Gå til innhold

NHD/brukererfaringer-oppstart av Fontex

Anbefalte innlegg

Gjest gjesteleser
Skrevet

Skal starte opp med Fontex på mandag og vil gjerne høre litt fra dere hva jeg kan forvente. Skal ta 10 mg pr dag i ei uke, så øke til 20. Har lest bivirkningslista men vil gjerne høre fra dere som enten har brukt det eller har erfaring med pasienter som bruker det!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Lett kvalme de første dagene, men det kommer an på årsaken til at du skal bruke det.

Hvis årsaken er angst, eller du har mye angst fra før, blir denne verre de første 2-3 ukene.

YoplaitDouble
Skrevet

Kraftig hodepine og agorafobi (hadde ikke det fra før). Panikk blant større folkemengder og ekstrem nervøsitet.

AnonymBruker
Skrevet

Rastløse ben og tidlige oppvåkninger. Sov ikke godt om natta ned andre ord. Jeg ble også hypoman, Trodde det var virkningen av tablettene som skulle være slik, men da jeg nesten gikk fra mannen min og begynte å selvmedisinere meg med alkohol var det ikke så gøy lenger. 

Anonymous poster hash: 89152...fce
Gjest gjesteleser
Skrevet (endret)

Har litt angst/anspenthet og søvnproblemer(tidlig oppvåkning, våkner lett, veldig var for lyder) fra før.  Men behandlingsgrunnlag er depresjon/pms og uspesifisert spiseforstyrrelse.

Dårlig timing at oppstart sammenfaller med ny arbeidspraksis innenfor et yrke/arbeidssted jeg virkelig ønsker å jobbe, med mye kundekontakt. Ikke optimalt med økt angst eller konsentrasjonsproblemer under opplæring!

Endret av gjesteleser
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble stikk motsatt, null angst og full konsentrasjon! Så det er veldig individuelt hvordan man reagerer.

Anonymous poster hash: 89152...fce

Skrevet

Merket absolutt ingenting av fontex, det er nok veldig individuelt ja :) 

• 2 uker senere...
Gjest gjesteleser
Skrevet

Nå har jeg tatt 10 mg i åtte dager og 20 mg for første gang i dag. De siste fire dagen har jeg vært kvalm ganske mye  av dagen, uavhengig av om jeg spist/er sulten og hva jeg spiser. I dag er jeg skikkelig kvalm og litt ør. Når bør jeg kunne forvente at denne kvalmen går over nå etter doseøkning? Dette er ikke noe moro...

AnonymBruker
Skrevet

Ved oppstart fikk jeg stive muskler, litt skjelvinger, kvalme, nedsatt appetitt. Alle bivirkningene forsvant etter 2-3 uker. De har kommet forbigående tilbake ifm doseøkning. Jeg begynte rett på 20 mg og var nokså fysisk nedbrutt, har tenkt at det nok har hatt litt betydning for muskelspenningene og stivheten, for det kan jeg ikke huske fra tidligere bruk av Fontex. Nå har jeg brukt Fontex i 1 år og har ingen bivirkninger.

Anonymous poster hash: ff9f8...af5

• 1 måned senere...
Gjest gjesteleser
Skrevet (endret)

Har nå brukt Fontex fast siden startinnlegget, dvs 20 mg daglig i ca 4 uker. Kvalmen kommer tilbake innimellom fordi jeg får veldig treg mage, den var treg fra før men verre enn noen gang nå. Den positive effekten av Fontex er at jeg føler meg mindre "hudløs" og bryr meg mindre om hva andre tenker om meg. Kan vel si at den har hatt noe effekt på depresjonen, jeg føler meg jevnt over mer energisk. Men samtidig syns jeg vel egentlig at det svarte har blitt svartere, de mørke tankene er mørkere enn noen gang. Jeg har gått fra å tenke at kanskje samboeren min har det bedre uten meg til å nå være helt sikker på det, det når ikke inn når han sier det er tullprat og at han elsker meg. Jeg er mer mistenksom, mer opphengt i tanken om hans sannsynlige utroskap. Jeg er mye mer flat og har mistet mye av evnen til empati og medfølelse, føler meg igrunn ganske kald. Tankekjør og søvnproblemer er som før om ikke verre. Fontex skal egentlig gi redusert matlyst, hos meg har den motsatt virkning. Jeg spiser hele jævla tiden, har gått litt opp i vekt men det ville vært mye mer om jeg ikke hadde trent mye. Har også hatt noen bulimiske episoder igjen for første gang på noen år. Føler i forhold til både mat og depressive tanker at jeg er mye mer impulsiv, har dårligere selvkontroll og nå ofte sier ting jeg godt kunne holdt inni meg.  Denne impulsiviteten sammen med at mørket er så mye mørkere gjør meg ærlig talt litt redd for hva jeg kan finne på, siden jeg nå er så overbevist om at det beste jeg kan gjøre for ham jeg elsker er å sette ham fri. 

Jeg har tidligere vært inne på tanken om at mine problemer kan ligge innenfor bipolarspekteret istedenfor tilbakevendende depresjoner. 

Hva ville du NHD anbefalt om jeg var din pasient? Fortsette med nåværende dose, øke dosen? Trappe ned og slutte? Har formidlet mine tanker til min behandler som igjen skal ta det opp med teamet og psykiater, men det kan ta flere uker før det kommer noe derfra. Jeg vil selvsagt ikke gjøre noe uten å ha avklart det med behandler, men foretrakk ærlig talt depresjonen fremfor denne spent stålstreng-følelsen.

Endret av gjesteleser
Gjest gjesteleser
Skrevet

Noen tanker om dette NHD? Jeg føler meg mer initiativløs og tiltaksløs nå enn før jeg begynte, all seksuell lyst og følelse er borte og det påvirker oss begge.

Gjest gjesteleser
Skrevet

NHD, hva tenker du om dette? Jeg føler meg flat, tiltaksløs og likegyldig. Har fått praksis innenfor et yrke jeg virkelig har lyst å jobbe med på en bra arbeidsplass, men har flere ganger endt opp med å melde meg syk og ligge på sofaen hele dagen. Det er noe jeg aldri ville gjort før, jeg har alltid hatt høy arbeidsmoral. Liker ikke at jeg er likegyldig til så viktige ting. Økt matlyst og økt impulsivitet gir flere bulimiske episoder og økt selvforakt pga økt vekt. Liker virkelig ikke hvordan jeg er nå!

Ser ut som jeg kan komme til å vente månedsvis på ny time hos psykiater, derfor spør jeg deg. Må jeg gi det lenger tid eller er dette den virkningen Fontex kommer til å ha på meg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker at du snarest bør få tillegg av Wellbutrin 150 mg evt etterhvert 300 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...