder i Norge, men mange mangler sertifisering og kan feks ikke følge med inn på tog.

De kan likevel være en god støtte i hverdagen,

USA er jo på det området også england et foregangsland, altså der når funksjonshemmede 

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si her?

Det finnes selvfølgelig mange hunder i Norge som er til svært god hjelp for sine eiere i hverdagen og som kan bidra til å kompensere for funksjonsnedsettelse uten at de er godkjente servicehunder. Muligens finnes det også enkeltpersoner som har klart å få unntak fra bestemmelsene om hva som skal til for at en hund er godkjent som servicehund noe som gir eieren rett til å ha med hunden i flere sammenhenger enn hva som vanligvis er tillatt.

Brukerne av servicehunder har for øvrig etablert sin egen interesseforening http://www.norskeservicehunder.no/  Kontaktpersonen deres var en av dem som fikk tildelt servicehund i det første servicehundprosjektet i Norge, hun vet helt sikkert mye om hva som skal til for både å få tildelt og evt. muligheter for godkjenning av servicehund i Norge i dag.

NAV har nylig  igangsatt et prosjekt med 8 servicehunder tildelt unge brukere for å se om hundene kan sies å medføre redusert bruk av offentlige tjenester hos brukerne. Dersom dette prosjektet viser økonomiske besparelser, er det vel god grunn til å håpe at det vil bli gitt bedre økonomiske rammer i fremtiden mht tildeling av servicehunder.

Skrevet

Den diskusjonen i Canis er jo fra 2003 og hjemmesiden til den gruppen for hjelpehunder som de snakker om virker ikke særlig oppdatert. Men jeg vet ikke. Orker ikke undersøke mer, blir bare forvirra. Jeg tror ikke jeg kan trene hunden min slik at den kan være med meg på offentlige steder, når jeg trenger det. Eller jeg kan trene hunden min til det, men jeg vil jo aldri kunne få ta den med uansett, så det er ikke noe vits for meg å tenke mer på det tror jeg.

Jeg synes hjemmesiden til brukerforeningen virker rimelig oppdatert, det ligger i alle fall protokoll fra årsmøte i 2014 der. Nåværende leder har vært servicehundbruker helt fra de første servicehundene ble trent i Norge, så jeg tror hun vet det meste om dette temaet.

Jeg synes det er lurt av deg å forhåndsavklare muligheter til å få godkjent egentrent hund som servicehund. Jeg betviler at det er mulig, men antar at både daglig leder på Veiviseren og lederen av brukerforeningen, Anne Dørrum, vil kunne fortelle deg om det overhodet finnes muligheter for å få det til.

Skrevet (endret)

Hva er PK?

"Politisk korrekt". 

Fra wiki:

Politisk korrekthet (ofte forkortet PK) er et begrep som betegner utsagn, ideer og oppførsel som brukes slik at man søker å unngå å støte andre i sosiale og institusjonelle sammenhenger, for eksempel når det gjelder kjønn, rase, kultur, seksuell orientering, religion, trosretning, funksjonshemming eller aldersforskjeller, og gjerne når dette gjøres i utstrakt grad.

Politisk korrekthet kan også betegne utsagn, ideer og oppførsel som søker å unngå å bryte med normene og idealene i det sosiale miljøet man til enhver tid er en del av.

I Norge er begrepet kanskje mest aktuelt i debatter om innvandrings- og integreringspolitikk, hvor mange påstår at enkelte problemstillinger ikke debatteres av frykt for stigmatisering, og at kritikk av disse forholdene kan støte de gjeldende gruppene.

Begrepet politisk korrekt har også etter hvert antatt en mer uformell betydning, der begrepet betegner å ha holdninger og meninger som samsvarer med flertallet i en gruppe. En slik gruppe kan være alt fra samfunnet generelt til mindre grupper, som for eksempel foreninger.

Om det som bryter med det som regnes for politisk korrekt, uavhengig av definisjon, bruker man gjerne begrepet «politisk ukorrekt».

Er det noe jeg misliker, er det politisk korrekthet. Ikke minst i innvandringsdebatten.

