Gå til innhold

Dy ska ikke tåle så inderlig vel

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
Skrevet

Tror du de syns det er gøy å sitte "på rompa" ute hver dag? Uansett om det er iskaldt? Og bli sett nedpå av folk som går forbi?

Jeg tror den jobben er hardere enn de fleste

Nei, jeg tror ikke det er behagelig. Derfor betaler jeg ikke folk for å gjøre det. Jeg vil heller sponse marginalt nyttigere og mindre ydmykende ting som å selge et blad eller lignende. Hvis man vil ha folk bort fra tigging, prostitusjon, kriminalitet og annet kan man ikke betale dem for denne adferden. Man kan støtte de samme menneskene på alle andre måter.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

17

• Caylee

12

• Madelenemie

11

• AnonymBruker

7

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet

... Den urett som ikke rammer det selv. Blir dypt beveget av tiggere, gir penger til en hver fredag. De kan ikke noe for at de er der de er, rettsløse !!!!

Anonymous poster hash: 7daa4...119

Hei!

Jeg gir penger, mine barn gir penger og deler sine matpakker,

av og til kommer de hjem med karameller med rart papir, de får karameller, sånne fra Romania.

Etter å ha lest mange rapporter, alt fra Kirkens bymisjons undersøkelse med flere, ser jeg at for de fleste medfører tiggingen  bedre levestandard for dem og deres familier i hjemlandet.

I se de frosne menneskene innpakket i tepper, vite at de kjemper for flere enn seg selv, ja da vet jeg at min tikroning hjelper.

Det er lite annet jeg kan gjøre enn å være medmenneske på den måten,

det tenker jeg fortsette med.

For meg er det helt andre grupper som "griser" den største gruppen er nordmenn.,

Madelenemie
Skrevet

Jeg blir dypt irritert over tiggere og enda mer over de som gir til tiggere.

Det er ikke avmakt, men forakt, som hindrer folk (begrepet brukt løselig) i å bruke søppelkasser når de er lett tilgjengelige.

Snart dukker nok ordet "hatretorikk" opp. Jeg lukter trolletråd.

Hei!

Håper du klarer holde irritasjonen inne når vi treffes for kino mandag:-)

For jeg GIR, både penger, smil, mat og jeg har overført dette til barna, de setter seg til og med  ned og snakker med tiggerne,

DET er jeg stolt av, alle mine barn forsvarer tiggerne

Jeg tror de kommer bedre overens med dem og lassier enn normalbefolkningen :lol:

Madelenemie
Skrevet

De som tigger gjør det fordi de nesten ikke har noe valg. Jeg tviler på at mennesker som tigger ønsker å leve slik om de fikk sjansen til noe annet. De fleste tiggere er ikke i noe bransje.

Hei!

Det har du rett i!

Som jeg har mine vansker og får uføretrygd...uten den rettigheten hadde jeg også kanskje måtte tigge?

For de aller fleste viser undersøkelser at tiggingen gir familier et bedre liv i fattigdommen i Romania.

Når det gjelder grisingen, ikke kaste søppel i søppelkassene så er dette mer nordmenns egne problemer, det er så mye søppel i hele byen, men det er i vertfall ikke tiggernes skyld.

Jeg var på en grisete statoil på Lillehammer en dag, ikke en tigger å se, men masse søppel, så jeg tror akkurat på grisefronten vi har en jobb å gjøre med vår egen mentalitet ;)

Skrevet

Hei!

Det har du rett i!

Som jeg har mine vansker og får uføretrygd...uten den rettigheten hadde jeg også kanskje måtte tigge?

For de aller fleste viser undersøkelser at tiggingen gir familier et bedre liv i fattigdommen i Romania.

Når det gjelder grisingen, ikke kaste søppel i søppelkassene så er dette mer nordmenns egne problemer, det er så mye søppel i hele byen, men det er i vertfall ikke tiggernes skyld.

Jeg var på en grisete statoil på Lillehammer en dag, ikke en tigger å se, men masse søppel, så jeg tror akkurat på grisefronten vi har en jobb å gjøre med vår egen mentalitet ;)

Ta deg en tur opp Grønland kl 7 om morgenen. Uenfor Brilleland vil du se 3-4 stk ligge og sove. Du vil se en neddugget bil fordi det ligger folk inni den og sover også. Du vil kjenne lukta av avføring og søppel. Du vil se de ha "morgenmøte" hvor de avtaler hvem som skal stå hvor. Du vil se det ligge masse søppel rundt dem og rundt søppeldunkene. Det er ikke nordmenn som har vært i søppeldunkene og spredt rundt seg det de finner. Det var på nyhetene for en stund tilbake, hvor sigøynere hadde gjort fra seg på en skolegård. Dette kunne vært skolegården til dine barn.

