Gå til innhold

En psyk generasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt ekstremt at antall konsultasjoner hos psykolog har tredoblet seg på 10 år. Jeg har ikke lagt merke til at verden har blitt så mye tøffere siden 2005.

Jeg synes det ert flott at kun 3 av 10 har symptomer på angst eller depresjon. Jeg ville trodd at 10 av 10 hadde ett eller annet symptom, men  uten å score nok til å få en diagnose.

Vel kanskje fordi flere skjønner det er best å få hjelp?

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

9

• stjernestøv

6

• Caylee

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eller feil forventninger om fravær av motgang og ubehag.

Igjen: Stort sett kommer det an på hvordan en tar det.

Dette utrykket brukte jeg mye før jeg ble syk. Men nå er det nettopp det som er problemet. Jeg har opplevd ting som er vanskelig. Frustrasjoner og forskjellig som nok ligger til grunn for at jeg ble syk. Men jeg sa likevel mange ganger til psykologen at det ikke var disse tingene som var det største problemet, men reaksjonene mine på det.

Det er lett å si at det kommer an på hvordan man tar det. Men jeg har aldri valgt å ta det slik jeg gjør. Alt det jeg har foraktet meg selv for hvordan jeg tar det og reagerer på det.

Skrevet

Dette utrykket brukte jeg mye før jeg ble syk. Men nå er det nettopp det som er problemet. Jeg har opplevd ting som er vanskelig. Frustrasjoner og forskjellig som nok ligger til grunn for at jeg ble syk. Men jeg sa likevel mange ganger til psykologen at det ikke var disse tingene som var det største problemet, men reaksjonene mine på det.

Det er lett å si at det kommer an på hvordan man tar det. Men jeg har aldri valgt å ta det slik jeg gjør. Alt det jeg har foraktet meg selv for hvordan jeg tar det og reagerer på det.

Han mener vel ikke folk med alvorlige lidelser her?

Skrevet

Ja nettopp.

Ja nettopp. Blir man psykisk syk kan man bare takke seg selv fordi det bare kommer an på hvordan man tar det!

Anonymous poster hash: 0691e...de8

Skrevet

Han mener vel ikke folk med alvorlige lidelser her?

Hvor går grensen mellom alvorlige lidelser og bagateller som folk kan takle selv?

Skrevet

Hvor går grensen mellom alvorlige lidelser og bagateller som folk kan takle selv?

Tenkte på det nhd skrev, at pasienten fikk vite at eksen hadde fått seg kjæreste og havnet på akutten. Det er jo en del av livet.

Skrevet

Det kan hende han gutten har opplevd mye vondt i livet, og den episoden fikk alt til å renne over? Ofte er det mer bak enn man tror

Skrevet

Tenkte på det nhd skrev, at pasienten fikk vite at eksen hadde fått seg kjæreste og havnet på akutten. Det er jo en del av livet.

Når noen reagerer så alvorlig på en normal hendelse så ville jeg heller sagt at personen er syk. Det er vel ikke så uvanlig blant psykisk syke at det nettopp er normale vanskelige ting i livet som er vanskelig å takle trodde jeg.

Skrevet

Ja, det er det. Man hvor går grensen for alvorlige psykiske lidelser som man bør søke profesjonell help til?

Skrevet

Det kan hende han gutten har opplevd mye vondt i livet, og den episoden fikk alt til å renne over? Ofte er det mer bak enn man tror

Sant nok.

Skrevet

Når noen reagerer så alvorlig på en normal hendelse så ville jeg heller sagt at personen er syk. Det er vel ikke så uvanlig blant psykisk syke at det nettopp er normale vanskelige ting i livet som er vanskelig å takle trodde jeg.

Enig med deg. Det er jo der problemet ligger. Så hvorfor folk, spesielt helsefolk mener man ikke har rett på hjelp hvis man reagerer mer dramatisk på vanlige problemer så har ikke de mye peiling tydeligvis

Skrevet

Det vet vel nhd som var lege der han ble innlagt mer om.

Skrevet

Tenkte ikke på det. NHD skrev ikke at han var syk ellers, men det er jo godt mulig det.

Skrevet

Ja, det er det. Man hvor går grensen for alvorlige psykiske lidelser som man bør søke profesjonell help til?

Jeg mener hvis man sliter i hverdagen trenger man hjelp. Men er klar over at ikke alle får hjelp.

Skrevet

Det vet vel nhd som var lege der han ble innlagt mer om.

Det er sant. Men jeg tviler på at nhd fikk høre hele guttens historie iløpet av en helg

Skrevet

Det er sant. Men jeg tviler på at nhd fikk høre hele guttens historie iløpet av en helg

Tviler i grunn jeg også på...

Gjest Gargamel
Skrevet

Vel kanskje fordi flere skjønner det er best å få hjelp?

Kanskje det. Enig i at det egentlig er en gladnyhet at tre ganger så mange får behandling.

Kan man da se at færre får alvorlige problemer siden folk søker hjelp i tide? Når man gir tre ganger så mange konsultasjoner bør man få en positiv effekt i en eller annen ende. Ellers virker det jo ikke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tviler i grunn jeg også på...

Ikke heng dere opp i dette enkeltkasus.

Det vi ser i psykiatrien er at svært mange blir innlagt for vanlige livspåkjenninger og at dette er en økende trend sammenlignet med for bare noen tiår siden.

Det ser heller ikke ut til at resultatene av den økte innsatsen er spesielt gode. Stadig flere unge faller ut av skole og arbeidsliv tidlig, og sannsynligheten for at de da kommer inn igjen er dessverre svær små.

Dette viser igjen, at for folkehelsen er det ikke den kurative delen av helsetjenesten en ført og fremst må satse på. Andre og tidligere tiltak må til.

Skrevet

Ja nettopp. Blir man psykisk syk kan man bare takke seg selv fordi det bare kommer an på hvordan man tar det! Anonymous poster hash: 0691e...de8 [

/acronym]

Vel så enkelt er det vel ikke,en skal skille sykdom som kam ramme en , og problemer med hvordan en takler livet ellers.
Skrevet

Det vi ser i psykiatrien er at svært mange blir innlagt for vanlige livspåkjenninger og at dette er en økende trend sammenlignet med for bare noen tiår siden.

Men hvorfor blir de innlagt da? Tyr psykologene nå til dags oftere/lettere til innleggelser enn før? 

Merker jeg blir litt sint når jeg leser sånt, det er jo så stor pågang og mangel på sengeplasser fra før av. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...