Gå til innhold

NHD: Livsråd...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne lære av hvordan du håndterer situasjoner, så jeg kan bli bedre til det.

- Hvis du har noen i familie eller omgangskrets som kronisk underkjenner din faglige kompetanse... Hvordan håndterer du det, hvis du opplever det respektløst, kjenner at du begynner å bli provosert og får lyst til å markere deg selv? F.eks. hvis det var en med langt mindre kompetanse som uttalte seg skråsikkert på en måte som sprer dumskap til resten av gruppen, og opptrådte belærende ovenfor deg i f.eks. det faget du er spesialisert i, basert på at vedkommende selv er nyutdannet på høyskolenivå og har hatt 5 ukers praksis innen ditt felt?

- Hva hvis du hadde vært dame, og så hadde du kommet i en situasjon hvor andre damer hadde vært nedlatende til deg og prøver å skvise deg ut. De fleste andre i gjengen er hyggelig, men en liker deg ikke og demonstrerer det tydelig. De sosiale kodene i gjengen er sånn at man ikke skal konfrontere. Hva gjør du?

Beklager at jeg spør om slike ting, men jeg fikk ikke så mye fornuftig veiledning som barn, og er ikke så flink til å tenke meg frem til ting selv. Vil bli bedre til å håndtere slike situasjoner og hevde meg selv på en hensiktsmessig og sosialt smidig måte, og ikke bare kutte ut alle jeg får en dårlig følelse av.

Anonymous poster hash: 17d10...ecd
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Interessant, men vanskelig. Vanskelig fordi du utelukker konfrontasjon

Så blir spørsmålet hvor terskelen for å kalle det konfrontasjon er.

Jeg opplever dette ganske ofte - ikke at folk nedvurderer meg, men at de uttaler seg ganske friskt og bastant om ting som jeg kan mye bedre og som de selv tydeligvis ikke har særlig peiling på. Jfr dette forum.

Laveste konfliktnivå er å ikke si noe som helst. Vanligvis avslører vedkommende seg selv. Publikum/de andre skjønner vanligvis mer enn du tror. Hvis jeg som amatør legger ut i store vendinger om værvarsel med en anerkjent meteorolog i rommet, så dummer jeg meg ut.

Neste nivå er å blande seg inn og si at det er ulike meninger om dette innen faget. Noen ser det slik som deg, men mange andre ser det slik.. osv.  Dette er kanskje et akseptabelt konfrontasjonsnivå.

Hvis vedkommende fortsatt står på sitt, kan du jo prøve denne: "Da synes jeg du skal spørre noen erfarne i faget neste gang du treffer noen."

Det kan trappes videre opp, og jeg kan fortsette om du ønsker det.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg suger det til meg! :)

Ja, vil gjerne at du fortsetter... og gjerne noen tips angående mitt tredje avsnitt også! :)

Anonymous poster hash: 17d10...ecd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...