Gå til innhold

Om medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel.

Hvis dette med at kjemiske ting i hjernen er helt irrelevant for oppførsel, humør, osv. så hadde det ikke fantes rusmidler. Alle rusmidler påvirker kjemien i hjernen, og folk ruser seg som kjent.

Hvilke mekanismer som forårsaker psykose er godt kjent. F.eks virker et stoff som LSD, som fremkaller psykose, motsatt av antipsykotika på reseptorene i hjernen. Er ikke det et ganske godt bevis?

At SSRI ikke virker for alle derimot, er ingen hemmelighet for noen.

Skrevet

Vel.

Hvis dette med at kjemiske ting i hjernen er helt irrelevant for oppførsel, humør, osv. så hadde det ikke fantes rusmidler. Alle rusmidler påvirker kjemien i hjernen, og folk ruser seg som kjent.

Hvilke mekanismer som forårsaker psykose er godt kjent. F.eks virker et stoff som LSD, som fremkaller psykose, motsatt av antipsykotika på reseptorene i hjernen. Er ikke det et ganske godt bevis?

At SSRI ikke virker for alle derimot, er ingen hemmelighet for noen.

Poenget var vel ikke om de virket eller ikke...

Skrevet (endret)

Poenget var vel ikke om de virket eller ikke...

Hvis 99.999 leger sier at det ikke er farlig, og 1 lege sier at det er farlig, hvorfor vektlegger du denne ene så mye høyere enn de 99.999 andre?

Kanskje medisiner for noen er litt farlige, men ubehandlet schizofreni er livsfarlig for veldig mange.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Hvis 99.999 leger sier at det ikke er farlig, og 1 lege sier at det er farlig, hvorfor vektlegger du denne ene så mye høyere enn de 99.999 andre?

Kanskje medisiner for noen er litt farlige, men ubehandlet schizofreni er livsfarlig for veldig mange.

Hvorfor er det livsfarlig?

Er sikkert mer en en lege som sier medisinene er farlige.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ca 25.000 leger i Norge. I Norge bor det ca 5 mill mennesker. Så kan du regne ut hvor mange det finnes i den vestlige verden.

At det blant disse finnes en andel som har forvillet seg inn i politiske, religiøse eller andre ideologiske grupper der ideologi overskygger fagighet og vitenskapelighet, må en forvente.

Når en av disse lager artikler som linket ovenfor, får de en oppmerksomhet som for meg er uforståelig.

Jeg oppfatter innholdet som svært nære opp til "tull".

Skrevet (endret)

Det finnes ca 25.000 leger i Norge. I Norge bor det ca 5 mill mennesker. Så kan du regne ut hvor mange det finnes i den vestlige verden.

At det blant disse finnes en andel som har forvillet seg inn i politiske, religiøse eller andre ideologiske grupper der ideologi overskygger fagighet og vitenskapelighet, må en forvente.

Når en av disse lager artikler som linket ovenfor, får de en oppmerksomhet som for meg er uforståelig.

Jeg ser ikke helt hva jeg skulle dø 20 år for tidlig AV, ved å bruke antipsykotika.

Kolesterolet mitt er greit nok (det har ikke blitt verre av Zeldox selv om det arvelig er litt for høyt, mellom 5 og 6), blodtrykket mitt er fint, ikke får man kreft av å bruke AP og lever/nyrefunksjon er god både med og uten AP.

Dette kunne kanskje denne legen som skrev artikkelen svart på :-)

Det eneste jeg uroer meg litt for er tardiv dyskinesi, men det er jo i såfall ikke dødelig.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Nære opp til tull...okay. Men det er jo rett at det er vanskelig å slutte på medisiner, farlig å slutte brått skriver han. Alle advarer jo mot å slutte brått...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...