Gå til innhold

NHD: Økt puls / hjertebank av Effexor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte med Effexor i midten av januar. Hadde 1 uke med 37.5 mg før jeg gikk opp til 75mg. Jeg føler at jeg tolererer medisinen bra, men en stund etter jeg gikk opp til 75mg begynte jeg å merke en tendens til økt hvilepuls. Dette skjer særlig om natten og jeg våkner flere ganger av kraftig hjertebank og sliter med å få sove igjen, ikke fordi jeg er redd, men fordi hjerte slår så "hardt" og fort som om jeg akkurat har vært ute og løpt. Som regel blir det bedre hvis jeg står opp. I midten av februar var jeg på oppfølgingstime hos fastlegen og fortalte om dette. Han sa at årsaken kunne være den antikolinerge effekten Effexor har. Rådet hans var egentlig å bare ignorere det og sa det kom til å gå over av seg selv etter hvert.

Foreløpig er det ingenting som tyder på at det skal gå over. Hvilepulsen min før oppstart av Effexor var 50-60. Nå ligger den som regel på 70-80, noen ganger over det. Men det varierer også mye, noen ganger er pulsen normal igjen også. Det er vel i seg selv kanskje ikke noe stort problem, men det er ubehagelig å våkne av at hjertet går løpsk uten noen åpenbar grunn.

Legen tok ingen målinger av f. eks blodtrykk da jeg var der. Spørsmålet mitt er om dette bør undersøkes noe nærmere evt om medisinen må revurderes / byttes med en SSRI e.l, eller om jeg bare skal akseptere at det er sånn så lenge jeg bruker Effexor?

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg fikk også høyere puls av Efexor, og det ga seg ikke så lenge jeg ikke lå så lavt i dose at jeg ikke fikk effekt på noradrenalin.

Til sammenligning får jeg ikke dette av SSRI (Zoloft), som jeg ligger helt til topps i serumverdi med.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Ja, når du kommer opp i doser der Efexor har effekt på reopptaket av noradrenalin, så kan du få kardiovaskulære bivirkninger av typen økt puls, rødming, økt eller senket blodtrykk, hjertebank/ekstraslag, osv.

Det har meg bekjent ikke noe med antikolinerge bivirkninger, det er mer et resultat av preparatets virkemåte.

Skrevet

Men effekten på noradrenalin kommer vel ikke før man er på 150mg eller mer? Jeg er kun på 75mg daglig

Skrevet

Det er individuelt. Kommer an på serumkonsentrasjonen, ikke på inntaket.

Hvis du oppnår høy serumkonsentrasjon av 75 mg, kan du få effekt på noradrenalin på 75 mg.

Skrevet

Ok, det var jeg ikke klar over. Legen mente det ikke var vits i å måle serumkonsentrasjon på så lav dose. Kanskje jeg bør be om det likevel?

Skrevet

Får du så store plager av hvilepuls på 70-80?

Skrevet

Er vel ikke nødvendigvis pulsen i seg selv som plager meg. Det er hjertebanken som plutselig dukker opp i perioder i løpet av dagen og natta. Jeg merker da hjerteslagene ekstremt godt og får ikke ro i kroppen. Det plager meg ikke noe særlig på dagen (og skjer ikke så ofte da heller) men det er litt slitsomt å våkne av hjertebank og veldig vanskelig å sovne igjen mens det står på. I forbindelse med hjertebanken har jeg da også høy hvilepuls samtidig selv om jeg ikke har vært aktiv.

Skrevet

Er vel ikke nødvendigvis pulsen i seg selv som plager meg. Det er hjertebanken som plutselig dukker opp i perioder i løpet av dagen og natta. Jeg merker da hjerteslagene ekstremt godt og får ikke ro i kroppen. Det plager meg ikke noe særlig på dagen (og skjer ikke så ofte da heller) men det er litt slitsomt å våkne av hjertebank og veldig vanskelig å sovne igjen mens det står på. I forbindelse med hjertebanken har jeg da også høy hvilepuls samtidig selv om jeg ikke har vært aktiv.

Problemet er at adrenalin/noradrenalin både gir det som heter positiv inotrop og kronotop effekt. Sistnevnte betyr at hjertet slår raskere, men førstnevnte betyr at hjertet slår hardere. Jeg ville forsøkt (etter beste evne) å tenke at dette er et normalt fenomen som reaksjon på adrenalinet, og at det samme ville skje hvis du fikk en injeksjon med adrenalin i kroppen.

Men sjekk blodtrykket ditt neste gang du er hos legen også, for sikkerhets skyld.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det kan hjelpe å ta medisinene på et annet tidspunkt av døgnet slik at det ikke forstyrrer nattesøvnen?

Anonymous poster hash: 66d23...95a

Skrevet

Problemet er at adrenalin/noradrenalin både gir det som heter positiv inotrop og kronotop effekt. Sistnevnte betyr at hjertet slår raskere, men førstnevnte betyr at hjertet slår hardere. Jeg ville forsøkt (etter beste evne) å tenke at dette er et normalt fenomen som reaksjon på adrenalinet, og at det samme ville skje hvis du fikk en injeksjon med adrenalin i kroppen.

