Gå til innhold

Ensom smerte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir forundret over at du opplever det å snakke om/ være åpen som "depressivt snakk". Negativitet finner du overalt, det er mange friske mennesker som er negative til alt og alle og det finnes alvorlig psykisk syke som klarer å unngå det selv om de sliter med både angst og depresjon over lang tid (det betyr ikke at de trenger å blomstre over i positivitet, men de er blitt dyktige på å ta en dag av gangen og holde fokuset fremover, de har også perspektivet i orden). 

Jeg tror ingen har spesielt mye nytte av å tømme seg mentalt for negativitet _hele_ tiden, hverken i terapi eller ovenfor nære venner, (slike samtaler kan en jo etterhvert heller lære å ta med seg selv) men det er da en forskjell på dette å det å være noe mer åpen ovenfor dine nærmeste enn det du er per i dag.

Nhd har flere ganger lagt vekt på at vi ikke skal belaste de nærmeste. Jeg har noen som jeg har vært åpen om at jeg sliter psykisk. Om de vet at jeg ennå sliter vet jeg ikke. Men jeg har også en der vi kan dele vanskelige situasjoner. Men alt dette med uro, press i brystet og forskjellig som jeg ikke forstår hva er og hvorfor det kommer ønsker jeg ikke å snakke om. Tror ikke det har noen hensikt heller. Det har jeg bare behov for å få ut anonymt når jeg er oppi det. Men det er kanskje ikke så fornuftig det heller. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

9

• Pallida

5

• DoleMari

4

Skrevet

Nhd har flere ganger lagt vekt på at vi ikke skal belaste de nærmeste. Jeg har noen som jeg har vært åpen om at jeg sliter psykisk. Om de vet at jeg ennå sliter vet jeg ikke. Men jeg har også en der vi kan dele vanskelige situasjoner. Men alt dette med uro, press i brystet og forskjellig som jeg ikke forstår hva er og hvorfor det kommer ønsker jeg ikke å snakke om. Tror ikke det har noen hensikt heller. Det har jeg bare behov for å få ut anonymt når jeg er oppi det. Men det er kanskje ikke så fornuftig det heller. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre.

Det virker som du har kjørt deg skikkelig fast i noen destruktive tankemønstre knyttet til ubehaget du opplever. Fullt forståelig, det er vondt å gå rundt sånn, og man prøver å finne løsninger, men all grublingen og motstanden fører i stedet at man bare blir sittende mer fast. Har du vurdert å se nærmere på boka NHD anbefalte for litt siden, "Get out of your mind and into your life"? Jeg har nylig begynt å lese den selv, og den er "spot on" i forhold til akkurat dette. Synes den virker veldig lovende, kanskje den kunne vært noe for deg og? 

Skrevet

Det virker som du har kjørt deg skikkelig fast i noen destruktive tankemønstre knyttet til ubehaget du opplever. Fullt forståelig, det er vondt å gå rundt sånn, og man prøver å finne løsninger, men all grublingen og motstanden fører i stedet at man bare blir sittende mer fast. Har du vurdert å se nærmere på boka NHD anbefalte for litt siden, "Get out of your mind and into your life"? Jeg har nylig begynt å lese den selv, og den er "spot on" i forhold til akkurat dette. Synes den virker veldig lovende, kanskje den kunne vært noe for deg og?

Finnes den på norsk da?

Skrevet

Finnes den på norsk da?

Jeg mener å huske den heter Slutt å gruble, begynn å leve (av Steven Hayes).

Skrevet

Så bra! :) 

Skrevet

Vet du om den finnes som e-bok også?

Skrevet

Vet du om den finnes som e-bok også?

Tviler jeg på, jeg har ihvertfall ikke sett den i annet enn heftet versjon

Skrevet

Tviler jeg på, jeg har ihvertfall ikke sett den i annet enn heftet versjon

Jeg har heller ikke funnet den, så det er nok ikke det.

Skrevet

Jeg har heller ikke funnet den, så det er nok ikke det.

