DenNorskeElg Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Mange mennesker ofrer livet sitt eller store deler av livet sitt til å tilbe og tilfredstille en gud de mener eksisterer. Grunnen til at de mener at denne guden eksisterer er fordi samfunnet og i hovedsak foreldrene manipulerer barna sine til å tro på dette. Dette høres jo ganske "ko-ko" ut, og på (over?) grensen til barnemishandling. Men hva skjer, nei dette er helt "normalt" og "friskt" dette gir vi ingen diagnose sålenge det er normen i subkulturen. Hvorfor det ? Hvorfor tør man ikke si det som det er, kalle det det det er ? Først når man er enda mer ekstrem enn det ekstreme miljøet man holder seg i så er man "psyk". Det er ingen logikk her .... Hei du har kreft men siden det er helt vanlig i subkulturen din (gamlehjemmet) så er du frisk og får ingen diagnose av meg, hilsen ekspert, og lykke til ! Håper dere eksperter kan belyse dette området for det gir virkelig ingen mening. Takk 0 Siter
Toga Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Det er ikke sykt med vrangforestillinger, så lenge det ikke er problematisk å ha dem. Hvor sykt det er avhenger av størrelsen på problemene ved å ha dem. Ikke tankeinnhold i seg selv. Nå er det jo likevel ofte sånn at har man et innhold om f.eks. forfølgelse, så er det mye mer sannsynlig at forestillingene er problematiske enn om man f.eks. bare tror på Jesus, eller at tungetaling er Den Hellige Ånd som snakker. Men dette dreier seg ikke om i hvor stor grad tankeinnholdet er sannsynlig eller ikke. Det dreier seg rett og slett bare om hvordan vedkommende takler livet. Merk at det jeg sier med å "takle" livet ikke bare handler om subjektiv opplevd mestring, men også hvordan man mer objektivt sett fungerer i samfunnet. Det er nettopp her dette med "kulturavhengig" kommer inn: hvis det er mange rundt deg som deler dine vrangforestillinger, så blir det ofte enklere å leve med dem, og man fungerer bedre i fellesskapet da. F.eks. hvis man tror på tungetaling: det er nok mye enklere å være sammen med mennesker som deler ditt syn, enn å være mutters alene med det, og slik at f.eks. de menneskene du omgås ser på deg som "gal". Hadde det vært enklere for noen med forfølgelsesvanvidd å takle livet, hadde vedkommende vært i et miljø hvor vrangforestillingene var en del av felles tankegang? Vel, vedkommende ville neppe blitt frisk fra psykosen om folk rundt støttet opp om den; men på en annen side, det gjør ikke tungetalerne heller. Jeg tror vedkommende hadde hatt det generelt bedre om vedkommende ikke ble sittende alene og utstøtt. Nå er det mange faktorer her, men i det store og hele: graden av sykelighet dreier seg om hvordan vedkommende har det og fungerer i samfunnet, ikke om arten av tanker eller graden av intensitet på disse. Dette kan høres ut som litt satt på spissen, men det er jo klart at om en person lider av forfølgelsesvanvidd, så vil ikke vedkommende ha det noe bra eller fungere bra. Men religiøstet er lite bisarre og urealistiske tanker det, så det dreier seg ikke om arten tanker eller intensiteten; eller graden av realitetssvikt. Bare noe jeg tenkte på. 0 Siter
DenNorskeElg Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Skrevet 7. mars 2015 ..... Nå skrev du akkurat det NHD ville skrevet, men du får sikkert ikke noe ekspertmerke uansett Men men Synes fortsatt det er galt og psyk og barnemishandling etc jeg da, men jeg har autisme så sikkert derfor jeg ikke tar til meg fornuft og er urokkelig i mitt syn Hvem vet 0 Siter
Toga Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Tror NHD blir forbannet over det jeg skrev, jeg. Autisme fører ofte til usedvanlig tankegang tror jeg. 0 Siter
slabbedask Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Nå skrev du akkurat det NHD ville skrevet, men du får sikkert ikke noe ekspertmerke uansett Men men Synes fortsatt det er galt og psyk og barnemishandling etc jeg da, men jeg har autisme så sikkert derfor jeg ikke tar til meg fornuft og er urokkelig i mitt syn. et Er det endelig offisielt? Bare noe jeg lurer på. 0 Siter
slabbedask Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Det er ikke sykt med vrangforestillinger, så lenge det ikke er problematisk å ha dem. Hvor sykt det er avhenger av størrelsen på problemene ved å ha dem. Ikke tankeinnhold i seg selv. Nå er det jo likevel ofte sånn at har man et innhold om f.eks. forfølgelse, så er det mye mer sannsynlig at forestillingene er problematiske enn om man f.eks. bare tror på Jesus, eller at tungetaling er Den Hellige Ånd som snakker. Men dette dreier seg ikke om i hvor stor grad tankeinnholdet er sannsynlig eller ikke. Det dreier seg rett og slett bare om hvordan vedkommende takler livet. Merk at det jeg sier med å "takle" livet ikke bare handler om subjektiv opplevd mestring, men også hvordan man mer objektivt sett fungerer i samfunnet. Det er nettopp her dette med "kulturavhengig" kommer inn: hvis det er mange rundt deg som deler dine vrangforestillinger, så blir det ofte enklere å leve med dem, og man fungerer bedre i fellesskapet da. F.eks. hvis man tror på tungetaling: det er nok mye enklere å være sammen med mennesker som deler ditt syn, enn å være mutters alene med det, og slik at f.eks. de menneskene du omgås ser på deg som "gal". Hadde