Gå til innhold

Jeg var ikke slik før jeg ble syk og begynte på medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men du ønsker fortsatt ikke å foreta deg noe mer aktivt altså? Som å kreve å få bytte behandler? Om du fikk velge, ville du fortsette å spørre samme spørsmål her år etter år, og så skulle alle  helst svare at ja, du bør kutte ut medinsiner?  Anonymous poster hash: 9347b...f73

Jeg lurer mer og mer på hvordan dere ser på meg. Jeg har aldri ønsket at noen skriver at jeg skal kutte ut alle medisiner, selv om jeg tar opp et spørsmål om medisinene kan være årsaken til en del av problemene.

Jeg forstår at å skrive om det jeg sliter med psykisk gjør at enkelte mister respekten for meg.

Hvis innleggene mine plager dere, hvorfor leser dere de da?

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

13

• XbellaX

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg forstod NHD tror jeg har trekk av EUPF.  Jeg har jo selv sagt at jeg kjenner meg igjen i hvordan de med EUPF har det inni seg.  Men jeg kjenner meg ikke igjen i adferden til mange med EUPF.  Jeg er heller motsatt i mange ting.  

Jeg har forstått at EUPF skyldes umodenhet.  Da får jeg ikke dette til å stemme med at jeg var så gammel når problemene begynte.  Jeg har bare tenkt mer og mer på om det er medisinene som har endret tankemåten min.  Reaksjonene mine. Personligheten min. Troen min.  Drømmene mine. Hjernen min. Viljen min. Uroen.  Jeg har nok alltid vært sårbar av natur.  Men mye av det andre forstår jeg ikke hva er.  Føler ikke det er meg.  Det skremmer meg og gjør meg usikker. Jeg prøver så godt jeg kan å være den gamle meg på utsiden.  

Er det andre som har merket at de har forandret seg så mye av medisinene?

Jeg vil foreslå at du forsøker å vende blikket i en litt annen retning en periode og forsøker å bli kvitt noe av all grublingen ved hjelp av denne boken: http://www.adlibris.com/no/bok/mindfulness-en-vei-ut-av-depresjon-og-nedstemthet-9788282200189  Det er godt dokumentert gjennom forskning at deltagelse i en slikt 8 ukers program, kan medføre en redusert tendens til å ende opp i de samme tankesporene gang på gang.  Du må i så fall sette av ca en time daglig, 6 dager i uken, i 8 uker.

Skrevet

"Jeg tror ikke jeg tolker alt i verste mening." I mine øyne tolker du nesten alt negativ og/eller som kritikk av deg som person. Du har uten tvil mye å bidra med, jeg skulle bare ønske du kunne få opp øynene dine litt.

"Jeg går ut fra at jeg fremdeles kan svare andre, skrive om mestring og fremgang." Du skriver om det du selv ønsker å skrive om, vanlige retningslinjer gjelder for oss alle

"Men det jeg har slitt med i mange år, og alt som rører seg i hodet, usikkerheten min, alt jeg har behov for å skrive om og som jeg ikke kan snakke med andre om. Det har jeg skrevet nok om." - Jeg synes ikke du har skrevet nok om det, jeg synes derimot fokuset ditt bør forandres på. 

"Jeg har gjort mange forsøk på handling." Det tror jeg deg absolutt på. Mange i din situasjon har forsøkt alt, få i denne gruppen har derimot holdt på med tiltakene over lengre tid.  

"Dessverre klarer vi ikke alle å komme ut av det." Det er heller ikke det som er poenget. Selvsagt vil jeg du skal komme ut av det og få et bedre liv men det er altså ikke det dette dreier seg om. 

"Glad jeg har holdt alt for meg selv i RL. Da blir jeg sett annerledes på enn jeg gjør her som jeg har utlevert meg." -Du må mer enn gjerne fortsette med samme negative holdning om du ønsker det. Denne typen gangsyn vil holde deg på samme sted med de samme plagene resten av livet. Eller, du kan bruke dette til å gjøre noe annerledes med livet ditt og situasjonen din.  Det er ene og alene opp til deg.

Skrevet

Jeg vil foreslå at du forsøker å vende blikket i en litt annen retning en periode og forsøker å bli kvitt noe av all grublingen ved hjelp av denne boken: http://www.adlibris.com/no/bok/mindfulness-en-vei-ut-av-depresjon-og-nedstemthet-9788282200189  Det er godt dokumentert gjennom forskning at deltagelse i en slikt 8 ukers program, kan medføre en redusert tendens til å ende opp i de samme tankesporene gang på gang.  Du må i så fall sette av ca en time daglig, 6 dager i uken, i 8 uker.

Jeg vet ikke helt. Har vel mer eller mindre gitt opp all psykiatri. Jeg har aller mest lyst til å kutte alt for å se om jeg finner den jeg var.

