Gå til innhold

Mobbepogram på skolen = Bullshit

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mobbing er vondt for dem som blir rammet.Tror det eneste som virker er å starte tidliģ å jobbe aktivt med å styrke barns evne til empati.

Tror ikke noe på at det nytter å stanse mobbingen bare med å jobbe med hele klassen.Da er det bare de "snilleste "mobberene som slutter, en må ta spesielt tak i de barna som viser ekstra lite empati for andre og jobbe spesielt med dem.

En annen ting er at etter at det ble så fokus på mobbing så er alt mulig havet i den sekken.Jeg som vokste opp før det ble snakket om mobbing husker at det var mye rart vi barn sa og gjorde mot hverandre. Dette ville i dag klart kommet under mobbing,men den gangen ble det kalt erting, det var en del av leken .Poenget er at alt negativ som blir sagt og gjort er ikke mobbing.

Mobbing er når en person blir systematisk plaget psykis eller fysisk av en eller flere personer over tid.At en person sier noe negativt en gang er ikke altid mobbing, det kommer ann på hva som blir sagt.Det kån virke som mobbebegrepet kan bli trukket litt langt av og til og at qll kritikk fra andre barn er mobbing, det er ikke bra å tro at du er et mobbeoffer vis du egentlig ikke er det heller , det kan og være skadelig for selvbildet.

Anonymous poster hash: 6ab46...5ff

Det er en svært viktig presisering som du her kommer med. Mobbebegrepet må ikke utvannes til å gjelde vanlig erting, fleiping og knuffing som fordeles likt mellom personer i en gruppe.

Skrevet

Husker en episode fra ungdomsskolen. Vi hadde en time der tema var "mot mobbing". Under videoen var det mobbeofre som fortalte om mobbingen de hadde blitt utsatt for. Mange i klassen min lo av mobbeofrene gjennom videoen.

Når vi var ferdig med timen sa en gutt noe stygt til meg i gangen og da sa jeg til han  "Har du ikke lært noenting? Du så nettopp en video om mobbing. Nå mobber du"

Og svaret hans var at han lo og så sa han "Jeg driter i om jeg mobber"

Vel.. kanskje skoler og utdanninsforbund burde skjønne at noen mobbere faktisk ikke bryr seg om de mobber og sårer andre? Bare en tanke.

Og ut fra dette mener du at ingen mobbeprogram noen sinne har virket? Det er feil - det finnes mange eksempler på at systematisk arbeid mot mobbing i skoler gir resultater. Jeg synes det er bra at skolene i alle fall prøver å gjøre noe, selv om jeg er enig i at de mange ganger ikke lykkes. 

Skrevet

Ja mobberene burde blitt utvist og overført til andre skoler, som regel er det offeret som må bytte skole. Det er jo uakseptabelt.

I min tid ble "rotehuene" plassert i en spesiell klasse med superstreng lærer.

Sånt går ikke i vår tid når alle skal gjøres så like at de knapt nok vet hvilket kjønn de selv tilhører.

Anonymous poster hash: 6004a...2df

Skrevet

Sånt går ikke i vår tid når alle skal gjøres så like at de knapt nok vet hvilket kjønn de selv tilhører.

Noe burde vært gjort iallefall. Skolene gjør for lite i dag.

Skrevet

Det har du helt rett i. I min tid hadde disse bråkebøttene undervisning i en egen brakke, populær kalt "Bruket".

Anonymous poster hash: 13f26...30f

Skrevet

Beklager, men den skjønte jeg ikke. Hvilken vei?

E6? Hehe, nei, jeg mente at kanskje det denne læreren sa hadde noe for seg? Kanskje må vi lære barna våre å bli tøffere i "kjeften" og ta igjen mere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...