Gå til innhold

Avlyst time- normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen er uenige i at man generelt bør være høflig.

Spørsmålet var om det er en bevisst strategi / rutine på å være mindre hølig i psykiatrien fordi brukerne der "fortjener det". Det synes jeg ærlig talt blir litt søkt...

Da burde hun vært høflig da, ellers oppstår jo slike tanker som dette. Tror ikke det var en bevisst strategi nei...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

28

• laban

12

• Trine

11

• AnonymBruker

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet (endret)

Spørsmålet var ikke "burde hun vært høflig og beklaget?" Det hadde nok ikke skapt noen diskusjon. Spørsmålet var "lot hun være å beklage fordi dette er vanlig i psykiatrien og brukerne da bør tåle mer?" Det er en annen problemstilling.

Hun spurte:

"Hvor vanlig er det å få avlyst time uten begrunnelse eller noen som helst beklagelse?"

Hennes mor forteller at på legekontoret der hun går beklager de alltid dersom de må avlyse en time, Caylee spør da

"Skal pasienter i psykiatrien tåle mer?"

Hun spurte IKKE om hun lot være å beklage fordi dette er vanlig i psykiatrien og brukeren da bør tåle mer. Det var din tolkning.

Et enkelt svar er: Min er faring er.... (i mitt tilfelle er erfaringen at de beklager, også i psykiatrien, fordi det er normal folkeskikk) og nei, pasienter i psykiatrien skal ikke tåle mer enn andre pasienter.

Forstår ikke hvorfor det er noe å lage så mye bråk om. Det virker som at du mener at fordi en pasient er sur så gir det en proffesjonell tilatelse til å legge til side alt som heter høflighet. Slik er det ikke. Eller, kanskje i helsevesenet, men ikke i de bransjer hvor man faktisk trenger kundene og forstår at det er kunden som gir deg mat på bordet.

Endret av Trine
Skrevet (endret)

Hun spurte IKKE om hun lot være å beklage fordi dette er vanlig i psykiatrien og brukeren da bør tåle mer. Det var din tolkning.

Forstår ikke hvorfor det er noe å lage så mye bråk om. Det virker som at du mener at fordi en pasient er sur så gir det en proffesjonell tilatelse til å legge til side alt som heter høflighet. Slik er det ikke. Eller, kanskje i helsevesenet, men ikke i de bransjer hvor man faktisk trenger kundene og forstår at det er kunden som gir deg mat på bordet.

Hun skrev: Jeg er nysgjerrig om det er mer normalt i psykiatrien at de bare avlysertimer uten å si noe mer. Som at de mener pasienter på dps skal tåle mer enn hos fastlegen eller andre steder. Så min angivelige tolkning var vel ikke helt fjern.

Jeg bråker ikke, jeg prøver å se saken fra en annen side - sånt kan skje uten at det er en dypere mening bak. Jeg sier ikke at det er ønskelig, men det KAN skje. Jeg synes ikke det er høfligere eller mindre "bråkete" å påstå at jeg ikke kan lese eller har stått opp med feil bein eller "lirer av meg skval".

Men nå har jeg fått fram det jeg mener og vel så det: Jeg synes det er en fillesak, ingen grunn til å ta det personlig eller generalisere til alle i psykiatrien - hun var antakelig bare i knappeste laget grunnet omstendighetene.  Og ja, det var uheldig, men ingen stor sak.

Endret av laban
Skrevet

Hun skrev: Jeg er nysgjerrig om det er mer normalt i psykiatrien at de bare avlysertimer uten å si noe mer. Som at de mener pasienter på dps skal tåle mer enn hos fastlegen eller andre steder. Så min angivelige tolkning var vel ikke helt fjern.

Jeg bråker ikke, jeg prøver å se saken fra en annen side - sånt kan skje uten at det er en dypere mening bak. Jeg sier ikke at det er ønskelig, men det KAN skje. Jeg synes ikke det er høfligere eller mindre "bråkete" å påstå at jeg ikke kan lese eller har stått opp med feil bein eller "lirer av meg skval".

Men nå har jeg fått fram det jeg mener og vel så det: Jeg synes det er en fillesak, ingen grunn til å ta det personlig eller generalisere til alle i psykiatrien - hun var antakelig bare i knappeste laget grunnet omstendighetene.  Og ja, det var uheldig, men ingen stor sak.

Du skriver "brukerene da bør tåle mer" som at brukerene i psykiatrien bør tåle mer fordi praksisen der er at personalet ikke beklager noe. Mens hun lurer på om det er forventet at pasientene i psykiatrien skal tåle et mer uhøflig personale, som om man ikke fortjener bedre.

Jeg har ikke påstått at du har stått opp med feil bein eller liret av deg skval.

Skrevet

Et ord: BULLSHIT

Skrevet

Det du skriver her er ikke sant.

Jeg stilte et spørsmål i hovedinnlegget om det er  vanlig å ikke få en beklagelse når timen avlyses. Og jeg lurte på om det var mer vanlig i psykiatrien enn andre steder. Noe mer "problem" enn det var det ikke! Det er du og mange i tråden som lager dette til en stor sak når jeg bare var nysjerrig på hvordan systemet fungerer.

OMG sier jeg..!!!

Skrevet

Gratulerer, dere klarte å få til det dere ville :)

Gjest Ladytron
Skrevet
Det eneste jeg lurte på var om det var normalt å ikke få en begrunnelse ELLER beklagelse når timer blir avlyst samme dag.