Men sjekk blodtrykket ditt neste gang du er hos legen også, for sikkerhets skyld.

Ok, det virker som du vet hva du snakker om ;)

Det du sier om dette med adrenalinet får meg til å lure litt på om det egentlig er den rette medisinen for meg. Årsaken til at jeg går på Effexor er langvarig angst og påfølgende søvnproblemer (evt motsatt rekkefølge, litt som høna eller egget). I kronisk form er jo dette en påkjenning for kroppen, og er vel en stor kilde til stresshormoner i kroppen. Derfor er det liksom ikke akkurat en adrenalin-boost jeg føler jeg trenger nå, hvis du skjønner hva jeg mener.

På en annen side så har søvnproblemene og angsten ført til en utmattelse som i nyere tid har vært veldig invalidiserende, men i det siste har jeg hatt mer energi enn på lenge så det er kanskje adrenalinet som gjør dette. Når det er sagt så føler jeg også at mye av grunnen til at jeg føler meg bedre skyldes at jeg begynte å ta Phenergan om kvelden og at jeg derfor sover mye bedre enn på lenge. Jeg brukte Phenergan i ca en måned før jeg begynte på Effexor og var allerede godt på vei til å bli bedre ved oppstarten av Effexor. Jeg hadde egentlig tenkt å nevne Phenergan i OP men jeg hadde ikke hjertebanken da jeg stod på Phenergan alene, men har hatt det når jeg kun går på Effexor. Forøvrig var det sikkert Phenergan legen mente da han nevnte den antikolinerge effekten.

Skrevet

Kanskje det kan hjelpe å ta medisinene på et annet tidspunkt av døgnet slik at det ikke forstyrrer nattesøvnen?

Anonymous poster hash: 66d23...95a

Tar den til frokost for å ha mest effekt om dagen og minst om kvelden...

Skrevet (endret)

Ok, det virker som du vet hva du snakker om ;)

Det du sier om dette med adrenalinet får meg til å lure litt på om det egentlig er den rette medisinen for meg. Årsaken til at jeg går på Effexor er langvarig angst og påfølgende søvnproblemer (evt motsatt rekkefølge, litt som høna eller egget). I kronisk form er jo dette en påkjenning for kroppen, og er vel en stor kilde til stresshormoner i kroppen. Derfor er det liksom ikke akkurat en adrenalin-boost jeg føler jeg trenger nå, hvis du skjønner hva jeg mener.

På en annen side så har søvnproblemene og angsten ført til en utmattelse som i nyere tid har vært veldig invalidiserende, men i det siste har jeg hatt mer energi enn på lenge så det er kanskje adrenalinet som gjør dette. Når det er sagt så føler jeg også at mye av grunnen til at jeg føler meg bedre skyldes at jeg begynte å ta Phenergan om kvelden og at jeg derfor sover mye bedre enn på lenge. Jeg brukte Phenergan i ca en måned før jeg begynte på Effexor og var allerede godt på vei til å bli bedre ved oppstarten av Effexor. Jeg hadde egentlig tenkt å nevne Phenergan i OP men jeg hadde ikke hjertebanken da jeg stod på Phenergan alene, men har hatt det når jeg kun går på Effexor. Forøvrig var det sikkert Phenergan legen mente da han nevnte den antikolinerge effekten.

Jeg ser du fikk et svar på Onlinelege. Denne legen er dyktig, spesielt på indremedisin, men jeg synes ikke svaret hans var helt bra på det du spurte han om. Efexor kan gi hjertebank uten at det er snakk om serotonergt syndrom.

Hvis du leser doseringen på Efexor så ser du at dosene som brukes mot angst er lavere enn mot depresjon. Det er jo fordi denne adrenalinvirkningen kanskje ikke er helt ønsket ved angst (men den kan være nyttig ved depresjon preget av bla. energiløshet). Mot utmattelse kan det jo være bra, som du merker.

Hvis du får adrenalinvirkning allerede på lave doser Efexor, så er kanskje et vanlig SSRI bedre? Eventuelt, hvis Efexor virker bra, så kan jo alltid hjertebanken elimineres med en betablokker?

Beklager for å være uenig med en lege. Det skal jeg helst ikke være, forstår jeg.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Var hos fastlegen i dag. Han sier en mulighet er at Phenerganen gir meg lavt blodtrykk som igjen fører til at hjertet må slå fortere. Han ba meg prøve en uke til uten Phenergan og se hva som skjer. Dersom jeg fortsatt har problemer ville han at jeg skulle halvere dosen Effexor i form av å ta 75mg annenhver dag i steden for daglig. Dette skal jeg gjøre i to uker. Dersom jeg fortsatt opplever hjertebanken på samme måte vil han ta en 24-timers blodtrykksmåling.

Dersom Phenergan er årsaken slutter jeg helt med den og bruker evt Nozinan 5mg hvis sliter veldig med søvn.

Dersom Effexor er årsaken skal vi likevel prøve å trappe opp igjen på nytt, da han mener det er godt mulig at kroppen vil tilpasse seg bedre ved et nytt forsøk på å gå opp til 75mg daglig igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...