Gå til innhold

Samfunnets syn på barn

Anbefalte innlegg

I mediene de siste dagene har det vært oppslag om et lite barn som døde av meslinger i utlandet, og et lite barn i Norge som døde pga feilslått politikk.

I Norge som ellers er det stadig flere "vaksineopplyste foreldre" som lar være å vaksinere barna sine. Burde ikke slikt høre hjemme under kategorien omsorgssvikt? De setter jo sine egne barn (og andres) i stor fare. Hva med at Helsestasjoner automatisk melder til Barnevernet når de oppdager at foreldre ikke vil vaksinere barna sine? Jeg synes de bør gjøre det.

Det andre som jeg har reflektert over i det siste er sikkert noe mange ikke vil forstå. Det har med mitt (og samfunnets fåtall) syn på hva et barn er for noe. Hvor går grensen for et verdifullt liv? Inni livmoren synes barnet å være uviktig og lite eller ingenting verdt, bortsett evt. for sine egen mor. Det er hun som "eier" det, og sitter med ansvaret for om det skal leve eller dø. Og hvis moren velger å bære det frem blir det plutselig et samfunnsansvar straks det kommer utenfor livmoren. Jeg har tenkt dette i forbindelse med den store ståheien over at et 10 mnd gammelt barn døde nylig, noe som selvsagt var dypt tragisk. Men når dette barnet lå i mors liv var det ikke noe verdt for andre enn sin familie. Men straks det ble født står Helsevesenet på hodet for å redde livet til det, og hele samfunnet "gråter" med foreldrene. Ikke at det er noe feil i det, men jeg mener at et barn er verdifullt uansett om det er i eller utenfor livmoren.

Av og til får vi lese fra feks USA om mødre som blir arrestert og fengslet fordi de har tatt livet av barnet sitt rett etter fødselen. Men hvis disse kvinnene hadde tatt abort på et tidligere tidspunkt hadde ingen reagert. 

Bare noen tanker.

Anonymous poster hash: f6063...e8d
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404270-samfunnets-syn-p%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men når dette barnet lå i mors liv var det ikke noe verdt for andre enn sin familie. Men straks det ble født står Helsevesenet på hodet for å redde livet til det, og hele samfunnet "gråter" med foreldrene. Ikke at det er noe feil i det, men jeg mener at et barn er verdifullt uansett om det er i eller utenfor livmoren.

Dette er jeg ikke enig i. Som mor til to hvorav det ene barnet er hjertesykt og tante til flere hjertesyke barn kan jeg fortelle at vi i vår familie har fått massiv støtte og en drøss med undersøkelser av barnet gjennom hele svangerskapet (for min del med barn2 da det ikke ble påvist noe galt på ul med barn1 selv om det var store avvik). Så å si at barnet ikke har noen betydning for helsevesenet før det blir født, er etter min mening helt feil.

Dette er jeg ikke enig i. Som mor til to hvorav det ene barnet er hjertesykt og tante til flere hjertesyke barn kan jeg fortelle at vi i vår familie har fått massiv støtte og en drøss med undersøkelser av barnet gjennom hele svangerskapet (for min del med barn2 da det ikke ble påvist noe galt på ul med barn1 selv om det var store avvik). Så å si at barnet ikke har noen betydning for helsevesenet før det blir født, er etter min mening helt feil.

Barnet får verdi når mor gir det verdi. Når foreldre (mor) ikke vil ha barnet, betyr det selvsagt heller ikke noe for verken helsevesen eller andre. Barnets verdi og betydning er avhengig av om mor synes det har verdi og betydning. Når mor har gitt det det, utløser det en rekke rettigheter slik som feks. undersøkelser og oppfølging av fosteret/barnet. Om mor ikke vil ha barnet er det vel ingen som bryr seg.

Barnet får verdi når mor gir det verdi. Når foreldre (mor) ikke vil ha barnet, betyr det selvsagt heller ikke noe for verken helsevesen eller andre. Barnets verdi og betydning er avhengig av om mor synes det har verdi og betydning. Når mor har gitt det det, utløser det en rekke rettigheter slik som feks. undersøkelser og oppfølging av fosteret/barnet. Om mor ikke vil ha barnet er det vel ingen som bryr seg. Anonymous poster hash: f6063...e8d

Etter uke 12 stemmer ikke det.