Skrevet

Jeg vet ikke helt. Har vel mer eller mindre gitt opp all psykiatri. Jeg har aller mest lyst til å kutte alt for å se om jeg finner den jeg var.

Du har absolutt intet å tape på å gjøre et seriøst forsøk på MBCT. Du kan gjøre det ved hjelp av boken + medfølgende lydfiler. Det krever kun selvdisiplin og vilje til å bruke ca 8 x 6 timer på øvelsene og noe tid på lesing.

Skrevet

Du har absolutt intet å tape på å gjøre et seriøst forsøk på MBCT. Du kan gjøre det ved hjelp av boken + medfølgende lydfiler. Det krever kun selvdisiplin og vilje til å bruke ca 8 x 6 timer på øvelsene og noe tid på lesing.

Jeg klarer ikke å lese en bok lenger. Begynte på en for et par mnd siden som jeg ikke har klart å lese ferdig.

Skrevet

Jeg klarer ikke å lese en bok lenger. Begynte på en for et par mnd siden som jeg ikke har klart å lese ferdig.

Du vil garantert klare å lese en bok av denne typen. Den er skrevet nettopp for mennesker som sliter med depresjon og angst, og du trenger ikke lese så mye før du kan gå i gang med øvelsene.

Hovedpoenget er ikke å forstå innholdet i boken, hovedpoenget er å gjennomføre treningsprogrammet den gjør rede for.

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor du ikke griper en mulighet som dette. Dette er noe du kan gjøre uten å gjøre noe med medisineringen din, metoden fungerer like godt for folk som bruker medisiner og de som ikke gjør det. Du trenger ikke å mase på psykiateren din om å få hyppigere timer eller finne en nye terapeut. Du trenger bare å forplikte deg til å bruke en time daglig på disse øvelsene, men det er viktig at treningsprogrammet gjennomføres fullt ut.

Skrevet

Da bør du skifte lege. Han/hun er sikkert kompetent, men så lenge du ikke får nok tid der, er han/hun tydeligvis ikke rett for deg. 

Kan du skrive et brev med en del punkter du vil ta opp og ha med neste gang?

Jeg har gjort det siste du skriver til psykiateren. Det har ingen hensikt å skifte lege.

Skrevet

Du vil garantert klare å lese en bok av denne typen. Den er skrevet nettopp for mennesker som sliter med depresjon og angst, og du trenger ikke lese så mye før du kan gå i gang med øvelsene.

Hovedpoenget er ikke å forstå innholdet i boken, hovedpoenget er å gjennomføre treningsprogrammet den gjør rede for.

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor du ikke griper en mulighet som dette. Dette er noe du kan gjøre uten å gjøre noe med medisineringen din, metoden fungerer like godt for folk som bruker medisiner og de som ikke gjør det. Du trenger ikke å mase på psykiateren din om å få hyppigere timer eller finne en nye terapeut. Du trenger bare å forplikte deg til å bruke en time daglig på disse øvelsene, men det er viktig at treningsprogrammet gjennomføres fullt ut.

Jeg vet jeg ikke hadde klart å gjennomføre det nå. Det kreves nok litt motivasjon også, og akkurat nå klarer jeg ikke å hente frem motivasjon. Ikke kritiser meg for det. Nå har jeg mest gitt opp og vil bort fra alt.

Skrevet

Jeg vet jeg ikke hadde klart å gjennomføre det nå. Det kreves nok litt motivasjon også, og akkurat nå klarer jeg ikke å hente frem motivasjon. Ikke kritiser meg for det. Nå har jeg mest gitt opp og vil bort fra alt.

For ikke lenge siden laget du en tråd om at du var frisk, svinger det så mye?

Skrevet

Det er få, om ingen, som kritiserer deg. Det er din tolkning av det som skrives som gjør at det føles slik. Om du hadde klappet igjen PC'en og brukt denne tiden på noe helt annet hadde du trolig hatt det langt bedre. Du ville i hvertfall vært spart for tilbakemeldinger du ikke ønsker eller anser har noen verdi for deg og som igjen stjeler din tid i tanker og den tiden du bruker på å forsvare deg mot dem. Med andre ord, mindre å føle noe rundt og om - mer tid til annet. 

Anonymous poster hash: 96537...4f7

Skrevet

For ikke lenge siden laget du en tråd om at du var frisk, svinger det så mye?

Hva er egentlig frisk og hva er syk? Så lenge jeg fungerer på jobb og hjemme.  Kan ha det kjekt innimellom, så  kan jeg ikke si jeg er syk.  Men det er mye som er langt fra slik det skal være.