Jeg vet ikke jeg, noen syns kanskje slikt er greit, men det syns ikke jeg.

Skrevet

Jeg så en dokumentar for noen år siden om et familie som hadde vært tiggere i norge. De kjøpte seg et fint hus i hjemlandet for pengene de fikk inn. Før de kjøpte det huset hadde de veldig dårlig boforhold i Romania. Det var fantastisk å se hvor mye bedre liv de hadde fått

Etter den dokumentaren klarer jeg virkelig ikke å tro alle tigere jobber i såkalte "bander".

Selvfølgelig er ikke alle tiggere kriminelle, men flesteparten er det. Om du ønsker å støtte kriminalitet får jo være din sak, men jeg gjør det ikke.

Skrevet

Ta deg en tur opp Grønland kl 7 om morgenen. Uenfor Brilleland vil du se 3-4 stk ligge og sove. Du vil se en neddugget bil fordi det ligger folk inni den og sover også. Du vil kjenne lukta av avføring og søppel. Du vil se de ha "morgenmøte" hvor de avtaler hvem som skal stå hvor. Du vil se det ligge masse søppel rundt dem og rundt søppeldunkene. Det er ikke nordmenn som har vært i søppeldunkene og spredt rundt seg det de finner. Det var på nyhetene for en stund tilbake, hvor sigøynere hadde gjort fra seg på en skolegård. Dette kunne vært skolegården til dine barn.

Ikke jeg heller. Glad jeg ikke bor i Oslo.

Madelenemie
Skrevet

Det hender jeg er på grønland,

tannlegen min ligger der, er der akkurat nå for tiden ganske ofte,

går forbi mange, de gjør ikke meg noe, ok de har en annen stil, men sånn er det med det,

Hvem i alle dager har laget den merkelige videosnutten du la ut? var jo ikke informativ, spilte bare på fordommer?

Jeg tror ikke de er såå forskjellig fra meg og deg og andre, jeg tror bare de er lei av å være fattige, (kort oppsummert)

Madelenemie
Skrevet

Jeg er glad jeg bor i Oslo.

Er det ting jeg ikke er glad for er det mer Oslo-innbyggerne selv som står for det,

oppklistring av plakater, tagging, tyggis og sneiper overalt, søppelpoliti ville fått det veeldig travelt, nordmenn er noen skikkelige griser.:-)

Madelenemie
Skrevet

Selvfølgelig er ikke alle tiggere kriminelle, men flesteparten er det. Om du ønsker å støtte kriminalitet får jo være din sak, men jeg gjør det ikke.

Hei!

Hvis du VET at flesteparten av tiggerne er kriminelle bør du dokumentere dette.

Og da ikke med flere røvervideosnutter, (Gud vet hvor du fant den videosnutten?)

Skrevet (endret)

Hei!

Og da ikke med flere røvervideosnutter, (Gud vet hvor du fant den videosnutten?)

Den videoen viser da bare hvordan det virkelig er i Oslo.

Og det er Politiet selv som knytter tigging til kriminalitet:

Politiet: Kriminaliteten som følger med rumenerne er et «megaproblem». Politiet har pågrepet dobbelt så mange rumenere i år sammenlignet med fjoråret. - Det kan ikke fortsette slik, sier visepolitimester Roger Andresen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Politiet-Kriminaliteten-som-folger-med-rumenerne-er-et-megaproblem-7068726.html

Politiet knytter tigging til kriminalitet mange steder. Og ikke nødvendigvis til organisert kriminalitet. Sammenhengen er enklere enn som så: det er ikke nok mennesker som gir penger. Dermed må tiggerne finne andre måter å livnære seg på. Siden denne gruppen har liten sjanse til å få en vanlig jobb i Norge, er veien til kriminalitet kort.

https://www.pf.no/aktuelt_na/nyhetsarkiv/2014/juli/Derfor+st%C3%B8tter+vi+et+tiggerforbud.d25-T2lrI4v.ips

Politiet i Oslo forteller i sin rapport hvordan de i løpet av januar og februar var i kontakt med 489 rumenske statsborgere. 285 av disse var tidligere anmeldt for kriminelle forhold. Totalt utgjorde det 823 saker. Oslopolitiet sier også at det ikke er slik at noen få personer står bak mange saker.

http://www.osloby.no/nyheter/Kun-i-Oslo-ser-politiet-tiggere-som-et-stort-problem-7583256.html

Over 100 nye tiggere i Molde - flere er dømt for grov kriminalitet.