Anonymous poster hash: 00b13...bfe

Barnet får verdi når mor gir det verdi. Når foreldre (mor) ikke vil ha barnet, betyr det selvsagt heller ikke noe for verken helsevesen eller andre. Barnets verdi og betydning er avhengig av om mor synes det har verdi og betydning. Når mor har gitt det det, utløser det en rekke rettigheter slik som feks. undersøkelser og oppfølging av fosteret/barnet. Om mor ikke vil ha barnet er det vel ingen som bryr seg.

Det er feil. Du snakker om abort, som er en lovbestemt rett som kvinner har til å selv få bestemme over sitt eget liv. La oss si du hadde gått i en av Oslos bakgater, du hadde kledd deg anstendig, alikevel dukker det opp en som finner ut at han skal voldta deg. Mener du da at det er ditt ansvar, du hadde ikke brukt tilstrekkelig "prevensjon" som å holde seg hjemme og ikke gå ut etter mørkets frambrudd? Så, som om ikke det er nok så blir du gravid med dette svinet, syns du da virkelig det er rett at du først skal bære minnet i magen i 9 mnd, før du så skal tilbringe resten av ditt liv med det?

Du overdriver ekstremt i det du skriver. Man kan ta abort fram til og med 12. svangerskapsuke, man kan ikke ta livet av fosteret dagen før det blir født.

Hvorfor er du så besatt av dette? Jorda er allerede overbefolka, det er for mange barn som ikke har et trygt og godt hjem, skal vi sørge for at det blir enda fler av dem?

Jorda er allerede overbefolka, det er for mange barn som ikke har et trygt og godt hjem, skal vi sørge for at det blir enda fler av dem?

Et paradoks, er det ikke ? I følge Al Gore er overbefolkning nummer 1 grunn til klimaforsøpling, som igjen vil forårsake store problemer for oss alle i kommende generasjoner.

Det er mulig at abortmotstand (aktiv abortmotstand) bunner ut i en genuin.. tja.... oppriktighet for å kjempe for noe man tror på, men ser man det litt i verdensperspektiv er det muligens andre saker man kan rette oppmerksomheten mot, hvis det er så at det er livet som hellighet som skal vernes. Nok av barn som allerede er født som kunne trengt en vestlig støttespiller.

Annonse

Det er feil. Du snakker om abort, som er en lovbestemt rett som kvinner har til å selv få bestemme over sitt eget liv. La oss si du hadde gått i en av Oslos bakgater, du hadde kledd deg anstendig, alikevel dukker det opp en som finner ut at han skal voldta deg. Mener du da at det er ditt ansvar, du hadde ikke brukt tilstrekkelig "prevensjon" som å holde seg hjemme og ikke gå ut etter mørkets frambrudd? Så, som om ikke det er nok så blir du gravid med dette svinet, syns du da virkelig det er rett at du først skal bære minnet i magen i 9 mnd, før du så skal tilbringe resten av ditt liv med det?

Du overdriver ekstremt i det du skriver. Man kan ta abort fram til og med 12. svangerskapsuke, man kan ikke ta livet av fosteret dagen før det blir født.

Hvorfor er du så besatt av dette? Jorda er allerede overbefolka, det er for mange barn som ikke har et trygt og godt hjem, skal vi sørge for at det blir enda fler av dem?

