Gå til innhold

Bake brød med cottage cheese

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er forskjellen på cottage cheese og feks philadelfia?

Cottage cheese: 95 kcal / 4,3 g fett / 1,5 g kh / 12,7 g protein

Philadelphia: 250 kcal / 23,5 g fett / 3,2 g kh / 5,8 g protein

Philadelphia light: 160 kcal / 12 g fett / 4,1 g kh / 8,3 g protein

Som du ser gir selv lett-versjonen av philadelphia myyye mer kalorier enn cottage cheese. Cottage cheese smaker riktignok jævlig, men det er en annen sak... Jeg bruker det av og til i havregrøten min for å heve proteininnholdet. :)

Cottage cheese: 95 kcal / 4,3 g fett / 1,5 g kh / 12,7 g protein

Philadelphia: 250 kcal / 23,5 g fett / 3,2 g kh / 5,8 g protein

Philadelphia light: 160 kcal / 12 g fett / 4,1 g kh / 8,3 g protein

Som du ser gir selv lett-versjonen av philadelphia myyye mer kalorier enn cottage cheese. Cottage cheese smaker riktignok jævlig, men det er en annen sak... Jeg bruker det av og til i havregrøten min for å heve proteininnholdet. :)

Har aldri smakt det, altså, men da skjønner jeg det slik at det er noe av det samme som "smøreost", bare med mye mindre fett, og mer proteiner... altså SUNT. :P

Annonse

Har aldri smakt det, altså, men da skjønner jeg det slik at det er noe av det samme som "smøreost", bare med mye mindre fett, og mer proteiner... altså SUNT. :P

Det har en annen konsistens enn smøreost. Og det smaker slett ikke jævlig, Lillemus glemte å skrive "jeg synes" ;)

Smøreost er det ikke nei. :) Vanskelig å beskrive hvordan det er egentlig, men en slags "melkesuppe" med små klumper i.

Annonse

AnonymBruker

Jeg baker ikke selv, men har hørt fra sikre kilder at brødet blir saftigere med Cottage Cheese.

En ulempe jeg har hatt med brødene jeg baker er at de blir litt fort tørre. Så hvis de blir saftigere med cottage cheese så er det kanskje løsningen på det.

Nå er de ihvertfall ferdige. Gleder meg til å smake

Anonymous poster hash: a0f69...fd6

Jeg hater cottage cheese. Men proteiner er viktig og sliter alltid med å få i meg nok, så jeg tror jeg skal forsøke det. Kanskje jeg ikke merker den ekle konsistensen og smaken om det er bakt inn i et brød...

Hvis du har stavmikser kan du kjøre cc litt med den først så du slipper klumpene, det er jo de som er ekle. Synes jeg, Laban. ;)

En ulempe jeg har hatt med brødene jeg baker er at de blir litt fort tørre. Så hvis de blir saftigere med cottage cheese så er det kanskje løsningen på det.

Nå er de ihvertfall ferdige. Gleder meg til å smake

Anonymous poster hash: a0f69...fd6

Bruk løs deig. Det blir mye saftigere og bedre holdbarhet hvis du har såpass løs "deig" at det bare er til å skuffe oppi forma. Legg på 5-10 min i steketid, cirka. Du knar ikke deigen etter første heving, du bare rører det sammen i bollen før du skuffer oppi forma (og så hever som vanlig der).

En annen ting: bruk helkorn, i stedet for sammalt. Disse må bløtlegges i kokende vann i 1 time før du lager selve deigen, dog, så det blir litt mer arbeid (pass selvsagt på at det har avkjølt seg nok til å blandes med gjær). Men det blir bedre holdbarhet da (jeg tror det kommer av at de korna holder bedre på fuktigheten, enn hvis de er knust, som i sammalt).

Og når brødet oppbevares, så bør du ikke ha det i pose. Sett det rett og slett på en fjøl, med "kuttsiden" ned mot platen. Hvis du har det i plastpose vil fuktigheten fra brødet bare trekke inn i skorpen, så det er ikke lurt. På denne måten blir det kanskje litt mindre fuktighet i brødet, men det blir ikke sånn seigt og ekkelt som når du har det i pose; det holder seg sprøtt og godt i mange dager.

Bruk rikelig med (oliven)olje i formen, i stedet for bakepapir. Da blir det sprøere skorpe.

Høres uøkonomisk ut å bruke cottage cheese. Hva med skumma melk?

Hilsen Baker Hansen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...