Gå til innhold

NHD: Bp vs traumer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått diagnosen bp affektiv lidelse og tar medisiner mot det. Brukte i mange år kun AD, men etter at jeg fikk bp-diagnose og fikk Lamictal har svingningene blitt merkbart mindre. Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten Lamictal! Men Lamictal kan jo virke mot andre stemningslidelser enn bp også, så selv om jeg responderer godt på Lamictal behøver jo ikke det bety at jeg faktisk har bp-lidelse.

Jeg har en fortid med alvorlige overgrep (ikke seksuelle, men psykiske) fra nær omsorgsperson i barndom/oppvekst og det har ført til at psyken min alltid har vært ustabil.

Grunnen til at bp-diagnose ble stilt var pga tidvis utagerende adferd. Utageringen ble tolket som manier/hypomanier, men jeg er i tvil.

Utageringen har bestått i ukritisk og uansvarlige handlinger på vegne av meg selv. Jeg kommer i sånn "drite-i-alt-humør" og opptrer noen ganger suicidalt ved risikofylt adferd. Eksempler er balansering på smale gjerder med livsfarlig fallhøyde, hopping fra brygger med lodd rundt føttene for å se om jeg greier å komme meg opp av vannet igjen, selvskading, svelge en hel haug med ulike tabletter for å se hvilken kroppslig reaksjon jeg får av det, rope til folk på gata for å drite ut meg selv. Roper f.eks. at jeg er alvorlig psykisk syk og fortjener å dø, eller roper etter mannfolk og sier jeg har lyst på ... ! Ropingen har jeg gjort kun når jeg er sammen med venner for å tøffe meg og for å få dem til å le og/eller bli flaue på mine vegne. Med det ønsker jeg å oppnå at alle, inkludert vennene mine, skal tenke at jeg ikke er god i huet og at jeg er dum og rar.

Er det forståelig at dette har blitt tolket som manier/hypomanier? Jeg selv mener det skyldes et behov for å straffe meg selv pga tidvis sterkt selvhat. Hvis det er det siste, hva er da diagnosen?

Takknemlig for svar.

PS! Jeg er gift, men har ingen barn heldigvis. Mannen min fortjener medalje for å greie å holde ut med meg. Eller kanskje aller helst Oscar for å late som om han er glad i meg.

Anonymous poster hash: ac245...983
AnonymBruker
Skrevet

Har selvsagt også en historie med depresjoner. Bare sier det med tanke på at bp-diagnose ble stilt. Gjentatte depresjoner og utagerende (innagerende) adferd.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg tar hintet. NHD, du er pålogget, men gidder ikke å svare meg. Det er greit. Jeg juger en del for ikke å bli gjenkjent, og det har du vel gjennomskuet. Men essensen i det jeg skriver om er riktig, selv om jeg forandrer en del.

Men det er helt i orden. Jeg trekker meg bor herfra nå. Ha det godt! :)

stjernestøv
Skrevet

Ok, jeg tar hintet. NHD, du er pålogget, men gidder ikke å svare meg. Det er greit. Jeg juger en del for ikke å bli gjenkjent, og det har du vel gjennomskuet. Men essensen i det jeg skriver om er riktig, selv om jeg forandrer en del.

Men det er helt i orden. Jeg trekker meg bor herfra nå. Ha det godt! :)

Du får ikke svar med en gang...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...