- Det viser seg av en stor andel av dem er anmeldt, bøtelagt og dømt for grove tjuveri, simple tjuveri, lommetjuveri og nasking. Noen har også vært borti narkotikasaker, sier politistasjonssjef Per Karstein Røv til Rbnett.

http://www.rbnett.no/nyheter/article7945169.ece

Politiet merker en sterk økning i antall rumenske vinningskriminelle. De ser en klar sammenheng med oppblomstringen av tigging i hovedstaden.

http://www.dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/tigging-gir-kriminalitet-1.7451103

Dette var bare noen saker jeg fant etter et kjapt Google-søk (alle fra 1. siden!). Beklager MM, men din oppfattelse i denne saken stemmer ikke med virkeligheten.

Endret av slabbedask
Skrevet

Hei!

Madelenemie, du må selvfølgelig få tro hva du vil. Det som ble vist i denne filmen er virkeligheten. Hvor ofte er du hos tannlegen kl 7 om morgenen? Oslo kommune står på for å rydde gatene for svineri. Så ser det relativt greit ut gjennom dagen, men neste morgen er det like ille igjen. Og disse leirene, det er ikke tull, filmen er faktisk veldig informativ. Hvor tror du disse menneskene er på natten, hvor tror du de går på do og hvor tror du de gjemmer alt tyvgodset sitt. Jeg forstår at det er lettere for deg å ikke tro at dette er virkeligheten, men det er det desverre.

Alle de som bor i disse leirene er kriminelle uten å gjøre mer enn å bare bo der, det er ikke lov å campe på den måten. Men de stjeler som ravner.

Skrevet

Jeg også. Glad jeg ikke jobber der lenger også, syns det er skummelt, trist og ekkelt i Oslo.

Madelenemie
Skrevet

Madelenemie, du må selvfølgelig få tro hva du vil. Det som ble vist i denne filmen er virkeligheten. Hvor ofte er du hos tannlegen kl 7 om morgenen? Oslo kommune står på for å rydde gatene for svineri. Så ser det relativt greit ut gjennom dagen, men neste morgen er det like ille igjen. Og disse leirene, det er ikke tull, filmen er faktisk veldig informativ. Hvor tror du disse menneskene er på natten, hvor tror du de går på do og hvor tror du de gjemmer alt tyvgodset sitt. Jeg forstår at det er lettere for deg å ikke tro at dette er virkeligheten, men det er det desverre.

Alle de som bor i disse leirene er kriminelle uten å gjøre mer enn å bare bo der, det er ikke lov å campe på den måten. Men de stjeler som ravner.

Hei!

Videoen minner med om nazi propaganda, med musikk og det hele æsj, jeg blir kvalm.

Jeg var denne uken til tannlege kl 08.00 PÅ grønland.

Så vidt jeg vet bor du ikke en gang i Oslo!!

Jeg tror faktisk jeg kjenner flere tiggere enn deg, jeg kjenner dem gjennom mine barn som kommer hjem etter en hyggelig matpakkedeling, med karameller med rart papir, de spiser jeg og da kjenner jeg at "ja vi er ganske like, bare noen er ikke født like priviligerte"

Skrevet

Hei!

Videoen minner med om nazi propaganda, med musikk og det hele æsj, jeg blir kvalm.

Jeg var denne uken til tannlege kl 08.00 PÅ grønland.

Så vidt jeg vet bor du ikke en gang i Oslo!!

Jeg tror faktisk jeg kjenner flere tiggere enn deg, jeg kjenner dem gjennom mine barn som kommer hjem etter en hyggelig matpakkedeling, med karameller med rart papir, de spiser jeg og da kjenner jeg at "ja vi er ganske like, bare noen er ikke født like priviligerte"

Videoen er virkeligheten om du vil det eller ei. nei, jeg bor ikke i oslo, men jeg har jobbet i Oslo sentrum i veldig mange år. Du kjenner ikke tiggere selv om du har spist karameller som dine barn har fått. Jeg kjenner ingen tiggere, men jeg er da virkelig ikke blind. Øynene mine og luktesansen min fungerer svært godt. Tiggerene bor ikke på Oslo vest, du og dine barn ser de kun når de er på "jobb". Dere ser ikke alt det andre, og når du blir vist set så nekter du uansett å tro på det. Har du tittet på linkene slabbedask la ut da, eller lukker du øynene for det også?

Madelenemie
Skrevet

Den videoen viser da bare hvordan det virkelig oslo

Dette var bare noen saker jeg fant etter et kjapt Google-søk (alle fra 1. siden!). Beklager MM, men din oppfattelse i denne saken stemmer ikke med virkeligheten.