Men den er i pocket. Jeg tror forøvrig du vil ha nytte av å lese denne fra perm til perm fremfor å lytte, endel ord og setninger kan en ha nytte av å tygge på/ gå tilbake å lese et avsnitt på nytt osv.

Skrevet

Men den er i pocket. Jeg tror forøvrig du vil ha nytte av å lese denne fra perm til perm fremfor å lytte, endel ord og setninger kan en ha nytte av å tygge på/ gå tilbake å lese et avsnitt på nytt osv.

Fordelen med E-bok er at jeg alltid har den med meg, lett å bla i, får den straks du kjøper den. Jeg liker best E-bøker. Jeg ser oftere i dem enn når jeg har vanlige bøker. Det er ikke lydbok. Men skal jeg kjøpe denne, må jeg nok skaffe en i vanlig bokformat

Skrevet

Fordelen med E-bok er at jeg alltid har den med meg, lett å bla i, får den straks du kjøper den. Jeg liker best E-bøker. Jeg ser oftere i dem enn når jeg har vanlige bøker. Det er ikke lydbok. Men skal jeg kjøpe denne, må jeg nok skaffe en i vanlig bokformat

Det er sant, jeg blander lydbok og e-bok, beklager. Håper i hvertfall boken eller tilsvarende bøker kan være nyttig for deg.

Skrevet

Det er sant, jeg blander lydbok og e-bok, beklager. Håper i hvertfall boken eller tilsvarende bøker kan være nyttig for deg.

Det går greit. Jeg skal se nærmere på boken, men kommer også til å se om jeg finner noe tilsvarende i e-bok.

Skrevet

Det går greit. Jeg skal se nærmere på boken, men kommer også til å se om jeg finner noe tilsvarende i e-bok.

Jeg har ikke lest akkurat denne boken, men den er skrevet av grunnleggeren av det behandlingsopplegget som kalles ACT, og det bør derfor være grunn til å tro at den faglig sett overgår mye annet som er skrevet for andre enn fagfolk.

Skrevet

Denne boken er veldig fin å ha i papirformat. Den inneholder en del oppgaver og spørsmål du skal besvare, og da du da har muligheten til å skrive rett inn i boka. Jeg har e-utgave selv (engelsk) og det blir noe mer tungvindt å besvare, når jeg må lage skjemaer, skrive inn spørsmål etc. i word først. 

Håper du gir boka og metoden en sjanse, tror du kunne fått mye igjen for det!  

Skrevet

Denne boken er veldig fin å ha i papirformat. Den inneholder en del oppgaver og spørsmål du skal besvare, og da du da har muligheten til å skrive rett inn i boka. Jeg har e-utgave selv (engelsk) og det blir noe mer tungvindt å besvare, når jeg må lage skjemaer, skrive inn spørsmål etc. i word først. 

Håper du gir boka og metoden en sjanse, tror du kunne fått mye igjen for det!  

Fint å høre anbefalingen din. Jeg venter på at boka skal komme ut på norsk, denne måneden.

Skrevet

Fint å høre anbefalingen din. Jeg venter på at boka skal komme ut på norsk, denne måneden.

Den ligger på norsk på nettet nå.

Skrevet

Så bra du også vil lese den. Kanskje vi kan starte en liten "bok-ring-tråd" her inne og diskutere innholdet og erfaringer etterhvert!  ;)

Skrevet

Nå må jeg spør deg om du vet akkurat når den kommer ut?  Jeg finner den til salgs på nettet.  Men når jeg ser nærmere etter så står det et sted at den forventes i salg.  Mens et annet sted står den bare til salgs.

Skrevet

Nå må jeg spør deg om du vet akkurat når den kommer ut?  Jeg finner den til salgs på nettet.  Men når jeg ser nærmere etter så står det et sted at den forventes i salg.  Mens et annet sted står den bare til salgs.

Jeg prøvde å finne igjen en tidligere tråd hvor det sto når den kommer, men finner den ikke. Det skulle være denne mnd. Jeg skal google litt også:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...