Gå til innhold

Hvordan begrense en mulig depresjon i startfasen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten fysisk aktivitet? Kan ikke røre meg så mye akkurat nå.

Er energiløs, irritert, gledesløs og vil være for meg selv.

Hva kan jeg gjøre selv med dette? Har truxal liggende, en ide å starte med den i en periode?

Har bipolar og ptsd. Vært yten medisiner siden sist juni. Gpr veldug bra når man ser utenom et par krasjlandinger pga for mye påkjenninger.

Skjønner jeg burde stått på sremningsstabiliserende medisiner, bare det at jeg har prøvd så og si alt og blir verre med enn uten.

Skulle hatt litt mere energi om ikke annet...

Skrevet

Uten fysisk aktivitet? Kan ikke røre meg så mye akkurat nå.

Er energiløs, irritert, gledesløs og vil være for meg selv.

Hva kan jeg gjøre selv med dette? Har truxal liggende, en ide å starte med den i en periode?

Har bipolar og ptsd. Vært yten medisiner siden sist juni. Gpr veldug bra når man ser utenom et par krasjlandinger pga for mye påkjenninger.

Skjønner jeg burde stått på sremningsstabiliserende medisiner, bare det at jeg har prøvd så og si alt og blir verre med enn uten.

Skulle hatt litt mere energi om ikke annet...

Du bør prøve å ikke "mate depresjonen", dvs ikke gi etter for trangen til å være for deg selv, ikke gi etter for trangen til å hele tiden tenke negative tanker. Ta en tur ut om du kan, om så bare for å gå i butikken. Oppsøk andre eller be dem komme til deg. Hold deg i aktivitet på måter du kan komme på og som du likte før depresjonen satte inn; lag litt mat, se en god film, les en bok, snakk med noen i telefonen etc etc. 

Dernest bør du selvsagt starte på medisiner igjen. Gå til fastlegen og spør om å bli henvis til en (ny?) psykiater. 

Skrevet (endret)

Jeg ville tatt opp dette med medisinering med den som har behandlet deg for ptsd/ bipolaritet, og ellers prøvd å kjenne hva det er som trigger depresjonen. Kanskje er det stress, det å ikke føle at du greier å innfri det som du opplever forventes av deg, ensomhet/ isolasjon eller annet? Dersom du greier å kjenne hva som trigger depresjonen kan du kanskje greie å redusere den negative innvirken dette har på følelsene dine?

Endret av Kayia
Skrevet

Takk for svar. Prøver hele tiden å finne på noe positivt, er også stort sett sammen med positive mennesker. Varierer veldig i form da. Morgenen er veldig tung, lettere på kvelden. Takk for gode råd :).

Skrevet

Takk for svar. Prøver hele tiden å finne på noe positivt, er også stort sett sammen med positive mennesker. Varierer veldig i form da. Morgenen er veldig tung, lettere på kvelden. 

Sov om dagen, og vær oppe om kvelden/natten.

Anonymous poster hash: 163a0...6cf

Skrevet

Sov om dagen, og vær oppe om kvelden/natten. Anonymous poster hash: 163a0...6cf

Hehe, hvis jeg tenkte kun på meg selv, kunne jeg gjort det :-). Dessverre? har jeg mennesker rundt meg å ta vare på, det siste jeg ønsker er å skuffe dem. Vil heller ikke mate depresjonen ved å ligge på dagtid. Må tvinge meg til å holde døgnrytmen. Snart sommer nå, pleier å fungere bedre da :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...