Gå til innhold

Forskjellen på PTSD og bipolar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på DPS for mange år siden og fikk diagnosen PTSD. 

Nå ymtet ny psykolog frampå at jeg kunne ha Bipolar lidelse. 

Hva er forskjellen på disse to?

Jeg sliter med angst og tidvis depresjoner. Drømmer mye om det som har vært (vonde drømmer).

Dagene går i et jevnt "kjedelig" tempo vanligvis. Ikke noe som jeg merker selv av tydelige oppturer og tydelige nedturer annet enn de få gangene jeg er deprimert en dag. Yter jevnt og trutt de daglige gjøremål, men sliter ofte med en indre smerte. 

Har ikke lyst til å google sykdommer.

Anonymous poster hash: ec5e5...ce8
Skrevet

Det er mange som spør "hva er forskjellen mellom diagnose A og diagnose B".

Alle diagnoser er definert forskjellig. Så oppfyller man kravene til 0, 1 eller flere av disse.

Skrevet

Var på DPS for mange år siden og fikk diagnosen PTSD.  Nå ymtet ny psykolog frampå at jeg kunne ha Bipolar lidelse.  Hva er forskjellen på disse to? Jeg sliter med angst og tidvis depresjoner. Drømmer mye om det som har vært (vonde drømmer). Dagene går i et jevnt "kjedelig" tempo vanligvis. Ikke noe som jeg merker selv av tydelige oppturer og tydelige nedturer annet enn de få gangene jeg er deprimert en dag. Yter jevnt og trutt de daglige gjøremål, men sliter ofte med en indre smerte.  Har ikke lyst til å google sykdommer.   Anonymous poster hash: ec5e5...ce8

ptsd er en lidelse som en ofte får i etterkant av traumer, som mareritt, flashbacks, humørsvigninger, etc. Bipolar lidelse er lidelse preget av veksling mellom depresjoner og hypo (mani). En kan også ha normale perioder innimellom. Nhd kan sikkert gi deg et bedre svar.

Anonymous poster hash: 8338e...fac

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...