Gå til innhold

Hvorfor må musikk være "vakker"?

Anbefalte innlegg

Når folk flest snakker om musikk de liker omtales den alltid med ord som fin, nydelig og vakker. Er det slik at den gode musikken alltid er "vakker"? Er det også slik at god kunst alltid er "pen", f.eks. "elg i solnedgang" eller "gråtende sigøynerpike"?

Er ikke det viktigste at musikken faktisk er interessant å *høre* på? (Bruk gjerne 1 time på å høre på et album fra begynnelse til slutt uten å gjøre noe annet).

Om den er vakker eller ikke er da revnende likegyldig. Ingenting er da vel mer kjedelig en "pen" musikk som går inn det ene øret og ut det andre.

Bare noe jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404467-hvorfor-m%C3%A5-musikk-v%C3%A6re-vakker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke jeg, noen folk liker musikk som er "beroligende"... da kan det vel tenkes de mener musikk skal være "vakker"...

Men, på en annen side; jeg syns ofte skikkelig grell musikk som Darkthrone er beroligende...

Klassisk musikk er vel noe man kan enes om at er "vakker musikk", men jeg syns det i alle fall er veldig kjedelig uansett. Trenger litt rytmer jeg azz.

Annonse

Det har jeg nok aldri hørt, men jeg har heller ikke hørt mange si de liker vakker musikk.

Jeg skal være den første til å innrømme at dette er relativt stygt, men jeg liker det likevel:

https://www.youtube.com/watch?v=3lawql_qjuM

FjellOgDalar

Musikk er et medium, akkurat som annen kunst. Den som har komponert musikken har sine tanker om den, hva de vil si, hvilket publikum den skal apellere til, hvilke følelser osv.

Alle har sin smak, og sin oppfatning av hva som er stygt, vakkert, dårlig, bra, kjedelig, interessant, fengende. Man vil vel gjerne unngå å kalle sin egen musikksmak for stygg, siden man gjerne liker eller finner nytte i den musikken man hører på.

Selv kan jeg f.eks. like aggressiv musikk, enten om jeg er sinna og vil "rense det ut," eller jeg skal trene. Jeg liker forskjellige stilarter, også fordi jeg spiller flere instrumenter selv. Forskjellig musikk har rett og slett ulik funksjon for meg. Noe av det ville jeg kanskje kalt vakkert, eller sagt at det har noe vakkert over seg. F.eks. synes jeg at et requiem kan ha noe vakkert over seg, selv om det handler om døden. Kanskje fordi det formidler noe om at døden også kan noe positivt med seg, et budskap om at man går videre. Er jeg forbanna, kjører jeg Pantera på full guffe. Det er liksom nåkså reinspikka "sinnamusikk" for meg. Noen vil kanskje si det er stygt, kanskje vil jeg si det er stygt. Likevel har det en funksjon for meg.

Madelenemie

Når folk flest snakker om musikk de liker omtales den alltid med ord som fin, nydelig og vakker. Er det slik at den gode musikken alltid er "vakker"? Er det også slik at god kunst alltid er "pen", f.eks. "elg i solnedgang" eller "gråtende sigøynerpike"?

Er ikke det viktigste at musikken faktisk er interessant å *høre* på? (Bruk gjerne 1 time på å høre på et album fra begynnelse til slutt uten å gjøre noe annet).

Om den er vakker eller ikke er da revnende likegyldig. Ingenting er da vel mer kjedelig en "pen" musikk som går inn det ene øret og ut det andre.

Bare noe jeg tenkte på.

Hei!

Jeg pleier ikke si noe om musikk når jeg hører, hører jeg musikk må absolutt ingen forstyrre meg med ett eneste ord, da stopper jeg musikken, ber andre si hva de skal si fort, fordi jeg er opptatt!!!

Musikk får meg i en deilig tilstand av velvære, så ja, ordet vakker kan av og til passe, andre ganger kan det være noe annet,

men jeg tror nok for meg musikk er noe som får frem fred og ro i meg, og da er en lov: Ikke forstyrr, jeg hører musikk!

Jeg misliker ALLE som skal si ord om musikk, et sted skal man vel få fred for ord.

Det samme gjelder kunst, malerier og skulpturer, det er nok for meg å se, ord ødelegger alltid!!!!

Annonse

Er det slik at den gode musikken alltid er "vakker"? 

Ikke vakker, det syns jeg er et rart ord å bruke på musikk. Men musikk er nydelig, eller fin, eller bra, eller råbra. :D

Jo, men det er da ikke nødvendigvis noen motsetning mellom de to? Jeg hører ikke på musikk fordi den er interessant, men fordi den appellerer til meg. For meg blir musikk fort FOR sær uansett hvor interessant den måtte være.

stjernestøv

Bare noe jeg tenkte på.

Musikk trenger ikke være vakker, men noe er det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...