Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/livsstil/slik-tvinger-du-hjernen-til-a-sove-bedre-1.12228821

Høres lovende ut at 8/10 lykkes, av de som har viljestyrke, for de med viljestyrke...

Så kan de ressurssterke bli mer ressurssterke, 

Er det bra med enda større forskjeller mellom de vellykkende og taperne?  :P

"Du skal stå opp igjen hvis du ikke har sovna innen ett kvarter."

Da kommer man jo aldri til å få sove...

Skrevet

Da kommer man jo aldri til å få sove...

Det tenkte jeg også.

Skrevet

Jeg har litt problemer med å sove selv, og tror absolutt metoden kan ha noe for seg.

Men orker ikke prøve den akkurat nå ;).

Skrevet

Søvnrestriksjon er det verste tiltaket jeg noen gang har prøvd for søvnproblemer. Har skjønt at det fungerer for veldig mange, men for meg har det stikk motsatt effekt. Jo mer jeg tvinger kroppen til å være våken, desto mindre får jeg sove neste natt. Konseptet med søvnrestriksjon er jo at man skal bygge opp et "søvntrykk" over tid slik at man til slutt tvinger kroppen til å sove når man skal. For meg personlig er dette bare vås, det fungerer helt mot sin hensikt. Økt søvntrykk kan i noen tilfeller forkorte innsovningstiden, men søvnlengden blir mye mindre, og jeg våkner alltid etter 4 timer uten å  få sove mer. En gang var jeg våken i nærmere 72 timer i strekk (ufrivillig pga lang utenlandsreise med store flyforsinkelser) og det føltes som jeg holdt på å dø av utmattelse. Da jeg endelig var framme på hotellet og fikk sovnet våkna jeg likevel etter nøyaktig 4 timer og fikk ikke sove mer.

Når jeg har prøvd å kjøre lengre perioder med frivillig søvnrestriksjon har resultatet vært det samme, og det fungerer ikke uansett hvor mye jeg vil.

Men for all del, flott at det fungerer for så mange! (Med en bitter undertone for at det ikke fungerer på mitt usedvanlig dårlige sovehjerte :))

Skrevet

Denne metoden er rene torturen!

Etter noen dager holdt det på å klikke helt for meg.

Tror man må være  v e l d i g  sterk for å holde ut dette.

Helst burde man vel vært innlagt et sted og være under oppsyn skal man forsøke denne metoden.

Mener å ha hørt at søvnrestriksjon var en torturmetode KGB brukte på politiske fanger i Sovjetunionen helt til de kolapset og tilstod hva det måtte være.

Det må finnes andre medikamentfrie metoder som kan løse søvnproblemer.

Gjest Ladytron
Skrevet

Tror ikke jeg hadde klart det. Kanskje hvis jeg kunne stå opp fast kl. 12.00 både i helger og på hverdager ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...