Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært en del snakk om dette i nyhetsbildet denne uka - hvor det altså hevdes at blant annet LSD og fleinsopp kan ha positiv effekt på blant annet depresjon og alkoholavhengighet. Jeg synes dette  er facinerende. Essensen synes å være at man oppnår en "høyere" bevissthet med seg selv (og andre/ omgivelsene), skjønner dypere sammenhenger og at ubevisste traumer kan komme til overflaten, gjennomleves og heles. Det understrekes at det kan være en skremmende, og på mange vis grensesprengende opplevelse å være i denne endrede bevisstheten, men forskning viser at det er ikke skadelig for hverken kropp eller psyke, og at det heller ikke synes å være avhengighetsdannende på samme måte som andre rusmidler.

Hvem vet - kanskje kontrollert bruk (i den grad det er mulig...) vil kunne benyttes i behandling av enkelte psykiske lidelser en gang i framtiden? Og som en allmenn kilde til selvutvikling og innsikt i hvordan verden henger sammen, utenfor våre etablerte, mentale referanserammer?  

Andre som har tanker rundt dette? Skulle gjerne drukket fleinsopp-te hos psykologen jeg altså, hvis det kunne gitt litt fortgang i prosessen!  :P

Mer info her for de som er interessert: 

http://www.ntnu.no/aktuelt/pressemeldinger/13/lsd-studie

http://tv.nrk.no/serie/trygdekontoret/MUHH47000315/sesong-9/episode-3

https://www.youtube.com/watch?v=TvHWP56BS6E

Gjest Ladytron
Skrevet

Dette har jeg tenkt på i det siste også. Basert på forskning virker det som om psykedelia kan ha effekt mot en rekke psykiske problemer og ulike typer avhengighet. Selv har jeg ofte følt at tilværelsen har vært så tung og meningsløs, har følt meg fremmedgjort og isolert. Tror jeg kunne hatt godt av en utvisking av jeg-et, oppleve mening på et annet plan, komme mer i kontakt med meg selv og få en dypere forståelse av livet.

Hvis det var behov for forskningspersoner til slike studier skulle jeg gjerne meldt meg frivillig, men er litt mer skeptisk til å prøve på egenhånd. Hvis man kunne brukt det i terapi så hadde det vært topp, men sikkert ikke så lett så lenge disse stoffene er forbudt. Kanskje en gang i framtiden ja.

Her er et utdrag fra konklusjonen til NTNU studien som du refererer til: (Link: http://jop.sagepub.com/content/early/2015/02/25/0269881114568039.full)

There is little evidence linking psychedelic use to lasting mental health problems. In general, use of psychedelics does not appear to be particularly dangerous when compared to other activities considered to have acceptable safety. It is important to take a statistical perspective to risk, rather than focusing on case reports and anecdotes: ‘Nothing in life is free from risk – risk is simply impossible to avoid… Even ordinary activities – eating breakfast, watching television, walking the dog – carry risks, however minor’ (BMA, 2012). As Steven Pinker recently noted, ‘In a free society, one cannot empower the government to outlaw any behavior that offends someone just because the offendee can pull a hypothetical future injury out of the air’ (Pinker, 2008). Overall, it is difficult to see how prohibition of psychedelics can be justified from a public health or human rights perspective.

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg ville, tross min bipolare lidelse og tidligere alkoholproblemer styrt laaangt unna. Det hevdes at halusinogener ikke er bra om man har en spesielt sårbar psyke, pga. økt fare for bivirkninger som psykose. Husker jeg snakket om LSD med psykologen min en gang, bare sånn hypotetisk. Hans mening var litt den at det var lett å miste kontrollen og kanskje ende opp med minner man ikke egentlig hadde, og komme dårligere ut. Kanskje det ville funket bedre om man hadde gjort det med en erfaren sjaman, men jeg hadde personlig aldri turt å ha i meg verken syre, flein, dmt osv.

Skrevet

Skulle jeg prøvd noe slikt, måtte det være noe med kort virkningstid. Salvie eller noe slikt. men jeg tror ikke jeg hadde turt det heller. Forskningen er selvfølgelig omstridt, og Cherrypicked, folk som prøver LSD kan like gjerne som en sjelfull opplevelse få full panikk og psykose, eller såkalt bad tripp. En LSD tripp virker dessuten i 12 (!) timer.

De ga syre til folk på Modum bad på 60tallet, det avdekket ikke noe stort potensial for noe annet enn en trip. God eller angstfylt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...