Gå til innhold

NHD ang risperdal

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Er det virkelig sant at risperdal i sprøyteform gir mindre bivirkninger?

Og er det vits med innleggelse for eventuelt å gå over til sprøyte, eller går det fint hjemme?

Er det forskjell på sprøyte og piller?

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

31

• AnonymBruker

7

• Toga

7

• ISW

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

stjernestøv
Skrevet

Det er vel ikke sant en gang?

Var det jeg tenkte...

stjernestøv
Skrevet

De hadde og forandret diagnosen min sist jeg var innlagt til schizoaffektiv, burde jeg ikke ha fått vite det?

Skrevet

Tillater meg å svare selv om jeg ikke er NHD.

Fordelen med sprøyte er at du får jevnere konsentrasjon av medisinen i kroppen, slik at du slipper "topper" og "bunner" i konsentrasjonen som begge kan gi ubehagelige virkninger.

Hvis du har en flink lege som kan veilede deg i hvordan du går over fra tabletter til injeksjon, tror jeg ikke du trenger å legges inn.

Jeg trodde at hvis du hadde schizoaffektiv lidelse, så trengte du også noe som virket stemningsstabiliserende ved siden av AP? Det er jo noen som bruker Lamictal ved siden av, hvis de primært svinger nedover.

stjernestøv
Skrevet

Tillater meg å svare selv om jeg ikke er NHD.

Fordelen med sprøyte er at du får jevnere konsentrasjon av medisinen i kroppen, slik at du slipper "topper" og "bunner" i konsentrasjonen som begge kan gi ubehagelige virkninger.

Hvis du har en flink lege som kan veilede deg i hvordan du går over fra tabletter til injeksjon, tror jeg ikke du trenger å legges inn.

Jeg trodde at hvis du hadde schizoaffektiv lidelse, så trengte du også noe som virket stemningsstabiliserende ved siden av AP? Det er jo noen som bruker Lamictal ved siden av, hvis de primært svinger nedover.

Ok, takk for det. Så da er det en forskjell, det trodde jeg ikke. Får jo oppfølging av sykepleier da hver 14 dag, vet ikke om jeg vil det da. Vil jo helst slutte med risperdal.

Forstår ikke hvorfor de har forandret diagnosen, de kunne jo ha sagt det og begrunnet det. Jeg har svingt mye i livet mitt, var derfor jeg ville ha ny utredning for å finne ut om jeg hadde bipolar. Men da kom de frem til schizofreni, det var vel feil det da. Og jeg har jo ikke stemningstabiliserende, men føler meg mer nede nå.

Skrevet

Trenger ikke ha symptomer på bipolar lidelse for schizoaffektiv. Kan ha "depressiv type" også. Da er medisineringen antipsykotika + antidepressiva.

Det virker jo som du er deprimert. På meg.

stjernestøv
Skrevet

Trenger ikke ha symptomer på bipolar lidelse for schizoaffektiv. Kan ha "depressiv type" også. Da er medisineringen antipsykotika + antidepressiva.

Det virker jo som du er deprimert. På meg.

Tror også jeg er deprimert, sykepleieren sa i dag at det kunne være sykdommen også. Men jeg tror det er depresjon, men jeg har hatt endel oppturer i livet og de har bare vært fantastiske. Savner det når jeg føler meg så elendig som nå.

stjernestøv
Skrevet

Men jeg tror og det er medisinene, nå føler jeg meg sletts ikke bra :(

AnonymBruker
Skrevet

Men gjør du noe for å bli i bedre form da? Holder normal døgnrytme, spiser sunt og regelmessig, er i aktivitet og får frisk luft og morsjon? 

Anonymous poster hash: 9be20...208

stjernestøv
Skrevet

Men gjør du noe for å bli i bedre form da? Holder normal døgnrytme, spiser sunt og regelmessig, er i aktivitet og får frisk luft og morsjon? 

Anonymous poster hash: 9be20...208

Holder døgnrytmen, klarer jo ikke gjøre noe. Sykepleieren sa jeg kunne skrive en lapp om kvelden, der skulle det stå en ting jeg skulle gjøre neste dag. Jeg lager jo middag hver dag, det er det jeg gjør.

Skrevet

Kanskje medisinene gjør at du kommer ned fra å være "oppe", men detter for langt ned?

Vet ikke jeg ass, har ikke greie på det.

stjernestøv
Skrevet

Kanskje medisinene gjør at du kommer ned fra å være "oppe", men detter for langt ned?

Vet ikke jeg ass, har ikke greie på det.

Ja jeg er definitivt for langt ned, skulle ønske jeg bare klarte å slutte med medisinen for dette orker jeg ikke mer. Men hva skal jeg gjøre? Kan ikke bare legges inn heller, må være hjemme nå og det går jo an å skifte medisin hjemme også. Kunne tenkt meg noe annet enn risperdal og hvis jeg først skal ta medisin, noe jeg helst ikke vil. Forstår ikke at det skal være så vanskelig denne gangen.

Skrevet

Tror ikke det hjelper å bytte antipsykotika. Du har jo byttet endel ganger tidligere? Uten at det har blitt bedre. Men det er ikke meningen at du skal bli deprimert av antipsykotika. I "gamle dager" var det mange som ble veldig sløve og apatiske av slik medisin, men det var pga. at de brukte unødvendig høye doser, ofte, og at det ble brukt medisiner som Nozinan.

