Madelenemie Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Da du var 16 år var ikke dette et problem i Oslo. Nå er det det. Det er ikke tiggere generelt jeg kritiserer. Det er romfolket, som desverre nå utgjør nesten alle tiggerene i byen. Jeg støtter ikke kriminalitet, så enkelt er det. Hva du velger å gjøre får være din sak, du er altfor naiv til å se hva som virkelig foregår. Ja vel. min naivitet har gitt mange mette mager, en seng å sove i, renere sår, en ekte følelse av at noen bryr seg, noen nye klær, et smil, litt håp, noens barns fremgang i abc, noen glede av å brette en papirfugl av avispapir. Aviser jeg fant på vei til jobb. Takk for at du minnet meg om det tiggerne ga meg. hvis naivitet kan gi så mange det, ja så er det en god side av naivitet. ups glemte da jeg var 16 startet jeg jobbe på blåkors, noen år senere dro jeg ut i katastrofeområder og krigsområder. Jeg har ingen venner, men jeg vil ikke at noen skal ha det vondt. Endret 7. mars 2015 av Madelenemie 0 Siter
slabbedask Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Hei! Nei det gjør ikke det, det viser det Oslo enkelte vil fokusere på. Det gir meg også en uggen og godt dokumentert historisk bakgrunn, av hva politiet er og var:-(. Når 60%, altså et solid FLERTALL, av de rumenske statsborgerne som politiet sjekket opp tidligere var anmeldt for kriminelle forhold er dette for alvorlig til å ignoreres. Og jeg forstår ikke hva du kritiserer politiet for. Skulle de heller rapportert at hele 40% ikke var anmeldt for kriminelle forhold? I denne saken er du bare grenseløst naiv. Endret 7. mars 2015 av slabbedask 0 Siter
Trine Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Ja vel. min naivitet har gitt mange mette mager, en seng å sove i, renere sår, en ekte følelse av at noen bryr seg, noen nye klær, et smil, litt håp, noens barns fremgang i abc, noen glede av å brette en papirfugl av avispapir. Aviser jeg fant på vei til jobb. Takk for at du minnet meg om det tiggerne ga meg. hvis naivitet kan gi så mange det, ja så er det en god side av naivitet. ups glemte da jeg var 16 startet jeg jobbe på blåkors, noen år senere dro jeg ut i katastrofeområder og krigsområder. Jeg har ingen venner, men jeg vil ikke at noen skal ha det vondt. Så da er det greit at noen stjeler sykkelen til en ung gutt som har spart alle ukepengene sine i mange måneder for å få råd til en sykkel? Moren er kanskje aleneforsørger og får endene så vidt til å møtes. Er det greit at noen bryter seg inn i bilen din for å se om du har noe verdifullt der? Er det greit at voksne menn har en truende oppførsel mot pensjonister som ikke tør annet enn å gi fra seg pengene sine? Du får kanskje insvestere i et bygg hvor sigøynerene kan bo da, gi de mat og klær og forsørge dem. Stjeling er ikke greit uansett. 0 Siter
Caylee Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Nei, jeg tror ikke det er behagelig. Derfor betaler jeg ikke folk for å gjøre det. Jeg vil heller sponse marginalt nyttigere og mindre ydmykende ting som å selge et blad eller lignende. Hvis man vil ha folk bort fra tigging, prostitusjon, kriminalitet og annet kan man ikke betale dem for denne adferden. Man kan støtte de samme menneskene på alle andre måter. Det er mange forskjellige meninger om den problemstilingen. Og uansett hva man gjør er det en ulempe. Gir man penger, forsetter tiggingen. Men hvis man ikke gir penger så får de ikke penger mat/klær. Den samme problemet gjelder nesten alt vi lever av. Mye av klærne i butikken er laget av abeidere med veldig liten lønn. Det samme med mobiler/tv/data også. Skal du da slutte å kjøpe det? Fordi du ikke vil støtte at arbeidere tjener alt for lite og at det kanskje vil føre til at de tilslutt får bedre lønn? Eller er det viktigere at de faktisk tjener litt penger her og nå? Så de ikke risikerer å miste jobben? Begge valg er like dårligere sånn sett. 0 Siter
Caylee Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Selvfølgelig er ikke alle tiggere kriminelle, men flesteparten er det. Om du ønsker å støtte kriminalitet får jo være din sak, men jeg gjør det ikke. Jeg støtter at alle mennesker er like mye verdt, og at derfor er snilt å gi penger. Hvis alle hadde sluttet gi penger hadde alternative blitt verre. Alle burde ha nok mat /klær osv å leve av. Og ikke minst er godt nok sted å bo. Pengene de tjener i norge hjelper mange dem mot et bedre liv, også i Romania 0 Siter
