Gå til innhold

En psyk generasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Status for unge folk i Norge: De gjør det så bra, men ser det ikke selv.

De er flinke på skolen, ruser seg mindre, kommer godt overens med foreldrene. Nesten alle piler peker oppover sammenlignet med generasjonene før dem. Bortsett fra den psykiske helsen, synes det som.

Den store Ungdata-undersøkelsen tidligere i år, viste at flere enn før rapporterer om psykiske plager. De sa at «alt er et slit». At de «bekymrer seg mye». Tre av ti hadde symptomer på angst og depresjoner.

De siste ti årene har antall konsultasjoner hos psykolog blant unge under 18 år tredoblet seg, viser tall A-magasinet har hentet inn, og hold deg fast – vi oppsøkte psykolog 2,8 millioner ganger i 2013. Det reelle tallet er langt høyere. Statistikken inkluderer nemlig ikke de psykologtimene vi betalte for selv.

På toppen av dette brukte 6500 personer under 19 år anti-depressiva i 2013 – en økning på 30 prosent siden 2008.

Det er noe som ikke er sunt. Men ingen kan peke på den konkrete årsaken.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Psykolog-Hanne-Brorson-larer-unge-a-knipse-vekk-tunge-tanker-7897364.html

Hva skyldes dette? Har unge i dag for mange krav og forventninger?

Endret av lathans
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

9

• stjernestøv

6

• Caylee

6

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Eller feil forventninger om fravær av motgang og ubehag.

Sist jeg hade helgevakt. En gutt ble akuttinnlagt. Han hadde fått høre at eksen hadde fått ny kjærest.

Det kunne være vondt i gamle dager også, men en ble ikke innlagt eller gikk til psykolog for det.

Igjen: Stort sett kommer det an på hvordan en tar det.

Skrevet

Har hatt vakt i helga. En gutt ble akuttinnlagt. Han hadde fått høre at eksen hadde fått ny kjærest.

Det kunne være vondt i gamle dager også, men en ble ikke innlagt eller gikk til psykolog for det.

Hva er årsaken til at unge i dag har gale forventninger om motgang/ubehag? Er dette de begynnende konsekvensene av å ha blitt oppdratt av "curlingforeldre"?

Anonymous poster hash: 2ea55...4c4

Skrevet

Hva er årsaken til at unge i dag har gale forventninger om motgang/ubehag? Er dette de begynnende konsekvensene av å ha blitt oppdratt av "curlingforeldre"?

Anonymous poster hash: 2ea55...4c4

Ja, sannsynligvis. I tillegg har vi kanskje fått det "for godt" i dette landet.

Skrevet

Har hatt vakt i helga. En gutt ble akuttinnlagt. Han hadde fått høre at eksen hadde fått ny kjærest.

Hvordan mener du denne gutten skulle taklet det? Dere la jo han inn, så da kan i hvertfall ikke jeg skjønne annet enn at det må ha vært mer enn å "bare ha vondt slik andre har".

Skrevet

Alt for mange og stadig flere har lært seg å spille selvmordskortet som trumfer enhver annen fornuftig faglig vurdering.

Skrevet

Sikkert ikke så ålreit for pasienten å lese dette. Muligens.

Skrevet

Alt for mange og stadig flere har lært seg å spille selvmordskortet som trumfer enhver annen fornuftig faglig vurdering.

Det kan være nødvendig for i det hele tatt bli hørt. Ellers er det kun de som er flinke til å snakke for seg som får hjelp.

Anonymous poster hash: bd69e...8ee

Skrevet

Sikkert ikke så ålreit for pasienten å lese dette. Muligens.

Det er så få brukere her nå, tror ikke det skjer.

Skrevet

Sist jeg hade helgevakt. En gutt ble akuttinnlagt. Han hadde fått høre at eksen hadde fått ny kjærest.

Bra ikke alle klarer det og bare tar seg sammen. Ellers hadde du vært arbeidsledig.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er helt ekstremt at antall konsultasjoner hos psykolog har tredoblet seg på 10 år. Jeg har ikke lagt merke til at verden har blitt så mye tøffere siden 2005.

Jeg synes det ert flott at kun 3 av 10 har symptomer på angst eller depresjon. Jeg ville trodd at 10 av 10 hadde ett eller annet symptom, men  uten å score nok til å få en diagnose.

Skrevet

Bra ikke alle klarer det og bare tar seg sammen. Ellers hadde du vært arbeidsledig.

Jeg har nok arbeid bare med de som har virkelige sykdommer :-)

Skrevet

Jeg har nok arbeid bare med de som har virkelige sykdommer :-)

Sant!

Om alle var autister og NT hadde du ikke hatt jobb ;)

Skrevet

Hva mener du med det? Er det tanker vi bør holde for oss selv?

Skrevet

Det er helt ekstremt at antall konsultasjoner hos psykolog har tredoblet seg på 10 år. Jeg har ikke lagt merke til at verden har blitt så mye tøffere siden 2005.

Det er blitt så populært å prate om problemene sine...

Og en stor endring siden 2005 er den konstante smartphone bruken døgnet rundt. Kanskje ungdommen sliter seg ut på dette?

Anonymous poster hash: 0691e...de8

Skrevet

Hva mener du med det? Er det tanker vi bør holde for oss selv?

Det er vel sånt man bør holde for seg selv. Men da risikerer man at til slutt gjør en alvor av det.

Skrevet

Ja nettopp.

Skrevet

Er vel litt mindre "skam" å ta seg en tur til psykolog tror jeg. Samt at vi bombarderes med reklame av hvor perfekte alle andre rundt oss er og hvilke "ting" vi trenger for å bli lykkelige/vise andre at vi er lykkelige. Samt at vi er bortskjemte

Skrevet

Det er blitt så populært å prate om problemene sine...

Og en stor endring siden 2005 er den konstante smartphone bruken døgnet rundt. Kanskje ungdommen sliter seg ut på dette?

Anonymous poster hash: 0691e...de8

Det er ikke sant. De fleste ungdommer prater ikke om slikt. Det er skikkelig tabu ennå. Det vet jeg alt om.

Skrevet

Er vel litt mindre "skam" å ta seg en tur til psykolog tror jeg. Samt at vi bombarderes med reklame av hvor perfekte alle andre rundt oss er og hvilke "ting" vi trenger for å bli lykkelige/vise andre at vi er lykkelige. Samt at vi er bortskjemte

Er det virkelig det?

Jeg tør nesten ikke si til noen jeg går til psykolog, borsett fra mine aller nærmeste

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...