Gå til innhold

NHD - Er 1200mg Zoloft OK om serummåling muliggjør det?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg målte på 800mg i dag. Antar den blir omtrent 160nmol/l, og isåfall vil 1200mg sannsynligvis gi 240nmol/l, som burde være noe å sikte etter for en diagnose med angst og en del tvangstanker, men ikke fullt OCD.

Fastlegen min er nemlig med på å dosere etter målingene, siden vi ikke kommer i mål med noe som helst om jeg ikke kommer nære den øvre grensen i det terapeutiske vinduet.

Er det greit med en så høy dose hvis serummåling på 800 fortsatt er lineær?

Det er akkurat samme opplegget med alle medisiner av denne typen uten aktiv metabolitt - må ha ca 6x maksdose for å komme til topps. Sobril, Imovane etc fungerer for øvrig i normale doser, om en ser bort fra at jeg har fått litt toleranse for Sobril, men ingen avhengighet/abstinens.

Ha en god helg :)

Skrevet

Personlig tenker jeg at det viktigste er hvordan du responderer på medisinen, altså virkning og bivirkning.

Det er ikke slik at det er noe automatikk i at hvis referanseområdet er 20-250, så er det slik at depresjon responderer på 80, angst på 120 og tvangstanker på 200. Noen med tvangslidelse responderer helt sikkert på 75, noen med depresjon responderer på 200, osv. Det kan godt hende at du får god hjelp av en konsentrasjon langt under 240. Og det kan også hende at du får ekle bivirkninger som kunne vært unngått, av å gå så høyt.

Du må vente opp til 3 måneder på et nivå før du vet hvordan du responderer. Jeg tror jeg ville vært veldig forsiktig med å gå så høyt som du planlegger uten å gjøre det i tett samarbeid med lege, og uten å vente en stund og se an.

Men rent konkret, så svarte NHD meg i en tråd at mg inntatt ikke spiller noen rolle, jeg spurte til og med om dette gjaldt selv om det var snakk om 1000-1200 mg.

Skrevet

Personlig tenker jeg at det viktigste er hvordan du responderer på medisinen, altså virkning og bivirkning.

Det er ikke slik at det er noe automatikk i at hvis referanseområdet er 20-250, så er det slik at depresjon responderer på 80, angst på 120 og tvangstanker på 200. Noen med tvangslidelse responderer helt sikkert på 75, noen med depresjon responderer på 200, osv. Det kan godt hende at du får god hjelp av en konsentrasjon langt under 240.

Og noen responderer ikke id et hele tatt.

Anonymous poster hash: a06f8...9d9

Skrevet

Og noen responderer ikke id et hele tatt. Anonymous poster hash: a06f8...9d9

Det er sant.

YoplaitDouble
Skrevet

Det er ikke slik at det er noe automatikk i at hvis referanseområdet er 20-250, så er det slik at depresjon responderer på 80, angst på 120 og tvangstanker på 200. Noen med tvangslidelse responderer helt sikkert på 75, noen med depresjon responderer på 200, osv. Det kan godt hende at du får god hjelp av en konsentrasjon langt under 240. Og det kan også hende at du får ekle bivirkninger som kunne vært unngått, av å gå så høyt.

Du må vente opp til 3 måneder på et nivå før du vet hvordan du responderer. Jeg tror jeg ville vært veldig forsiktig med å gå så høyt som du planlegger uten å gjøre det i tett samarbeid med lege, og uten å vente en stund og se an.

Men rent konkret, så svarte NHD meg i en tråd at mg inntatt ikke spiller noen rolle, jeg spurte til og med om dette gjaldt selv om det var snakk om 1000-1200 mg.

Jeg gjør ingenting uten å gjøre det i samråd med lege på disse dosene. Grunnen til at jeg poster her er for å få second opinion på ting.

Årsaken til at jeg tror jeg må høyt opp i dose, er enkelt og greit det faktum at jeg ikke responderte på Cipralex halvveis inn i referanseområdet, og at Efexor med maksimal påvirkning av serotonin ikke fungerte det heller :)

Skrevet

Jeg gjør ingenting uten å gjøre det i samråd med lege på disse dosene. Grunnen til at jeg poster her er for å få second opinion på ting.

Årsaken til at jeg tror jeg må høyt opp i dose, er enkelt og greit det faktum at jeg ikke responderte på Cipralex halvveis inn i referanseområdet, og at Efexor med maksimal påvirkning av serotonin ikke fungerte det heller :)

Joda, du har sannsynligvis rett i det, men jeg ville bare illustrere at uventede ting skjer, både positivt og negativt.

Hvor lenge sto du på høy dose Efexor forresten? Har glemt det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er serumkonsentrasjonen og ikke vekten på det en putter inn i munnen som er det avgjørende.

YoplaitDouble
Skrevet

Joda, du har sannsynligvis rett i det, men jeg ville bare illustrere at uventede ting skjer, både positivt og negativt.

Hvor lenge sto du på høy dose Efexor forresten? Har glemt det.

Til sammen ca 12 uker på de dosene som ga maksimal påvirkning på serotonin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...