Du tar jo ikke en for høy dose (serumkonsentrasjonen kan jo likevel være veldig høy, men det kan jo måles).

Selv var jeg mye deprimert før jeg begynte på Lamictal. Sånn type ligge i sengen og ha det jævlig, uten at jeg "egentlig" trengte hvile, og mye sløvere kognitivt sett, med mer. Jeg forsøkte endel antidepressiva uten hell.

stjernestøv
Skrevet

Tror ikke det hjelper å bytte antipsykotika. Du har jo byttet endel ganger tidligere? Uten at det har blitt bedre. Men det er ikke meningen at du skal bli deprimert av antipsykotika. I "gamle dager" var det mange som ble veldig sløve og apatiske av slik medisin, men det var pga. at de brukte unødvendig høye doser, ofte, og at det ble brukt medisiner som Nozinan.

Du tar jo ikke en for høy dose (serumkonsentrasjonen kan jo likevel være veldig høy, men det kan jo måles).

Selv var jeg mye deprimert før jeg begynte på Lamictal. Sånn type ligge i sengen og ha det jævlig, uten at jeg "egentlig" trengte hvile, og mye sløvere kognitivt sett, med mer. Jeg forsøkte endel antidepressiva uten hell.

Skulle bare ønske jeg klarte meg uten noe, og sprøyte hver fjortende dag frister ikke. Har nok med p.sprøyta hver tredje måned. Psykiateren ville jeg skulle ta serumkonsentrasjon, får ringe legekontoret i morgen.

Kanskje lamictal hadde vært tingen for meg, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg snart...står på stedet hvil hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er definitivt for langt ned, skulle ønske jeg bare klarte å slutte med medisinen for dette orker jeg ikke mer. Men hva skal jeg gjøre? Kan ikke bare legges inn heller, må være hjemme nå og det går jo an å skifte medisin hjemme også. Kunne tenkt meg noe annet enn risperdal og hvis jeg først skal ta medisin, noe jeg helst ikke vil. Forstår ikke at det skal være så vanskelig denne gangen.

Forstå ikke hvorfor du ikke krever en time hos en psykiater som kan se på medisineringen.

Anonymous poster hash: afcbe...cfb

stjernestøv
Skrevet

Forstå ikke hvorfor du ikke krever en time hos en psykiater som kan se på medisineringen.

Anonymous poster hash: afcbe...cfb

Kan vel ikke kreve det...

De mener vel det holder at de snakker sammen.

Skrevet

Skulle bare ønske jeg klarte meg uten noe, og sprøyte hver fjortende dag frister ikke. Har nok med p.sprøyta hver tredje måned. Psykiateren ville jeg skulle ta serumkonsentrasjon, får ringe legekontoret i morgen.

Kanskje lamictal hadde vært tingen for meg, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg snart...står på stedet hvil hele tiden.

Skal man slutte å stå på stedet hvil, må en foreta forandringer. Du har tidligere, flere ganger, forsøkt å slutte og starte på antipsykotika. Det har ikke ført til noe godt, i lengden. Da må du gjøre noe annet.

På meg virker det som Lamictal er en flott medisin. Det er ingen slike bivirkninger med at man kan bli sløv, demotivert, følelsesflat etc, slik det er på antidepressiva og antipsykotika. Slik jeg forstår det, i alle fall.

Så hvorfor ikke gi det et forsøk? Nå snakker behandlerene dine om diagnosen schizoaffektiv, og da er anbefalt behandling, i tillegg til antipsykotika, antidepressiva og/eller stemningsstabiliserende.

Skrevet

Jeg synes du burde ta opp dette med lamictal med teamet ditt.

stjernestøv
Skrevet

Skal man slutte å stå på stedet hvil, må en foreta forandringer. Du har tidligere, flere ganger, forsøkt å slutte og starte på antipsykotika. Det har ikke ført til noe godt, i lengden. Da må du gjøre noe annet.

På meg virker det som Lamictal er en flott medisin. Det er ingen slike bivirkninger med at man kan bli sløv, demotivert, følelsesflat etc, slik det er på antidepressiva og antipsykotika. Slik jeg forstår det, i alle fall.

Så hvorfor ikke gi det et forsøk? Nå snakker behandlerene dine om diagnosen schizoaffektiv, og da er anbefalt behandling, i tillegg til antipsykotika, antidepressiva og/eller stemningsstabiliserende.

Forandring...som i å stå på ap mener du da?

Kunne jo spurt om jeg fikk prøve lamictal, det skader jo ikke.

Har du også schizoaffektiv?

stjernestøv
Skrevet (endret)

Jeg synes du burde ta opp dette med lamictal med teamet ditt.

Kan ta det opp, kanskje det vil gi meg mer energi. Men var det ikke de som burde foreslått det? Psykiateren mente jo det var best med innleggelse om de skulle se på medisinene mine, men jeg har jo ikke så lyst til det akkurat nå. Og det var jo helt frivillig sa sykepleieren.

Endret av stjernestøv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...