Gå til innhold

Må man true med selvmord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man true med selvmord for å få hjelp her i landet? For å oppnå noe mer enn å bli sendt ut av legekontoret med en resept i handa. Har MADRS-score på 32, GAD og panikkangst. Er ikke dette alvorlig nok?

Anonymous poster hash: 0e79c...5a2
Skrevet

Må man true med selvmord for å få hjelp her i landet? For å oppnå noe mer enn å bli sendt ut av legekontoret med en resept i handa. Har MADRS-score på 32, GAD og panikkangst. Er ikke dette alvorlig nok?

Hva slags hjelp ønsker du?

Skrevet

Sumscore 20-34: Moderat depresjon som trenger samtaler og medikamentell behandling

http://amv.legehandboka.no/selvmord-vedlegg-2-4837.html

Du fikk resept på medikamentell behandling, det er bl.a. den form for hjelp som er anbefalt i Legehåndboka.

Hva mer ønsker du?

Anonymous poster hash: cd7c8...917

Skrevet

Det var for dårlig, du trenger jo samtaler i tilegg.

Skrevet

har du selv spurt om å få henvisning til psykolog? når jeg gikk til legen med angst og depresjon så spurte jeg om å få henvisning til psykolog og fikk det.

Anonymous poster hash: ec349...ce2

Skrevet

Hva slags hjelp ønsker du?

Hvordan skal jeg hvite hva slags behandling jeg trenger? Jeg vil bli kvitt angst og depresjon og annen slagg. Går du til tannlege med en vond tann forventer du vel ikke at tannlegen skal spørre hva du vil h*n skal gjøre med tannen? Har du problemer med bilen er det vel ikke du som skal fortelle mekanikeren hva h*n skal gjøre?

Det er bare utrolig slitsomt og utmattende å gå rundt med kronisk angst i årevis. Det ødelegger også det lille som er igjen av livskvalitet.     

Skrevet

har du selv spurt om å få henvisning til psykolog? når jeg gikk til legen med angst og depresjon så spurte jeg om å få henvisning til psykolog og fikk det.

Anonymous poster hash: ec349...ce2

Fikk henvisning til DPS. Ble utredet der.

Skrevet

Hvordan skal jeg hvite hva slags behandling jeg trenger? Jeg vil bli kvitt angst og depresjon og annen slagg. Går du til tannlege med en vond tann forventer du vel ikke at tannlegen skal spørre hva du vil h*n skal gjøre med tannen? Har du problemer med bilen er det vel ikke du som skal fortelle mekanikeren hva h*n skal gjøre?

Det er bare utrolig slitsomt og utmattende å gå rundt med kronisk angst i årevis. Det ødelegger også det lille som er igjen av livskvalitet.     

Noen ganger har man selv en oppfatning av hvilken behandling man har lyst til å prøve.

Jeg håper du tidligere har fått tilbud om annen behandling i tillegg til medikamenter. Dessverre er det ikke alle som blir noe særlig bedre til tross for behandling, men det kan man jo ikke vite med sikkerhet uten å ha prøvd.

Skrevet

Jeg håper du tidligere har fått tilbud om annen behandling i tillegg til medikamenter. 

Nei, det har jeg ikke.

Skrevet

Nei, det har jeg ikke.

Har du kun blitt utredet av DPS uten å få behandlingstilbud? Hvis du bor i en av de større byene, så finnes det ofte privatpraktiserende avtalespesialister som tilbyr langvarig behandling.

Skrevet

Har du kun blitt utredet av DPS uten å få behandlingstilbud? .

Det stemmer. Både på DPS og HAB. Ingen har visst noe tilbud. Den utenlandske fastlegevikaren forstår vist bare halvparten jeg sier, så der nytter det ikke gå. Men, så lenge man har nok benzo går det på et vis.

Skrevet

Det stemmer. Både på DPS og HAB. Ingen har visst noe tilbud. Den utenlandske fastlegevikaren forstår vist bare halvparten jeg sier, så der nytter det ikke gå. Men, så lenge man har nok benzo går det på et vis.

Hvis du er interessert i samtaleterapi, så kan det være forsøket verdt å forsøke å få time hos en privatpraktiserende avtalespesialist. De vektlegger ofte behandlingsmotivasjon høyt.

Skrevet

Får ikke noe bedre hjelp ved å true med selvmord, tror jeg. :)

Du får kanskje hjelp, men da mot selvmordstruingen. Altså et problem du egentlig ikke har, eller i såfall bare ville blitt et nytt problem.

Skrevet

De vektlegger ofte behandlingsmotivasjon høyt.

Det kan vel bli et problem. Har prøvd samtaleterapi før, og det hadde null virkning.

Skrevet

Får ikke noe bedre hjelp ved å true med selvmord, tror jeg. :)

Du får kanskje hjelp, men da mot selvmordstruingen. Altså et problem du egentlig ikke har, eller i såfall bare ville blitt et nytt problem.

Du sier noe. Dette var en dum tråd.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alvorlig nok til hva?

Du har fått den behandling som er anbefalt.

Når frosken spør deg hva slags hjelp du ønsker, svarer du at det må spesialistene vite. Samtidig er du misfornøyd med den behandling spesialisten/legen har gitt deg.

Det fremkommer lenger ned at du også har prøvd psykoterapi uten effekt.

Medisiner og psykoterapi er de to effektive intervensjoner mot depresjon. Den siste dokumenterte intervensjonen som virker er aktivitet. Har du prøvd det?

Skrevet

Alvorlig nok til hva?

Du har fått den behandling som er anbefalt.

Når frosken spør deg hva slags hjelp du ønsker, svarer du at det må spesialistene vite. Samtidig er du misfornøyd med den behandling spesialisten/legen har gitt deg.

Det fremkommer lenger ned at du også har prøvd psykoterapi uten effekt.

Medisiner og psykoterapi er de to effektive intervensjoner mot depresjon. Den siste dokumenterte intervensjonen som virker er aktivitet. Har du prøvd det?

Prøver å aktivere meg mest mulig, går bl.a. 10-15km tur hver dag.

Har prøvd samtaler med psykolog som ungdom for over 20 år siden uten at det hjalp.

Har brukt SSRI i mer enn 10 år. Det hjelper litt, men ikke "nok" (kanskje 20-30%). Mener selv at hovedproblemet er angst, og at depresjonen kommer som følge av angst, store problemer med sosial interaksjon pga asperger og et generelt meningsløst liv uten jobb. Da mener jeg det blir å begynne i feil endre å pøse på med SSRI og tro det skal hjelpe.

Skrevet

Har prøvd samtaler med psykolog som ungdom for over 20 år siden uten at det hjalp.

Hvis det er så lenge siden du har gått fast til psykolog, ville jeg prøvd igjen. En del pasienter må innom flere psykologer flør de finner en som kan hjelpe skikkelig. På samme måte går flere av oss innom flere frisører før vi er fornøyde. Ikke gi opp! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...