Gå til innhold

Latskap


Toga

Anbefalte innlegg

Hva er problemet da?

Hvis man sliter med å sove, så er det et problem. Hvis man har fantasier om at andre hele tiden snakker om en, så er det et problem.

Og, hvis man har lite energi, er det et problem.

Osv. osv.

Men det ligger ikke noe "bak" dette. Man er den man er, og man har bare de problemene man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Toga

    72

  • slabbedask

    13

  • Trine

    13

  • stjernestøv

    10

Mest aktive i denne tråden

Hvis man sliter med å sove, så er det et problem. Hvis man har fantasier om at andre hele tiden snakker om en, så er det et problem.

Og, hvis man har lite energi, er det et problem.

Osv. osv.

Men det ligger ikke noe "bak" dette. Man er den man er, og man har bare de problemene man har.

 

Ikke umulig at det skyldes no sykdom da. Særlig det med at andre snakker om en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig at det skyldes no sykdom da. Særlig det med at andre snakker om en.

Det vet man ikke noe om, eneste man vet om er hvilke "symptomer" man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe å gjøre, annet enn å forsøke å leve videre?

 

Behandling og/eller medisiner kan jo hjelpe. Har jeg hørt. (noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behandling og/eller medisiner kan jo hjelpe. Har jeg hørt. (noe sånt).

Medisiner kan hjelpe. Men ikke prat. Hva er vitsen med å prate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvis det ikke er sykdom, hvorfor er det så mange forskjellige folk med forskjellig bakgrunn som får samme symptomer?



Anonymous poster hash: 16cc3...5f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det ikke er sykdom, hvorfor er det så mange forskjellige folk med forskjellig bakgrunn som får samme symptomer?

Anonymous poster hash: 16cc3...5f2

 

Folk med forskjellig bakgrunn kan få like symptomer.

Folk med forskjellig bakgrunn kan få ulike symptomer.

Folk med lik bakgrunn kan få like symptomer.

Folk med lik bakgrunn kan få ulike symptomer.

 

Hvorfor har jeg fått flere ulike diagnoser? Har du noe godt svar på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Tror du man "har" sykdommer? Det gjør ikke jeg. Det er ikke sånn at det og det feiler en.

Ja, jeg tror man har sykdommer. Det finnes ulike typer sykdommer (fysisk, psykisk, psykosomatisk, osv.) og det er varierende i hvilken grad man selv kan påvirke dem.

 

Hvorfor spør du om det? Kan du utdype hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror man har sykdommer. Det finnes ulike typer sykdommer (fysisk, psykisk, psykosomatisk, osv.) og det er varierende i hvilken grad man selv kan påvirke dem.

 

Hvorfor spør du om det? Kan du utdype hva du mener?

 

Sykdommer finnes jo bare i kraft av hvordan sykdom er definert.

 

Men denne argumentasjonen er jeg altså ikke enig i, ang. psykiatri. Folk er forskjellige, så enkelt og vanskelig er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Sykdommer finnes jo bare i kraft av hvordan sykdom er definert.

 

Men denne argumentasjonen er jeg altså ikke enig i, ang. psykiatri. Folk er forskjellige, så enkelt og vanskelig er det. :)

Hmm, ja, sykdom finnes bare i kraft av hvordan sykdom er definert. Men symptomene er vel reelle nok.

Om man definerer en rekke med psykiske symptomer som en sykdom eller ikke har vel også å gjøre med hvilket funksjonsnivå personen med symptomene har. Hvordan vedkommende lever med symptomene.

 

Ellers har jeg inntrykk av at stadige nye psykiatriske diagnoser i DSM og ICD går mer og mer over i det som kan tenkes å være normale variasjoner hos oss mennesker. Robert Spitzer, som var leder for arbeidsgruppen for DSM-III har selv sagt dette angående DSM: "Ved å operasjonalisere definisjonene av sinnslidelser, samtidig som man tar lite hensyn til konteksten hvor symptomene opptrer, kan man ha sykeliggjort normale menneskelige erfaringer for et stort antall mennesker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, ja, sykdom finnes bare i kraft av hvordan sykdom er definert. Men symptomene er vel reelle nok.

Om man definerer en rekke med psykiske symptomer som en sykdom eller ikke har vel også å gjøre med hvilket funksjonsnivå personen med symptomene har. Hvordan vedkommende lever med symptomene.

 

Trekkene man kaller symptomer er reelle nok ja. :) Men jeg mener fast og bestemt man ikke kan slutte noe "mer" ut i fra disse trekkene. F.eks. "hører stemmer" => en presis biokjemisk forklaring. Er ikke medisiners høyst varierende virkning et godt argument for dette?

 

Det er dette jeg mener når jeg sier "man er bare den man er, verken mer eller mindre".

 

Ellers har jeg inntrykk av at stadige nye psykiatriske diagnoser i DSM og ICD går mer og mer over i det som kan tenkes å være normale variasjoner hos oss mennesker. Robert Spitzer, som var leder for arbeidsgruppen for DSM-III har selv sagt dette angående DSM: "Ved å operasjonalisere definisjonene av sinnslidelser, samtidig som man tar lite hensyn til konteksten hvor symptomene opptrer, kan man ha sykeliggjort normale menneskelige erfaringer for et stort antall mennesker."

 

Jeg vet ikke hva "operasjonalisere" skal bety i denne sammenheng, og jeg vet lite om diagnosesystemer fordi jeg ikke er opptatt av det, siden jeg mener det er infantilsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- De "syke" har det godt!!!

 

Jeg tror nå de fleste syke helst ville vært friske.

Anonymous poster hash: 5e642...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MENN MENN

 

BARE NOE JEG TENKTE PÅ

SÅ SÅNN ER DET MED DET

 

NOE I DEN DUREN

VI FÅR SE HVA SOM SKJER

 

VI FÅR SE

 

HM

 

OM JEG MÅ SI

 

DETTE ER KVALMENDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...