Gå til innhold

Mobbepogram på skolen = Bullshit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker en episode fra ungdomsskolen. Vi hadde en time der tema var "mot mobbing". Under videoen var det mobbeofre som fortalte om mobbingen de hadde blitt utsatt for. Mange i klassen min lo av mobbeofrene gjennom videoen.

Når vi var ferdig med timen sa en gutt noe stygt til meg i gangen og da sa jeg til han  "Har du ikke lært noenting? Du så nettopp en video om mobbing. Nå mobber du"

Og svaret hans var at han lo og så sa han "Jeg driter i om jeg mobber"

Vel.. kanskje skoler og utdanninsforbund burde skjønne at noen mobbere faktisk ikke bryr seg om de mobber og sårer andre? Bare en tanke.

Skrevet

Du har nok rett i det tror jeg. Jeg tenker at det kan føre til at det blir enda tøffere å mobbe fordi man liksom skal gjøre det motsatte av det man blir opplært til å gjøre.

Skrevet (endret)

Du har nok rett i det tror jeg. Jeg tenker at det kan føre til at det blir enda tøffere å mobbe fordi man liksom skal gjøre det motsatte av det man blir opplært til å gjøre.

Ja, det kan bli motsatt effekt. Nesten ingen bryr seg om de "mot mobbing" pogrammene. Og de verste mobberne er klar over at de mobber. Det har jeg selv erfart siden de ikke har brydd seg om at de har blitt kalt mobber.

Rart utdanninsforbundet  og skoler tror hele barne og ungdomsskolen blir så mye bedre av slike pogrammer

Endret av Caylee
Skrevet

Ja, det kan bli motsatt effekt. Nesten ingen bryr seg om de "mot mobbing" pogrammene. Og de verste mobberne er klar over at de mobber. Det har jeg selv erfart siden de ikke har brydd seg om at de har blitt kalt mobber.

Rart utdanninsforbundet  og skoler tror hele barne og ungdomsskolen blir så mye bedre av slike pogrammer

Det eneste som nytter er å straffe mobberne, gjerne med dovasking eller anner forefallende vaktmester arbeide.

Anonymous poster hash: 13f26...30f

Skrevet

De programmene er bare for at det skal se ut som man tar mobbing på alvor.

Det eneste som nytter er å straffe mobberne, gjerne med dovasking eller anner forefallende vaktmester arbeide.

God ide det, om det ikke fører til at offeret blir grisebanka etter skolen fordi mobberen måtte vaske dass.

Skrevet

De programmene er bare for at det skal se ut som man tar mobbing på alvor.

God ide det, om det ikke fører til at offeret blir grisebanka etter skolen fordi mobberen måtte vaske dass.

Utvisning da? Oveføring til annen skole?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes både samfunnsproblem (som mobbing) og sykdommer (som ME og storparten av rusbehandlingen) som er svært alvorlige, men hvor en ikke kjenner noen effektiv behandling.

Spørsmålet blir da hva en skal gjøre?

Skal en la være å gjøre noe som helst fordi en ikke har dokumentert effekt?

Eller skal en forsøke noe som kanskje har effekt?

Uansett må en ikke gi seg. Det trengs forskning på nye og bedre metoder.

Skrevet

Ja mobberene burde blitt utvist og overført til andre skoler, som regel er det offeret som må bytte skole. Det er jo uakseptabelt.

Skrevet

Ja, utvisning og overføring til annen skole syns jeg er en god idé. Om det er en gjeng som mobber bør disse splittes. Så burde foreldrene til mobberene ta mer tak i problemet.

Skrevet

Det finnes både samfunnsproblem (som mobbing) og sykdommer (som ME og storparten av rusbehandlingen) som er svært alvorlige, men hvor en ikke kjenner noen effektiv behandling.

Ja, det er sant. Men da jeg gikk på videregående for snart 20 år siden så gjorde de det samme som nå for å bekjempe mobbing. Det har jo ikke ført til noe positivt. Jeg syns det er på tide at de som mobber blir straffet for det. Mobbing får større konsekvenser for de som blir mobbet enn det mange tror. Man må kanskje begynne å tenke som en tenåring, huske hvordan man selv var, og finne tiltak ut ifra det, ikke tro at de er fornuftige og snille og bare behøver å lære at mobbing er slemt.