det vært enklere for noen med forfølgelsesvanvidd å takle livet, hadde vedkommende vært i et miljø hvor vrangforestillingene var en del av felles tankegang? Vel, vedkommende ville neppe blitt frisk fra psykosen om folk rundt støttet opp om den; men på en annen side, det gjør ikke tungetalerne heller. Jeg tror vedkommende hadde hatt det generelt bedre om vedkommende ikke ble sittende alene og utstøtt. Nå er det mange faktorer her, men i det store og hele: graden av sykelighet dreier seg om hvordan vedkommende har det og fungerer i samfunnet, ikke om arten av tanker eller graden av intensitet på disse. Dette kan høres ut som litt satt på spissen, men det er jo klart at om en person lider av forfølgelsesvanvidd, så vil ikke vedkommende ha det noe bra eller fungere bra. Men religiøstet er lite bisarre og urealistiske tanker det, så det dreier seg ikke om arten tanker eller intensiteten; eller graden av realitetssvikt. Bare noe jeg tenkte på. Men det er ikke bra at de små børn skal hjernevaskes på denne måten. Man overføres rett og slett psykdommen til neste generasjon. 0 Siter
DenNorskeElg Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Skrevet 7. mars 2015 Tror NHD blir forbannet over det jeg skrev, jeg. Du skrev jo akuratt det han ville sagt tror jeg, dog brukte du ca 10 ganger flere ord enn det han ville brukt for å få poenget frem siden du liker å være presis, men det må jo være lov Er det endelig offisielt? Bare noe jeg lurer på. Den som lurer på noe godt lurer aldri forgjeves (Noe sånt) 0 Siter
slabbedask Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Er det plutselig fire av "oss" nå, eller er det no 'lurings'? Endret 7. mars 2015 av slabbedask 0 Siter
Toga Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Du skrev jo akuratt det han ville sagt tror jeg, dog brukte du ca 10 ganger flere ord enn det han ville brukt for å få poenget frem siden du liker å være presis, men det må jo være lov Tror ikke han ville skrevet det der. Han ville nok henvist til hvordan det er definert. Altså at vrangforestillinger ikke er sykt om det er kulturelt normalt. Men han ville aldri forsøkt å gi noen forklaring på hvorfor dette. Og han liker ikke at noen tenker anderledes tanker, ev. lager seg egne betraktninger. Da blir det raskt stemplet som "vranglære". 0 Siter
slabbedask Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Den som lurer på noe godt lurer aldri forgjeves (Noe sånt) Men han lurer ennå. Men men. 0 Siter
slabbedask Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Hvor lang levetid har denne tråden? Bare noe mer jeg lurer på. 0 Siter
Toga Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Men det er ikke bra at de små børn skal hjernevaskes på denne måten. Man overføres rett og slett psykdommen til neste generasjon.Tja, det samme kan vel sies om mange andre "troer" som ikke er forankret i vitenskap. Endret 7. mars 2015 av Toga 0 Siter
DenNorskeElg Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Skrevet 7. mars 2015 Hvor lang levetid har denne tråden? Bare noe mer jeg lurer på. spørs om admin "kommer seg opp om morran" det Hvem vet 0 Siter
slabbedask Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Tja, det samme kan vel sies om mange andre "troer" som ikke er forankret i vitenskap. Nå kverulerer du bare. 0 Siter
slabbedask Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 spørs om admin "kommer seg opp om morran" det Hvem vet Det ville vært skandale hvis admin på Psyk ikke er oppe før senest kl 7.00! 0 Siter
Toga Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Det ville vært skandale hvis admin på Psyk ikke er oppe før senest kl 7.00!Hvis det blir tilfelle, så tror jeg vi må sparke vedkommende og sette hun på sosialen for opptrening i å "komme seg opp om morran". 0 Siter
slabbedask Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Hvis det blir tilfelle, så tror jeg vi må sparke vedkommende og sette hun på sosialen for opptrening i å "komme seg opp om morran". Hva hvis det er HAN? 0 Siter
Toga Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Nå kverulerer du bare.Nei, jeg mener det. Det er veldig mye rart folk tror på, som de passerer til ungene sine. Jeg syns ikke religion nødvendigvis er skadelig, selv om det i mange tilfeller er det.MEN, ikke egentlig. Det handler om noe dypere enn religionen.En trenger f.eks. ikke være religiøs for å være ekstremist - det er jo helt opplagt.Så med tanke på ekstremisme så handler det ikke om religion - selv om religion kan være en del av ideologien. Det handler om noe annet ved personligheten(e).Det samme gjelder nok ved andre typer problematikk. F.eks. religiøst hysteri. Jeg tror ikke det henger sammen med religion. Det har nok noe med personligheten å gjøre. Religionen blir bare en utrykksform. 0 Siter
Toga Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Hva hvis det er HAN?Da bytter du ut u med a. Hehe.Men kanskje det er flest menn på sosialen? Det høres rimelig ut; både fordi kvinner oftere er husmødre enn menn er husfedre, og fordi kvinner spiller mindre dataspill enn menn. 0 Siter
Toga Skrevet 7. mars 2015 Skrevet 7. mars 2015 Ja. Men men. Bare man får "komme seg opp om morran" så er det vel ikke så farlig med det andre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.