Ja, selvsagt snakker jeg om abort. Jeg overdriver ekstremt? Enn du da? Tror du virkelig de fleste aborter blir utført fordi moren er blitt voldtatt? Denne gruppen av abortsøkende kvinner er marginal. Besatt? Hmmm.... Merkelig hvordan DU hisser deg opp over en abortmotstander. Kanskje du er besatt? Jeg mener at en kvinne ikke bestemmer over egen kropp, men over barnets kropp når hun tar abort. Hun tar et liv. Et annet menneskes liv. Selvsagt er det også for meg forståelig at abort i enkelte tilfeller er nødvendig, men det er langt mellom de fostrene som aborteres av forståelige årsaker og de som aborteres fordi moren f.eks. ikke har brukt prevensjon. Abort som prevensjon er ikke mindre enn forkastelig. Og overbefolkning? Tja... Men burde ikke rike, vestlige, oppgående, utdannede kvinner bestrebe seg på å få flere barn egentlig? De har råd til det, og de har plass til det. Og det vil kanskje også på sikt utjevne innvandrerkvinnenes fødsler. Slik det er nå vil innvandrere og deres islamske religion bli i flertall. Deres mål er å befolke jorden og overta den. Det burde vi kjempe imot. ;)

Ja, selvsagt snakker jeg om abort. Jeg overdriver ekstremt? Enn du da? Tror du virkelig de fleste aborter blir utført fordi moren er blitt voldtatt? Denne gruppen av abortsøkende kvinner er marginal. Besatt? Hmmm.... Merkelig hvordan DU hisser deg opp over en abortmotstander. Kanskje du er besatt? Jeg mener at en kvinne ikke bestemmer over egen kropp, men over barnets kropp når hun tar abort. Hun tar et liv. Et annet menneskes liv. Selvsagt er det også for meg forståelig at abort i enkelte tilfeller er nødvendig, men det er langt mellom de fostrene som aborteres av forståelige årsaker og de som aborteres fordi moren f.eks. ikke har brukt prevensjon. Abort som prevensjon er ikke mindre enn forkastelig. Og overbefolkning? Tja... Men burde ikke rike, vestlige, oppgående, utdannede kvinner bestrebe seg på å få flere barn egentlig? De har råd til det, og de har plass til det. Og det vil kanskje også på sikt utjevne innvandrerkvinnenes fødsler. Slik det er nå vil innvandrere og deres islamske religion bli i flertall. Deres mål er å befolke jorden og overta den. Det burde vi kjempe imot. ;)

Du er vel kristen siden du har dette synet?

Du er vel kristen siden du har dette synet?

Må man nødvendigvis være kristen for å ha et slikt syn? Tror du alle abortmotstandere er kristne? Er alle abortforkjempere da antikristelige/djevelske? Jeg tror ikke det.

Må man nødvendigvis være kristen for å ha et slikt syn? Tror du alle abortmotstandere er kristne? Er alle abortforkjempere da antikristelige/djevelske? Jeg tror ikke det.

Nei, men siden du nevnte dette med muslimer også tenkte jeg på.

Du overdriver fordi du mener et barn ikke er verdt noe før det har blitt født. Dette er feil. Man kan heller ikke ta abort etter uke 12. Ikke kalles det et barn heller, men et foster, t.o.m uke 8 er det et embryo.

Også mener du at barnevernet bør kontaktes dersom foreldre ikke vil vaksinere barna sine. Er du klar over hva slags liv dette barnet vil få om barnevernet skal rive det bort fra foreldrene sine kun p.g.a en vaksine?

Er du klar over at 1 av 100 jenter som går på p-piller alikevel blir gravid? Prevensjon er ikke noen garanti for å ikke bli gravid. Det er ingen som bruker abort som prevensjon. Det er en ekstremt stor psykisk påkjenning for de fleste å ta abort. De fleste aborter er ikke pga voldtekt, jeg vet det, men hvor skal man liksom sette grensen? Skal noen få ta abort mens andre ikke skal det?

Jeg hisser meg ikke opp, jeg syns bare du er usaklig :) Du virker ekstremt amper, som om noe forferdelig har skjedd, noe du ikke vil si, så du lar det heller gå utover de som ikke er imot abort.

Så du mener at dersom man har mark i magen så skal man la den være der for ellers så tar man et liv? Man skal ikke avlive hunden sin når den er skikkelig dårlig, men heller la den lide seg igjennom en sakte død? Man skal ikke ha sex for en av sædcellene kunne blitt et barn? Man skal heller gi et barn et dårlig liv, enn å ta abort? Så lenge fosteret er i magen så er det mors liv og ikke et eget liv. Det ville ikke overlevd uten mor. Det henger fast i mor.