Skrevet

Det er få, om ingen, som kritiserer deg. Det er din tolkning av det som skrives som gjør at det føles slik. Om du hadde klappet igjen PC'en og brukt denne tiden på noe helt annet hadde du trolig hatt det langt bedre. Du ville i hvertfall vært spart for tilbakemeldinger du ikke ønsker eller anser har noen verdi for deg og som igjen stjeler din tid i tanker og den tiden du bruker på å forsvare deg mot dem. Med andre ord, mindre å føle noe rundt og om - mer tid til annet. 

Jeg har prøvd å lese bøker og jeg har prøvd å se filmer for å få tankene bort.  Men jeg klarer ikke å konsentrere meg.

Skrevet

Men ser du ikke det absurde i at det eneste du ønsker å endre -  i ulike retninger - er medisinene dine. Du avviser de fleste andre forslag. Det treningsprogrammet jeg foreslo, krever en time daglig. Du har sannsynligvis en time tilgjengelig, og da trenger du bare å sørge for å gjennomføre de anbefalte øvelsene hver dag. Du risikerer å få det vesentlig bedre dersom du gjennomfører.

Skrevet

Men ser du ikke det absurde i at det eneste du ønsker å endre -  i ulike retninger - er medisinene dine. Du avviser de fleste andre forslag. Det treningsprogrammet jeg foreslo, krever en time daglig. Du har sannsynligvis en time tilgjengelig, og da trenger du bare å sørge for å gjennomføre de anbefalte øvelsene hver dag. Du risikerer å få det vesentlig bedre dersom du gjennomfører.

Det er sikkert ufornuftig, men jeg orker det bare ikke akkurat nå.  Litt motivasjon kreves det når du skal sitte å gjøre øvelser 1 time hver dag som jeg ikke har ro til å gjennomføre. Men jeg skal se mer på det.

Skrevet

Du har altså prøvd 2 ulike ting og klarer ikke å konsentrere deg. Hva med å prøve en tredje ting, en fjerde osv. Til du faktisk finner noe som bidrar til en bedre hverdag for deg? Hva stopper deg? Har du ikke armer og ben? Har du ikke et fungerende hode? 

Gjør et valg! Velger du det samme som til nå så vet du hva du får. Da må du slå deg til ro med det. Slutte å skrive om tanker rundt medsinering, slutte å skrive innlegg hvor du lufter tanker det ikke finnes noe svar på. For du har uansett ikke tenkt til å gjøre for å gå fra tanker til handling og med det får det du har hatt de siste 10 årene.

Gjør du andre valg, kan det hende du får noe helt annet. Det behøver ikke bety at alt du gjør et valg om å gjøre/tenke betyr umiddelbar "suksess", men du får uansett noe annet. Og DET tror jeg du hadde hatt det bedre med enn den tilværelsen du har nå.

Skrevet

Du har altså prøvd 2 ulike ting og klarer ikke å konsentrere deg. Hva med å prøve en tredje ting, en fjerde osv. Til du faktisk finner noe som bidrar til en bedre hverdag for deg? Hva stopper deg? Har du ikke armer og ben? Har du ikke et fungerende hode?  Gjør et valg! Velger du det samme som til nå så vet du hva du får. Da må du slå deg til ro med det. Slutte å skrive om tanker rundt medsinering, slutte å skrive innlegg hvor du lufter tanker det ikke finnes noe svar på. For du har uansett ikke tenkt til å gjøre for å gå fra tanker til handling og med det får det du har hatt de siste 10 årene. Gjør du andre valg, kan det hende du får noe helt annet. Det behøver ikke bety at alt du gjør et valg om å gjøre/tenke betyr umiddelbar "suksess", men du får uansett noe annet. Og DET tror jeg du hadde hatt det bedre med enn den tilværelsen du har nå. Anonymous poster hash: 96537...4f7

Jeg gjør andre ting. Jeg går på jobb. Jeg går turer til fjells. Jeg går på besøk og jeg har besøk. Jeg baker og jeg gjør husarbeid. + mye mer.

Skrevet

Jeg gjør andre ting. Jeg går på jobb. Jeg går turer til fjells. Jeg går på besøk og jeg har besøk. Jeg baker og jeg gjør husarbeid. + mye mer.

Så hva er ditt egentlige problem?

Skrevet

Så hva er ditt egentlige problem? Anonymous poster hash: 96537...4f7

Hvis du ikke har forstått noe etter alt jeg har skrevet så har det lite hensikt å forklare mer. Men det er mulig å slite selv om en prøver å gjøre alt en bør gjøre også.

Skrevet

Så var det dette med å tolke at i verste mening igjen :-)

Jeg skal gjøre et nytt forsøk. 

Det hjelper ikke din tilstand noe å poste samme type spørsmål uke etter uke, år etter år. Dersom du ønsker å bli bedre må du også handle annerledes.

Enig. "eller" må endre retning/handle amnerledes.

Var selv fastlåst i lang tid og kom ingen vei før retningen ble endret. Men hun må ønske det selv, ingen her kan tvinge henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...