Endret av slabbedask
Skrevet

Jeg synes hjemmesiden til brukerforeningen virker rimelig oppdatert, det ligger i alle fall protokoll fra årsmøte i 2014 der. Nåværende leder har vært servicehundbruker helt fra de første servicehundene ble trent i Norge, så jeg tror hun vet det meste om dette temaet.

Jeg synes det er lurt av deg å forhåndsavklare muligheter til å få godkjent egentrent hund som servicehund. Jeg betviler at det er mulig, men antar at både daglig leder på Veiviseren og lederen av brukerforeningen, Anne Dørrum, vil kunne fortelle deg om det overhodet finnes muligheter for å få det til.

Veiviseren har jo skrevet det svart på hvitt, så da er det jo ingen grunn til å spørre, men jeg skal se på siden til brukerforeningen.

Og forresten, tusen takk for at du engasjerer deg og hjelper til å finne fram i dette temaet.

Skrevet

"Politisk korrekt". 

Fra wiki:

Er det noe jeg misliker, er det politisk korrekthet. Ikke minst i innvandringsdebatten.

Takk :)

Jeg er ikke PK, tli andres fortvilelse noen ganger.

Skrevet

Under 3 uker til første time nå :)

Om du har rett så skal jeg sørge for å få det forbudet opphevet, for uten deg hadde jeg nok nektet og trodd sykepleieren var spik spenna hakke gal da hun foreslo asperger :P Ikke sikkert jeg hadde vært 3 uker unna en start på utredning, om du ikke hadde informert meg så mye. Jeg er jo tross alt ganske sta og var sikker på at jeg ihvertfall ikke hadde asperger. Nå tror jeg nok at jeg er et eller annet sted på spekteret.

Haha...takk for komplimentene, eller noe sånt ;). Pappa sa "vi trodde du bare var sær og sta, men nå skjønner vi at det kanskje er en grunn til det".

Hva er PK? Jeg er ikke så direkte i virkeligheten som jeg er når jeg skriver. Jeg bruker for lang tid på å formulere meg og, tro det eller ei, jeg hater å såre andre mennesker. Så ofte går jeg for det enkle "mm" som jo egentlig ikke betyr noe som helst annet enn "jeg hører hva du sier, men aner ikke hva jeg skal svare". Eller det er ihvertfall det jeg har bestemt meg for at det betyr. Jeg har blitt såret så mange ganger fordi jeg har sagt det jeg mener fordi jeg trodde man skulle være ærlig, så nå tør jeg nesten ikke si noenting i en muntlig samtale. Jeg vet ikke når jeg skal si det jeg mener og ikke. Men jeg er nok irriterende ja, når jeg sier noe så opplever jeg at ingen hører på og begynner å snakke med andre istede. Det er litt trist. Når man skriver så går det ikke an å bli avbrutt.

Jeg så en episode av en serie som har begynt på svensk tv om asperger. Jeg har ikke bestemt meg enda for hva jeg syns om den, men den var ihvertfall interessant.

Tror det heter fandenivoldsk :)

Hei!

Jeg er selv sær og sta...alltid fått høre, det burde nesten vært et symptom på asperger ;)

PK er politisk korrekt, vi med asperger er som rekel ikke-PK

Jeg er ikke-PK.

Jeg sier selv oftest mm i RL, smiler lett og ser bort, jeg vil ikke såre andre, også liker jeg ikke øyekontakt også tenker jeg senere, jeg har forsinket prosisering, det er også vanlig ved autisme ;)

Det er lettere å kommunisere skriftlig, det er lettere enn muntlig:-)

Skrevet

Hei!

Jeg er selv sær og sta...alltid fått høre, det burde nesten vært et symptom på asperger ;)

PK er politisk korrekt, vi med asperger er som rekel ikke-PK

Jeg er ikke-PK.

Jeg sier selv oftest mm i RL, smiler lett og ser bort, jeg vil ikke såre andre, også liker jeg ikke øyekontakt også tenker jeg senere, jeg har forsinket prosisering, det er også vanlig ved autisme ;)

Det er lettere å kommunisere skriftlig, det er lettere enn muntlig:-)

Sånn er jeg også. Eller om noen spør "Hvordan går det" da sier jeg "bra" selv om det ikke går bra, for jeg vet at folk hverken vil eller har tid til å høre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...