Hei!

Nei det gjør ikke det,

det viser det Oslo enkelte vil fokusere på.

Det gir meg også en uggen og godt dokumentert historisk bakgrunn, av hva politiet er og var:-(

De rumenerne jeg kjenner kunne jeg ansatt om jeg hadde jobb å tilby dem, og de ville takket ja, da jobb er bedre enn sitte på gata

De er mer like meg en mange, og jeg er hardtarbeidende og raus, det er gode egenskaper man kan komme langt med.

Skrevet

Hei!

Nei det gjør ikke det,

det viser det Oslo enkelte vil fokusere på.

Det gir meg også en uggen og godt dokumentert historisk bakgrunn, av hva politiet er og var:-(

De rumenerne jeg kjenner kunne jeg ansatt om jeg hadde jobb å tilby dem, og de ville takket ja, da jobb er bedre enn sitte på gata

De er mer like meg en mange, og jeg er hardtarbeidende og raus, det er gode egenskaper man kan komme langt med.

Hvor godt kjenner du egentlig disse rumenerene?

Madelenemie
Skrevet

Videoen er virkeligheten om du vil det eller ei. nei, jeg bor ikke i oslo, men jeg har jobbet i Oslo sentrum i veldig mange år. Du kjenner ikke tiggere selv om du har spist karameller som dine barn har fått. Jeg kjenner ingen tiggere, men jeg er da virkelig ikke blind. Øynene mine og luktesansen min fungerer svært godt. Tiggerene bor ikke på Oslo vest, du og dine barn ser de kun når de er på "jobb". Dere ser ikke alt det andre, og når du blir vist set så nekter du uansett å tro på det. Har du tittet på linkene slabbedask la ut da, eller lukker du øynene for det også?

Hei!

Jeg har lest de nyhetene før.

Jeg syns dere som kritiserer tiggerne først skulle prøve bli kjent med en, utrolig hva det kan gjør med mentaliteten.

Jeg har jobbet lenger enn du tror på grønland, jeg har smurt matpakker og rigget senger for de nødlidende fra jeg var 16 år,

trofast hver lørdag kveld og hver søndag morgen.

jeg kjenner både lassier og tiggere godt. Og mer og bedre enn de fleste andre!

Skrevet

Hei!

Jeg har lest de nyhetene før.

Jeg syns dere som kritiserer tiggerne først skulle prøve bli kjent med en, utrolig hva det kan gjør med mentaliteten.

Jeg har jobbet lenger enn du tror på grønland, jeg har smurt matpakker og rigget senger for de nødlidende fra jeg var 16 år,

trofast hver lørdag kveld og hver søndag morgen.

jeg kjenner både lassier og tiggere godt. Og mer og bedre enn de fleste andre!

Da du var 16 år var ikke dette et problem i Oslo. Nå er det det. Det er ikke tiggere generelt jeg kritiserer. Det er romfolket, som desverre nå utgjør nesten alle tiggerene i byen. Jeg støtter ikke kriminalitet, så enkelt er det. Hva du velger å gjøre får være din sak, du er altfor naiv til å se hva som virkelig foregår.

Madelenemie
Skrevet

Hvor godt kjenner du egentlig disse rumenerene?

Tja,

jeg blir aldri venn med noen,

ikke aspergere, ikke NT-mennesker, således heller ikke tiggere.

Men da jeg oppdaget mine autistiske barns møte og treff med de vi kaller tiggere, endret noe i meg,

jeg ville vite noe mer om dem,

jeg ga mine barn mer mat, og smilte da de kom med karameller fra Romania.

Jeg sa til mine barn, spør spørsmål, jeg lurer på dette....

og barna trengte ingen instruksjoner, de stilte sine spørsmål og kom hjem med fine svar, og fremmede historier, og brune smil, smil som var slitne og frosne og gamle, noen av visdomsordene, lykkeordene var rørende og ikke minst bare at de deler sin mat og får enda mer tilbake??

Jeg har jobbet blant dem ingen ville se, røre, ta på, snakke til, De menneskene har gjort meg til den jeg er, da tåler jeg ubehaget det er med den uorden vi blir minnet om ved tigging.

Jeg har behandlet mennesker som har grått fordi jeg tok på dem med mine hender, de gråt, og jeg spurte, hvorfor gråter du, da sa en mann en gang, " ingen har noen gang tatt på meg uten plasthansker", det lille jeg gjorde for han, ved å berøre hans sår uten hansker kommer jeg aldri noen gang til å glemme!

Derfor er bli kjent veien å gå, ikke skape unødvendige avstander.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...