Caylee Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Hei! Det har du rett i! Som jeg har mine vansker og får uføretrygd...uten den rettigheten hadde jeg også kanskje måtte tigge? For de aller fleste viser undersøkelser at tiggingen gir familier et bedre liv i fattigdommen i Romania. Når det gjelder grisingen, ikke kaste søppel i søppelkassene så er dette mer nordmenns egne problemer, det er så mye søppel i hele byen, men det er i vertfall ikke tiggernes skyld. Jeg var på en grisete statoil på Lillehammer en dag, ikke en tigger å se, men masse søppel, så jeg tror akkurat på grisefronten vi har en jobb å gjøre med vår egen mentalitet Helt enig med deg:) Ikkesant. Søplingen skyldes alle folk 0 Siter
Caylee Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Den videoen viser da bare hvordan det virkelig er i Oslo. Og det er Politiet selv som knytter tigging til kriminalitet: Politiet: Kriminaliteten som følger med rumenerne er et «megaproblem». Politiet har pågrepet dobbelt så mange rumenere i år sammenlignet med fjoråret. - Det kan ikke fortsette slik, sier visepolitimester Roger Andresen. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Politiet-Kriminaliteten-som-folger-med-rumenerne-er-et-megaproblem-7068726.html Politiet knytter tigging til kriminalitet mange steder. Og ikke nødvendigvis til organisert kriminalitet. Sammenhengen er enklere enn som så: det er ikke nok mennesker som gir penger. Dermed må tiggerne finne andre måter å livnære seg på. Siden denne gruppen har liten sjanse til å få en vanlig jobb i Norge, er veien til kriminalitet kort. https://www.pf.no/aktuelt_na/nyhetsarkiv/2014/juli/Derfor+st%C3%B8tter+vi+et+tiggerforbud.d25-T2lrI4v.ips Politiet i Oslo forteller i sin rapport hvordan de i løpet av januar og februar var i kontakt med 489 rumenske statsborgere. 285 av disse var tidligere anmeldt for kriminelle forhold. Totalt utgjorde det 823 saker. Oslopolitiet sier også at det ikke er slik at noen få personer står bak mange saker. http://www.osloby.no/nyheter/Kun-i-Oslo-ser-politiet-tiggere-som-et-stort-problem-7583256.html Over 100 nye tiggere i Molde - flere er dømt for grov kriminalitet. - Det viser seg av en stor andel av dem er anmeldt, bøtelagt og dømt for grove tjuveri, simple tjuveri, lommetjuveri og nasking. Noen har også vært borti narkotikasaker, sier politistasjonssjef Per Karstein Røv til Rbnett. http://www.rbnett.no/nyheter/article7945169.ece Politiet merker en sterk økning i antall rumenske vinningskriminelle. De ser en klar sammenheng med oppblomstringen av tigging i hovedstaden. http://www.dittoslo.no/indre-by/nyheter-indre-by/tigging-gir-kriminalitet-1.7451103 Dette var bare noen saker jeg fant etter et kjapt Google-søk (alle fra 1. siden!). Beklager MM, men din oppfattelse i denne saken stemmer ikke med virkeligheten. Trist endel stjeler. Det er ikke bra. Men sånt handler ofte om fattigdom. Jeg forsvarer det ikke, men vet det finnes logisk grunn for det. Det viktig å vite at det er mennesker som alle andre, som har det veldig dårlig. Endret 7. mars 2015 av Caylee 0 Siter
Caylee Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Da du var 16 år var ikke dette et problem i Oslo. Nå er det det. Det er ikke tiggere generelt jeg kritiserer. Det er romfolket, som desverre nå utgjør nesten alle tiggerene i byen. Jeg støtter ikke kriminalitet, så enkelt er det. Hva du velger å gjøre får være din sak, du er altfor naiv til å se hva som virkelig foregår. Jeg syns synd på romeneske tiggere når jeg ser dem. Og får en vondt følelse inni meg. Jeg tenker det er synd på dem. Og håper de vil få det bedre. De er mennesker de også 0 Siter
slabbedask Skrevet 8. mars 2015 Skrevet 8. mars 2015 Trist endel stjeler. Det er ikke bra. Men sånt handler ofte om fattigdom. Og hvor mye er du villig til å gå ned å levestandard for å rette på dette? Så mye at du må bo på russerbrakke og kun spise First Price produkter? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.