Gå til innhold

New social media study investigates relationships among Facebook use, narcissism and empathy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gaudaost

Anonymous poster hash: f16e3...cd2
AnonymBruker
Skrevet

Interessant. Regner med du ikke har Facebookprofil selv, NHD, siden du legger ut denne. 

Anonymous poster hash: 0a95f...4ed
Skrevet

Artig! Men hvordan skiller de mellom narsissisme og selvtillit?  

Synes forøvrig det blir litt problematisk å ha et så vidt alders-spekter.

Gjest Ladytron
Skrevet

Hvem her liker facebook profilbildet sitt og poster nye statusoppdateringer ofte? :P

Skrevet

Hvem her liker facebook profilbildet sitt og poster nye statusoppdateringer ofte? :P

Har aldri postet en eneste statusoppdatering på fb.

Nicklusheletida
Skrevet

Rart det er bare facebook som nevnes. Hva med twitter ? Folk som på død og liv skal rope ut meningene sine til en hver tid for gøre seg viktige. Har aldri skjønt den greia der.

Skrevet

Rart det er bare facebook som nevnes. Hva med twitter ? Folk som på død og liv skal rope ut meningene sine til en hver tid for gøre seg viktige. Har aldri skjønt den greia der.

Sånn her, mener du?

https://twitter.com/nilshavard

Skrevet

Ikke jeg heller. Bare skriftlig støy.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Spørsmålet ditt kan besvares slik, og det kan overføres til de fleste andre vitenskapelige studier: Ja, twitter eller andre sosiale mediser kan være like interessante å undersøke, men av ressurshensyn og for å få studier ferdiege en gang, er det hensiktsmessig å underøke et forhold i hver studie.

En undersøker ikke risikofaktorer for hjertesykdom, diabetes, kviser og ørebetennelse i samme studie.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det var jo langt i fra bare negativt om sosiale medier. Det var jo bare de som vurderte eget profilbilde høyt eller kvinner som oppdaterte statusen spesielt ofte som oftere hadde narsissistiske trekk. Chatting var korrelert med empati.

Det kjedelige med bra forskning er at verden ofte viser seg å være akkurat sånn som den ser ut.

Nicklusheletida
Skrevet

Ja, sånn ja Toga  :D  He he, nei det er heldigvis ikke jeg som setter diagnose på folk. Alle har sine greier og på facebook så ser man i hvert fall hva folk er opptatt av. Tror vi er en stor gjeng med narsisster. I hvert fall min generasjon og eldre. Mine ungdommer bruker nesten ikke facebook. 

Ei dame på facebooklista ramser opp hva hun har til middag, tilbehøret og alt flere ganger i uka. Jeg lurer på hva som er vitsen men samme dama lurer sikkert på det samme når jeg skryter av en skitur. Hun gjesper sikker like mye av meg som jeg av henne. :D  Når det kommer til stykket så hadde det blitt kjedelig om alle bare var kikkere. Min kjæreste påstår at han aldri er på facebook, men når det kommer til stykket viser det seg at han merkelig nok får med seg alt som skjer.  Rart i grunnen  :)

Chattinga som skal være positiv den bruker jeg ikke og jeg har den avslått fordi jeg ikke orker å bruke tid på " bekjente "som vil skravle. Mangler empati jeg da. Jeg bruker heller meldinger når jeg skal avtale ting med venner.

Skrevet

Jeg liker profilbildet mitt, men det er fordi bildet er kult, jeg syns knapt på det. Det er vel ikke noe galt med å velge et blide som sier noe om livet til den personen som eier profilen? Jeg føler meg ikke akkurat narsisistisk (eller hva det nå heter) for det. Men, man må vite det er meg for å se det, ellerså er hunden og været i fokus. Dette er bare fordi jeg lurer. Er det et tegn på at man er selvsentrert om man liker profilbildet, eller tenker de på de som har et veldig tydelig bilde av seg selv?

Det var jo langt i fra bare negativt om sosiale medier. Det var jo bare de som vurderte eget profilbilde høyt eller kvinner som oppdaterte statusen spesielt ofte som oftere hadde narsissistiske trekk. Chatting var korrelert med empati.

Det kjedelige med bra forskning er at verden ofte viser seg å være akkurat sånn som den ser ut.