Og den setningen du skriver her er idiotisk. Jeg hadde vært fornøyd bare de hadde sagt "Hun er syk". Jeg trenger ikke vite detaljer, hvorfor prøver du drite meg ut?

Jeg tror det er vanlig å få en beklagelse, og ofte en begrunnelse (men som NHD skriver er det ikke alltid man ønsker å begrunne sykefravær). Likevel mener jeg det blir feil å forvente en beklagelse, det kan være mange grunner til at du ikke fikk det denne gangen (f.eks. at hun som formidlet beskjeden hadde en stressende arbeidsdag).

Jeg ville ikke ha hengt meg opp i dette og brukt timesvis på å diskutere det i et nettforum. Du fikk uansett ikke beklagelsen, det er ikke noe mer å gjøre med det nå.

Skrevet

Kanskje de tenker at årsaken er såpass privat at de ikke vil opplyse om det.

"Vi beklager at timen din må avlyses i deg, men psykologen din har hatt en spontanabort og er såpass lei seg at hun ikke kan komme på jobb"

Men du er inne på noe viktig: En skal ikke la en mulighet til å bli forurettet gå fra seg :-)

Herlighet, i denne tråden synes jeg det er NHD som ikke klarer å ta poenget og opptre saklig - ikke trådstarter! 

Jeg synes det er helt normal høflighet å si beklager når en time er avlyst. En begrunnelse trenger man ikke å få, det skjønner ts også. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvsagt burde sekretæren sagt beklager.

Men å henge seg opp i det i en slik grad at det blir en tråd på DOL, og i tillegg generalisere ut fra det til at psykisk syke skal tåle mer, det er å gå langt over streken. Det er "Storm i et vannglass".

En lager seg et vanskelig liv om en ikke har evne til å overse bagateller.

Skrevet

Men å henge seg opp i det i en slik grad at det blir en tråd på DOL, og i tillegg generalisere ut fra det til at psykisk syke skal tåle mer, det er å gå langt over streken. Det er "Storm i et vannglass".

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

jaha........

Jeg stilte et spørsmål på dol fordi jeg var nysjerrig.

LOL

Skrevet

Helt enig!

Anonymous poster hash: 08c81...f5b

Skrevet

Psykisk syke har det med å lage "storm i et vannglass" - vi tenker og analyserer for mye. Det man trenger da er ikke spydige kommentarer og ironi, men et saklig og greit svar - både i virkeligheten og her på DOL.

Skrevet

Helt enig, jeg er i grunnen litt imponert over at ts i det hele tatt la merke til at det ikke ble sagt beklager. Det jeg hadde fått med meg var at timen var avlyst - om det ble sagt med "beklager" eller ikke er da av null betydning.

Skrevet

Fikk en telefon fra dps idag. Hun i resepsjonen sa psykologen min hadde avlyst timen. Jeg fikk ingen begrunnelse eller noe som helst. Hvor vanlig er det å få avlyst time uten begrunnelse eller noen som helst beklagelse?

Fortalte det til mamma. Hun fortalte at hos fastlegen (mer somatisk) så er det slik at blir timen avlyst så gir de en beklagelse. Som "Legen kan dessverre ikke idag. Vi beklager dette"

Skal pasienter i psykiatrien tåle mer?

Det kan være mange grunner til at psykologen avlyser. Jeg synes ikke dps plikter å opplyse grunnen. En kjapp beklagelse kunne de selvfølgelig ha kommet med, men det er jo i så fall primært kun en talemåte, så jeg skjønner ikke helt at du vektlegger det.

Jeg har ingen tro på at pasienter i psykiatri behandles verre enn i somatikk mht. dette.

Skrevet

Jeg fikk telefon om det en gang, og da ble det forklart att legen hadde fått plutselig spysyke. Hehe, det var i alle fall detaljer nok ;)

men jeg hadde ikke blitt fornærmet over avbestilling. Men det er kanskje annerledes hvis man er veldig avhengig av den timen som er satt opp, pga div.

Anonymous poster hash: 3a32d...73c
Skrevet

Helt enig, jeg er i grunnen litt imponert over at ts i det hele tatt la merke til at det ikke ble sagt beklager. Det jeg hadde fått med meg var at timen var avlyst - om det ble sagt med "beklager" eller ikke er da av null betydning.

Ja, jeg må si meg helt enig.

Det er fullestendig unormalt å legge merke til god service eller intet. Uffameg, jeg har ikke hørt  noe så ille på lenge. Makan. Hun burde virkelig skjønne dette er fullestendig uhørt

Skrevet

[quote name="Caylee" post="3612826" timestamp="1424886830"

Det du skriver her er ikke sant.

Jo, det som jeg siterte i første avsnitt, står i klartekst i ditt svar til meg kl.15:13 på første side i tråden. Jeg får ikke laget multisitat på telefonen.

Men igjen - jeg synes det er en fillesak, og det var det jeg forsøkte å formidle.

I en tråd der temaet er høflighet, synes jeg det er underlig å skrike "bullshit" til de som svarer, selv om man ikke bare får støtteerklæringer.

Skrevet

Det kan være mange grunner til at psykologen avlyser. Jeg synes ikke dps plikter å opplyse grunnen. En kjapp beklagelse kunne de selvfølgelig ha kommet med, men det er jo i så fall primært kun en talemåte, så jeg skjønner ikke helt at du vektlegger det.

Jeg har ingen tro på at pasienter i psykiatri behandles verre enn i somatikk mht. dette.

Nei, jeg klarer heller i fatte hvorfor denne kvinnen velger opplyse oss med dette.

Hun må ha gått helt fra vettet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...