Hvordan vil jorda bli mindre overbefolka dersom vi får flere barn? Det er jo fullstendig ulogisk. Det er bedre da å adoptere barn. De vil jo bli oppdratt i en vestlig kultur og få et vestlig syn på verden. Alle innvandrere er heller ikke muslimer. Syns det høres ut som en fryktelig dårlig idé å få barn kun for å overgå innvandrerene. Da er det bedre å slutte å ta inn innvandrere.

Et paradoks, er det ikke ? I følge Al Gore er overbefolkning nummer 1 grunn til klimaforsøpling, som igjen vil forårsake store problemer for oss alle i kommende generasjoner.

Det er mulig at abortmotstand (aktiv abortmotstand) bunner ut i en genuin.. tja.... oppriktighet for å kjempe for noe man tror på, men ser man det litt i verdensperspektiv er det muligens andre saker man kan rette oppmerksomheten mot, hvis det er så at det er livet som hellighet som skal vernes. Nok av barn som allerede er født som kunne trengt en vestlig støttespiller.

Jeg må si meg enig med Al Gore, og deg også :)

Men burde ikke rike, vestlige, oppgående, utdannede kvinner bestrebe seg på å få flere barn egentlig? De har råd til det, og de har plass til det. Og det vil kanskje også på sikt utjevne innvandrerkvinnenes fødsler. Slik det er nå vil innvandrere og deres islamske religion bli i flertall. Deres mål er å befolke jorden og overta den. Det burde vi kjempe imot. ;)

Hvis du er kvinne foreslår jeg at du logger deg av nå og setter i gang med å bli gravid slk at du rekker å få så mange barn som mulig før du blir for gammel. Om du er mann bør du vel pelle deg ut og pule rundt og sette barn på så mange etnisk norske kvinner som mulig for å følge opp det du selv sier.

Annonse

"Jeg hisser meg ikke opp, jeg syns bare du er usaklig :) Du virker ekstremt amper, som om noe forferdelig har skjedd, noe du ikke vil si, så du lar det heller gå utover de som ikke er imot abort."

Du har rett i det. Jeg er sint inni meg, og jeg kan ikke fortelle noen hvorfor. 

Ellers sidestiller jeg ikke mark i magen med fostre. Det er tross alt forskjell på mennesker og dyr, hvor mennesker såklart er mer verdt. ;)

"Jeg hisser meg ikke opp, jeg syns bare du er usaklig :) Du virker ekstremt amper, som om noe forferdelig har skjedd, noe du ikke vil si, så du lar det heller gå utover de som ikke er imot abort."

Du har rett i det. Jeg er sint inni meg, og jeg kan ikke fortelle noen hvorfor. 

Ellers sidestiller jeg ikke mark i magen med fostre. Det er tross alt forskjell på mennesker og dyr, hvor mennesker såklart er mer verdt. ;)

Hvorfor er mennesker mer verdt? Hvilken rett har du til å bestemme det? Alle levende vesner er da like mye verdt.

Hvis du er kvinne foreslår jeg at du logger deg av nå og setter i gang med å bli gravid slk at du rekker å få så mange barn som mulig før du blir for gammel. Om du er mann bør du vel pelle deg ut og pule rundt og sette barn på så mange etnisk norske kvinner som mulig for å følge opp det du selv sier.

Du har rett, Lillemus. Faktisk en veldig god idè. Ikke bare er jeg kåt og lysten på pikk, men når sjansen også er der til å bli gravid i tillegg, så tror jeg jammen meg at jeg drar ut på byen en tur. Pikk kan man alltids få seg om man vil!

Så so long! Nå skal jeg ut å pule rundt! Gleder meg!

Du har rett, Lillemus. Faktisk en veldig god idè. Ikke bare er jeg kåt og lysten på pikk, men når sjansen også er der til å bli gravid i tillegg, så tror jeg jammen meg at jeg drar ut på byen en tur. Pikk kan man alltids få seg om man vil!

Så so long! Nå skal jeg ut å pule rundt! Gleder meg!

Syke syke menneske! God tur :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...