Skrevet

Ja, det er sant. Men da jeg gikk på videregående for snart 20 år siden så gjorde de det samme som nå for å bekjempe mobbing. Det har jo ikke ført til noe positivt. Jeg syns det er på tide at de som mobber blir straffet for det. Mobbing får større konsekvenser for de som blir mobbet enn det mange tror. Man må kanskje begynne å tenke som en tenåring, huske hvordan man selv var, og finne tiltak ut ifra det, ikke tro at de er fornuftige og snille og bare behøver å lære at mobbing er slemt.

Dette er norge. Er tar vi på

Overgriperne med silkehansker.

Skrevet

Da min datter ble mobbet i en periode pga sykdom og mye fravær, fikk jeg beskjed fra læreren at det var hun som måtte lære seg å bli tøffere og ikke ta alt som kritikk. De fortalte henne at hun var svak og pysete som ikke kom på skolen. Da hadde hun en Hb på 5 og hele jenta var gul. Kanskje dette er veien å gå?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Beklager, men den skjønte jeg ikke. Hvilken vei?

Skrevet

Mobbing er vondt for dem som blir rammet.Tror det eneste som virker er å starte tidliģ å jobbe aktivt med å styrke barns evne til empati.

Tror ikke noe på at det nytter å stanse mobbingen bare med å jobbe med hele klassen.Da er det bare de "snilleste "mobberene som slutter, en må ta spesielt tak i de barna som viser ekstra lite empati for andre og jobbe spesielt med dem.

En annen ting er at etter at det ble så fokus på mobbing så er alt mulig havet i den sekken.Jeg som vokste opp før det ble snakket om mobbing husker at det var mye rart vi barn sa og gjorde mot hverandre. Dette ville i dag klart kommet under mobbing,men den gangen ble det kalt erting, det var en del av leken .Poenget er at alt negativ som blir sagt og gjort er ikke mobbing.

Mobbing er når en person blir systematisk plaget psykis eller fysisk av en eller flere personer over tid.At en person sier noe negativt en gang er ikke altid mobbing, det kommer ann på hva som blir sagt.Det kån virke som mobbebegrepet kan bli trukket litt langt av og til og at qll kritikk fra andre barn er mobbing, det er ikke bra å tro at du er et mobbeoffer vis du egentlig ikke er det heller , det kan og være skadelig for selvbildet.

Anonymous poster hash: 6ab46...5ff

Skrevet

Å gi mobberne litt juling har overraskende god effekt. Kanskje ikke "politisk korrekt" men det er nå den metoden jeg mener er best så kan dere politisk korrekte fortsette med svada begrepene deres og fine ord

Anonymous poster hash: 9753e...442
Skrevet

Beklager, men den skjønte jeg ikke. Hvilken vei?

Var nok ironi.

Skrevet

Dette er norge. Er tar vi på

Overgriperne med silkehansker.

Ja, det er ihvertfall sikkert.

Jeg måtte ordne opp i mobbingen på egen hånd. En vakker dag fikk jeg skremt livskiten ut av mobberene, ved hjelp av to hunder. Etter det fikk jeg være i fred ;)

Skrevet

Ja, det er ihvertfall sikkert.

Jeg måtte ordne opp i mobbingen på egen hånd. En vakker dag fikk jeg skremt livskiten ut av mobberene, ved hjelp av to hunder. Etter det fikk jeg være i fred ;)

Hjelper nok å ta igjen. Dessverre går vel da mobberne bare etter noen andre.

Anonymous poster hash: 06ae0...de0

Skrevet

Hjelper nok å ta igjen. Dessverre går vel da mobberne bare etter noen andre.

Anonymous poster hash: 06ae0...de0

Ja, det vil jeg tro de gjør, dersom det ikke er noe spesielt med meg som gjør meg mer utsatt. Jeg har jo alltid vært ganske sær.

Skrevet

Ja, det vil jeg tro de gjør, dersom det ikke er noe spesielt med meg som gjør meg mer utsatt. Jeg har jo alltid vært ganske sær.

De går alltid etter de som skiller seg ut og/eller er "svake".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...