Gå til innhold

Er dette hypomani, NHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opplevd tre depresjoner, hvorav en alvorlig. Om det ikke var total funksjonssvikt, så det var det meget nærme.

Jeg har også opplevd noen solide oppturer i løpet av livet. Jeg kommer på tre som utmerker seg. Under disse oppturene hadde jeg noe nedsatt behov for søvn og svært mye energi (daglige treningsøkter). Jeg opplevde blant annet dette:

Markert mindre sky

Svært godt humør

Flørtet mye, nesten sjekkeekspert

Veldig sosial, på leting etter fest hele tiden

Sterk seksualdrift

Veldig pratsom (overfamiliær)

Svært fokusert

Større tro på egen attraktivitet enn vanlig

Partyløve

Større inntak av alkohol og lettere tilbøyelig til å prøve rusmidler

Småhissig og lett å fyre opp

Gikk inn i konfrontasjoner der jeg før backet ut

Opplevelse av skjerpede sanser og kognitive evner

Svært målrettet i tankegangen

Større arbeidskapasitet

Kan dette være hypomani? Hvis jeg ser strengt på det hadde ikke oppturen noen uheldige konsekvenser utover å bli stemplet som rundbrenner og cocky. Det skal sies at atferden, som varte i 2,5-3 måneder, ble lagt merke til av andre og kommentert. Det var en oppfatning av at jeg var litt ulik meg. 

Jeg spør fordi jeg vurderer å la meg utrede for en stemningslidelse.

Anonymous poster hash: c6879...fde
Skrevet

Jeg har opplevd tre depresjoner, hvorav en alvorlig. Om det ikke var total funksjonssvikt, så det var det meget nærme.

Jeg har også opplevd noen solide oppturer i løpet av livet. Jeg kommer på tre som utmerker seg. Under disse oppturene hadde jeg noe nedsatt behov for søvn og svært mye energi (daglige treningsøkter). Jeg opplevde blant annet dette:

Markert mindre sky

Svært godt humør

Sterk seksualdrift

Svært fokusert

Partyløve

Større arbeidskapasitet

Kan dette være hypomani? Hvis jeg ser strengt på det hadde ikke oppturen noen uheldige konsekvenser utover å bli stemplet som rundbrenner og cocky. Det skal sies at atferden, som varte i 2,5-3 måneder, ble lagt merke til av andre og kommentert. Det var en oppfatning av at jeg var litt ulik meg. 

Jeg er ikke NHD, men jeg kjenner meg igjen i nesten alle symptomene du lister opp, og jeg mistenker en bipolar 2 lidelse. Jeg synes du bør la deg utrede. 

Anonymous poster hash: b1940...6d4

Skrevet

Jeg er ikke NHD, men jeg kjenner meg igjen i nesten alle symptomene du lister opp, og jeg mistenker en bipolar 2 lidelse. Jeg synes du bør la deg utrede. 

Kan det være en bipolarspekterlidelse når oppturene strengt tatt ikke er så voldsomme at de medfører faktisk funksjonstap?

Skrevet

Markert mindre sky

Svært godt humør

Sterk seksualdrift

Svært fokusert

Partyløve

Større arbeidskapasitet

Jeg er heller ikke NHD, men er ikke dette bipolar lidelse "etter læreboka"?

Personlig ville jeg utvilsomt latt meg utrede for stemningslidelse hvis jeg var deg.

Hypomani trenger ikke føre til funksjonstap. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er helt sikkert hypomani. Dermed er diagnosen BP2 klar.

Håper du får god behandling :-)

Skrevet

Dette er helt sikkert hypomani. Dermed er diagnosen BP2 klar.

Håper du får god behandling :-)

Må si jeg er noe overrasket. Man kan altså bli diagnostisert med bipolar lidelse til tross for at oppturene ikke medfører noen ulemper av særlig betydning? Jeg trodde det måtte være sykelig i begge ender av stemningene.

Skrevet

Må si jeg er noe overrasket. Man kan altså bli diagnostisert med bipolar lidelse til tross for at oppturene ikke medfører noen ulemper av særlig betydning? Jeg trodde det måtte være sykelig i begge ender av stemningene.

Da får du lese litt mer om hypomani :-)

Skrevet

Det finnes en god del bipolare som gjerne kan tenke seg å beholde hypomaniene og kun bli kvitt depresjonene.

Skrevet

Jeg lengter etter hypomanien :-/

Skrevet

Da får du lese litt mer om hypomani :-)

Mye passer svært godt. Jeg visste ikke at hypomanien var såpass mye mildere enn mani. Da skal jeg gå til legen.

Takk for gode svar.

Skrevet

Det finnes en god del bipolare som gjerne kan tenke seg å beholde hypomaniene og kun bli kvitt depresjonene.

Der har du i så fall meg.

Skrevet (endret)

Dette har vært meg i ungdomsårene. Drakk, festet, prøvde rusmidler hadde masse og ukritisk sex, festen tok aldri slutt og likevel kombinerte jeg det med skole og gikk ut med ok karakterer. Jeg flyktet fra det vanskelige og har ikke diagnosenhypomani. Så her et vel flere forklaringer ut ifra kontekst?

Endret av Tusset
Skrevet

Etter å ha lest mer om hypomani, må jeg legge til at jeg har periodevis i ungdomsårene hatt flere av symptomene, skiftet hårfarge, ukritisk pengebruk tenkt at jeg kan takle alt. Og utfordret skjebnen ved å gjøre svært risikable ting som kunne ha ført til at jeg døde. Men såvidt jeg har forstått er denne typen oppførsel også forenelig med min diagnose: komplekse traumer og selv om vi har en fagperson blant oss.. Så tror jeg ikke at han er kvalifisert til å gi diagnoser ut ifra et foruminnlegg. Så: kontakt legen din og få hjelp til å få svar på spørsmålene dine. Uten å ta en diagnose for gitt.

Skrevet

Selvsagt må personen oppsøke sin fastlege. En diagnose fra meg her på nett forandrer ingenting.

Skrevet

Etter å ha lest mer om hypomani, må jeg legge til at jeg har periodevis i ungdomsårene hatt flere av symptomene, skiftet hårfarge, ukritisk pengebruk tenkt at jeg kan takle alt. Og utfordret skjebnen ved å gjøre svært risikable ting som kunne ha ført til at jeg døde. Men såvidt jeg har forstått er denne typen oppførsel også forenelig med min diagnose: komplekse traumer og selv om vi har en fagperson blant oss.. Så tror jeg ikke at han er kvalifisert til å gi diagnoser ut ifra et foruminnlegg. Så: kontakt legen din og få hjelp til å få svar på spørsmålene dine. Uten å ta en diagnose for gitt.

Om en leser summen av de symptomer TS lister opp, er det åpenbart at dette er hypomani og ikke har noe som helst med komplekse traumer å gjøre.

Skrevet

Om en leser summen av de symptomer TS lister opp, er det åpenbart at dette er hypomani og ikke har noe som helst med komplekse traumer å gjøre.

Ja, jeg kom ikke med en diagnose, det var liksom hele poenget mitt. Men derimot mine erfaringer satt i sammenheng med påstanden om at en del av symptomene kan ligne på på andre typer symptom, som i mitt tilfelle. Og at når en ramser opp 15 symptom på hypomani en tror en har. Så har en ramset opp 15 symptom en tror en har..  Og at det ikke automatisk betyr at en har en diagnose selv om en psykiatiker bekrefter at de 15 symptomene er symptom på hypomani. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...