Gå til innhold

NHD og andre: tror dere noen vil ansette en som har vært psykisk syk i 15 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

? Hvis jeg nå kontakter NAV, tror dere de vil hjelpe meg? Har funnet en ett-årig utdannelse som kanskje kan være relevant i forhold til det jeg kan klare. Med den lille uføretrygden jeg har blir det veldig vanskelig med studielån i tillegg. Har noen prøvd å få støtte av NAV til dette? De er vel interessert i å få folk ut i arbeid?

Eller vil de tenke, hva er vitsen? Hvem vil ansette en som har vært syk så lenge? Et hull i CV'n på 15 år er jo et ganske stooort hull...

Anonymous poster hash: ed4d0...6fe

Skrevet

Det er umulig å svare generelt på det spørsmålet. Det kommer så veldig an på hvilken jobb det er snakk om.

Et spørsmål jeg imidlertid vil stille: Siden du har vært 15 år ute av arbeidslivet, har du nå blitt såpass frisk av din tilstand at du evner å jobbe? Jeg vil tro at en arbeidsgiver stiller spørsmålet "hva er det som har gjort at du nå mener du har arbeidsevne?" og eventuelt "hvordan forhindre at du må ut av arbeidslivet igjen?"

Skrevet

Om du får uføretrygd så er det vel ingen som tar fra deg den om du begynner på skole?

Gjest Gargamel
Skrevet

? Hvis jeg nå kontakter NAV, tror dere de vil hjelpe meg? Har funnet en ett-årig utdannelse som kanskje kan være relevant i forhold til det jeg kan klare. Med den lille uføretrygden jeg har blir det veldig vanskelig med studielån i tillegg. Har noen prøvd å få støtte av NAV til dette? De er vel interessert i å få folk ut i arbeid?

Eller vil de tenke, hva er vitsen? Hvem vil ansette en som har vært syk så lenge? Et hull i CV'n på 15 år er jo et ganske stooort hull...

Jeg har ansatt en med stort hull i CV'en pga psykisk sykdom. Han la frem historien ganske greit og hadde en klar mening om hva som måtte til av tilrettelegging for å unngå at det skjedde igjen.  Dette ble ikke en stor del av intervjuet., og han har fungert supert i mange år.

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med saksbehandler på NAV om dette.

Ikke se bort fra at nav lar deg gjøre dette :)

Min erfaring er at jeg fikk dekket kurs til nesten 30 000,- (yrket mitt nå), og deretter hjelp i form av at de bl.a betalte meg lønn under praksis der jeg ønsket å jobbe, og videre gikk de inn med lønnstilskudd.

Det du etter min mening må gjøre, er å vise fremtidig arbeidsgiver hva du er god for under en slik praksisplass. Da vil du se om de er villige til å satse videre på deg.

Dere kan jo også inngå avtaler der du får tid på deg og viser at du er stabil i en lengre periode som er rimelig for både deg og arbeidsgiver og der du får lønn fra NAV.

La dem få sjansen til å se hva du er god for samtidig som også arbeidsgiver har sikkerhet i form av prøvetid og ikke vikariat eller fast ansettelse. Under denne tiden kan du finne ut mye.

Det var iallefall slik jeg (og NAV og arbeidsgiver der jeg ønsket å jobbe) gjorde det. Jeg har vært stabil der i 8 år.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En arbeidsgiver ansetter en person for å få en jobb gjort. Kan du overbevise om at du kan gjøre jobben, får du jobb. Du er sikkert ferdig med svangerskap/pappapermisjoner  og kanskje også syke barn. Det teller til din fordel.

AnonymBruker
Skrevet

En arbeidsgiver ansetter en person for å få en jobb gjort. Kan du overbevise om at du kan gjøre jobben, får du jobb. Du er sikkert ferdig med svangerskap/pappapermisjoner  og kanskje også syke barn. Det teller til din fordel.

Hvor har du vært de siste 50 årene med forskning på samfunnet? Dette er virkelig en sannhet med modifikasjoner. Jeg synes man heller skal realitetsorientere litt her. Ja, du kan få jobb med 15 års pause fra arbeidslivet pga psykisk sykdom, men det kan godt bli relativt vanskelig. Man bør tenke gjennom intervjusituasjonen grundig og gjerne etterspørre god og tett oppfølging fra NAV. 

Anonymous poster hash: 1a359...d33

Skrevet

Ingen kan nekte for at du prinsipielt har rett i dette.

Imidlertid må vi også kalkulere sannsynligheten for at jobben ikke blir gjort. Og her er vi inne på en prinsipielt veldig viktig diskusjon.

Det er vanskelig å ansette noen i Norge fordi konsekvensene av en feilansettelse er så enorme. Fordi vi har et så sterkt oppsigelsesvern og så sterke rettigheter for arbeidstakere i Norge, så er dette med på å holde veldig mange utenfor arbeidslivet, fordi man er redde for å ansette dem. LO m./flere sparker seg selv egentlig i baken. Er det lett å si opp noen, er det også lett å ansette noen. Jeg sier ikke at vi skal ruinere vernet av arbeidstakere, men slik det er i dag er konsekvensene ved å gjøre en feilansettelse så store at mange kvier seg for å ansette. Det går ut over de svakeste - de som kunne fått en jobb og gjort den bra.

AnonymBruker
Skrevet

? Hvis jeg nå kontakter NAV, tror dere de vil hjelpe meg? 

Da må du ordne opp selv. NAV prioriterer ikke folk på uføre.

Anonymous poster hash: 2d451...f82

AnonymBruker
Skrevet

Det går ut over de svakeste - de som kunne fått en jobb og gjort den bra.

Det kan hende. Man da er andre som ikke får jobb. Forslaget ditt skaper ikke flere jobber.

Anonymous poster hash: 2d451...f82

Skrevet

Du stiller to litt ulike spørsmål, slik jeg forstår deg. Det ene er hvorvidt du kan få nav til å betale for en ettårig utdanning som muligens kan gi deg jobb i fremtiden, og det andre er hvorvidt det er realistisk at du kan få jobb etter å ha vært ute av arbeidslivet i 15 år. Hvorvidt du kan få nav med på å dekke utgiftene til utdannelse, vil ha sammenheng med hvor realistisk det er at du vil komme ut i arbeid etter endt utdannelse. Du trenger derfor å kunne sannsynliggjøre at det er svært sannsynlig at du kommer i jobb, så kanskje må du gjøre konkrete undersøkelser på arbeidsmarkedet der du bor for å få til dette.

Nav er mindre villige til å dekke utdanning når folk allerede er uføretrygdet enn hva de gjør for folk som nylig har fått behov for hjelp.

Skrevet

I tillegg til det frosken sier, ikke ta nei for et nei i denne sammenhengen, jeg har sett NAV snu etter en velbegrunnet uformell (ja faktisk) klage på vedtak. 

Det jeg ser på som et større problem er et hull på 15 år. Du må redgjøre for hullet på en udramatisk og forklarende måte uten å "greie ut om" på flere sider, vil råde deg til å få hjelp til å lage en plettfri CV. NAV har "undergrupper" som jobber med dette. Du bør også vurdere å få hjelp a NAV til arbeidspraksis mens du studerer så sant du har mulighet. Forhør deg om det er mulig med noen timer/dager (alt ettersom hva du klarer), aller helst innen relevant område. NAV har i flere byer god kontakt med bedrifter som kan gi deg en fot i døren, resten blir opp til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...