Enig. Var ikke bare negativt der. Jeg hadde hatt mindre kontakt med andre mennesker om det ikke var for fb. Jeg har gjort sånn at jeg ikke får nyhetsoppdateringer av de jeg ikke ønsker oppdateringer fra. Men jeg liker at andre legger ut bilder og jeg liker at jeg kan "prate" med andre uten å prate. Om jeg f.eks lurer på noe som jeg vet at noen andre kan, så kan jeg bare sende de en melding også får jeg svar, også ser jeg at senere, når de lurer på noe som jeg kan så spør de meg, jeg syns det er fint at jeg kan hjelpe andre uten å måtte drikke kaffe med dem eller prate med dem i telefonen. Også er det noen som jeg kjenner godt, som jeg er sammen med 3-4 ganger i uka, vi "prater" på chaten og avtaler ting der istedefor å ringe, jeg hater å ringe. Så for meg så hjelper fb meg til å være mer sosial (om man kan kalle det det).

Skrevet

Ei dame på facebooklista ramser opp hva hun har til middag, tilbehøret og alt flere ganger i uka. Jeg lurer på hva som er vitsen men samme dama lurer sikkert på det samme når jeg skryter av en skitur. Hun gjesper sikker like mye av meg som jeg av henne. :D  Når det kommer til stykket så hadde det blitt kjedelig om alle bare var kikkere. Min kjæreste påstår at han aldri er på facebook, men når det kommer til stykket viser det seg at han merkelig nok får med seg alt som skjer.  Rart i grunnen  :)

Chattinga som skal være positiv den bruker jeg ikke og jeg har den avslått fordi jeg ikke orker å bruke tid på " bekjente "som vil skravle. Mangler empati jeg da. Jeg bruker heller meldinger når jeg skal avtale ting med venner.

Hahaha....hva er greia med disse mat-besettelsene? Jeg har en kompis som alltid legger ut bilde av maten sin. Ble lei av alle oppdateringene om barn med diaré, så jeg la ut en oppdatering om bikkjas rennaræv mens jeg var på jobb. Ingen reagerte, som om det skulle være det mest naturlige i hele verden å dele med andre. Nå har jeg sperret de som av en eller annen grunn skal være venn med meg, uten at de er interessert i det, får ikke opp oppdateringer fra dem lenger.

Merkelig det der med mannfolk, de tror de aldri er på fb, men hvordan klarer de da å legge ut bilder mens de er på tur og være oppdaterte hele tiden, om de aldri er der :P Er ikke bare din kjæreste som er slik ;)

Tror ikke du mangler empati selv om du ikke liker chaten, jeg som hater å prate, liker chaten, du syns kanskje det er bedre å dra på besøk eller snakke i telefonen.

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg kaller hun matdama bare for stappmætt dott com. Hun er alltid stappmætt dott com :D

Det rare er at jeg har hørt at hun egentlig er intelligent :o

Skrevet

Jeg kaller hun matdama bare for stappmætt dott com. Hun er alltid stappmætt dott com :D

Det rare er at jeg har hørt at hun egentlig er intelligent :o

Hahahahaha.... stappmett dot com :P Så bra! Tja, det er vel mange som er intelligente, men som ikke er så gode på å vise det ;)

AnonymBruker
Skrevet

Facebook er vel som de fleste sosialmedia.  Det kan ha både fordeler og ulemper.

For meg og sikkert andre litt innadvendte har det en fordel.

Jeg legger sjelden ut så veldig privat informasjon.  Men bl.a. skriver jeg og legger ut naturbilder fra turer jeg har gått..  

På jobb neste dag er det kanskje noen som spør hvor det var. Kanskje noen har forslag til andre steder å gå tur osv.  Det blir en kommunikasjon.

Jeg vil si at facebook har gjort det litt lettere å gli inn i større sosiale situasjoner.

Anonymous poster hash: abd0d...adf
Nicklusheletida
Skrevet

Til anonymbruker. Jeg også bruker det nesten bare til naturbilder og fotosider.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har/hadde ikke FB,

så ble jeg tvunget til å ha det pga av info på studiet...:-(

men jeg husker aldri passord så jeg kommer aldri inn der, har ikke profilbilde heller.

Men til saken:

Jeg leste at amerikanske psykiatere i noe grad bruker aktivitet på FB som hjelp i diagnostisering,

det gjaldt flere diagnose enn narsissisme, slik at det nhd linket til bekrefter det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...